In thuismarkt Zuid-Korea heeft Kia meer plaatjes losgelaten van de K5, een model dat hier door het leven gaat als Optima. Waardoor wij ook al even mee kunnen piepen naar de toekomstige Optima. Kwijl je mee?
Inderdaad, kwijlen. Want dat zakensedans ook frivool voor de dag kunnen komen bewijst Kia. Nu goed, dat deden ze eerder al met de Stinger en ook hier lijkt het dat hoofddesigner Peter Schreyer (de man achter de Audi TT) zich niet al te hard moest inhouden.
Baby Stinger
Kia heeft het alvast over een vierdeurscoupé met frameloze deurramen, wij zien alvast een baby Stinger. Minder wild, wel sierlijker. Kijk maar eens hoe de chromen accentlijn op de flank doorloopt onder de achterruit. Wat is dit, een Rolls-Royce?
De snuit - met speciale led-dagrijverlichting - en derrière mogen dan wel wat druk ogen, concurrenten doen het tegenwoordig niet veel beter. Moeten we ergens over zeuren, dan doen we het over de "valse uitlaat" achteraan. Al zijn ook daar verschillende concurrenten schuldig aan.
Van K5 naar Optima
De K5/Optima is 5 centimeter langer en 2.5 cm breder dan het uitgaande model. Samen met de gegroeide wielbasis van 2.850 mm (+45 mm) moet de Optima daardoor kunnen pochen met meer interieurruimte. Voorts spreekt Kia nog over velgen van minimaal 16-duims en maximaal 19-duims. Al gaat het hier dus wel over de Zuid-Koreaanse K5-variant.
Het is namelijk nog niet duidelijk wanneer we de Europese Optima te zien zullen krijgen. Visueel gaat die identiek zijn, motorisch hoogstwaarschijnlijk niet. In Europa is er momenteel een plug-invariant. Het wordt dan ook aangenomen dat Kia ook de nieuwe generatie hier van zal voorzien. Of er ook een stationwagenversie om de hoek loert? Dat is nog even koffiedik kijken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen