Mercedes is gestart met de uitrol van haar GLC F-Cell vloot. Auto's die rijden op waterstof én op elektriciteit uit een batterij, waardoor dit een Fuel CELL PHEV is. Uniek in de wereld. Op meerdere vlakken trouwens, want je zal de auto enkel kunnen huren als bedrijf in Duitsland. Waardoor die bedrijven voor een deel mee proefkonijn spelen.
De plug-in 2.0, zo kan je de deze GLC F-Cell noemen, want hij koppelt het beste van de plug-inhybride aan het beste van de waterstofauto. Of anders gezegd; is de batterij van deze F-Cell leeg, dan spreekt hij de waterstoftank aan. Waardoor ongeacht de aandrijfmodus (waterstof of energie van de batterij) de GLC F-Cell geen vleugje CO2 uitstoot.
Onder de carrosserie van deze GLC zitten dan ook twee waterstoftanks die samen 4,4 kilogram waterstof kunnen herbergen. Met een verbruik van 1 kg/100 km (NEDC) moet deze F-Cell 430 kilometer ver geraken. Daarnaast is er een accupakket aanwezig waarmee deze GLC nog eens 51 kilometer ver moet geraken (NEDC). Het pientere aan de set-up is natuurlijk dat deze plug-inhybride altijd geruisloos en CO2-neutraal door het verkeer zal zoeven.
Te leen
Technologie die in de toekomst wel eens de norm kan worden (als we de believers moeten geloven). Alleen kampt de wereld met een gebrek aan waterstofstations, waardoor Mercedes initieel een proefproject op poten heeft gezet. Zo zullen verschillende bedrijven - en zelfs overheidsdiensten - in Duitsland er eentje huren van Mercedes. Op die manier kan er ruchtbaarheid worden gegeven aan de techniek en kan Mercedes natuurlijk het gedrag van de auto monitoren in de reële wereld.
Vanaf de zomer van 2019 kunnen ook particulieren aan de de GLC F-Cell gaan. Al blijft dat via het huurpakket van Mercedes en enkel in Duitsland.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen