McLaren breidt haar gamma in de Ultimate Series verder uit met de Speedtail. Eentje die er niet is voor de looks, wel voor de prestaties.
Daarom trekken de Britten het zich ook niet aan dat niet iedereen de vormen van deze SPeedtail kan smaken. Hij is 5,2 meter lang, da's iets langer dan een Mercedes S-Klasse in korte versie. Die lengte brengt McLaren ertoe om hem erg te stroomlijnen, tot de meest gestroomlijnde McLaren ooit, zelfs.
Het geheel is uit carbon opgetrokken en eindigt achteraan bijna op een punt, omdat dat de aerodynamica ten goede komt, natuurlijk.
oude gloriën
Op een punt zit je ook, zo lijkt het wel. McLaren haalt de zetelconfiguratie van de F1 uit de jaren 90 opnieuw boven, waarbij de chauffeur middenin de wagen komt te zitten. Een symmetrisch dashboard herbergt dan ook een heel kampement aan schermen en bedieningselementen. Zonnekleppen werden vervangen door het bovenste deel te laten verduisteren door een druk op de knop.
niet omkijken
Verder zijn er ook geen buitenspiegels meer, de omgeving is enkel te bekijken via camera's, zoals recentelijk ook bij Audi en Lexus. Bij McLaren echter heeft de Speedtail een Velocity modus, waarbij de spiegelcamera's kunnen wegklappen en zo de aerodynamiek verhogen. Tegelijk gaat de auto dan 35 mm dichter bij de grond liggen.
Maar wat echt belangrijk is, zit onder de motorkap. Veel details geeft McLaren niet, behalve wat cijfers om van achterover te vallen. Zo haalt de Speedtail 403 km/u en herbergt de hybride motor zowat 1.050 pk. Daarom vertelt McLaren maar direct hoe snel je van 0 naar 300 km/u gaat. Dat doe je in 12,8 seconden. Dat is een tikkeltje sneller dan de Bugatti Chiron, die er 13,1 seconden over doet.
McLaren plant een productie van 106 exemplaren, evenveel als van de McLaren F1. Wil je eentje, ga dan maar even op zoek naar 1;75 miljoen pond of 1,97 miljoen euro. Heb je intussen de Lotto al gewonnen?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen