Skoda mag als eerste merk uit de Volkswagen-groep de nieuwe 1.5 TSI met CNG gaan aanbieden. Onder die lading noemen ze hem opnieuw G-Tec.
Destijds kon je de Octavia bestellen met de 1.4 TSI benzinemotor die wordt gevoed door een CNG-tank, met benzine als reservebrandstof. Vandaag is 1.5 het nieuwe 1.4 en daar doet ook de CNG-brandstof aan mee. Zo kan je in de drie CNG-tanks van de Octavia G-Tec 17,7 kilogram CNG kwijt die dan op zowat 480 km verbruikt wordt. Twee tanks bevinden zich onder de laadruimte, de derde zit onder de achterbank, waarmee ze alledrie mooi rond de achteras wordt gecentreerd. Is alles op en is er geen CNG-station in de buurt? Dan heb je nog altijd 11 liter benzine voor de laatste kilometers van je zoektocht.
In de 1.5 TSI met CNG geen 150 pk maar wel 130 stuks. Dat blijft een flinke stijging van 20 pk tegenover de 110 pk die de 1.4 voortbracht. Wanneer je op CNG rijdt stoot je volgens Skoda tot 25 procent minder CO2 uit dan op benzine, een aanzienlijke daling. Ook de NOx uitstoot daalt en er wordt geen fijnstof geproduceerd.
De G-Tec versie van de Skoda Octavia is beschikbaar als Combi, in de Active-, Ambition- en Style-uitrustingsniveau's, telkens met de 1.5 benzinemotor.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen