Autonieuws: Officieel

Officieel: Dit is de nieuwe Mercedes-AMG E 63 (2020)

Een dag na de lancering van de bijna even krachtige Duitse concurrentie heeft Mercedes-AMG alle spots op haar gericht voor de nieuwe E 63.

Bij Mercedes wrijven ze zich in de handen, want de vernieuwde versie van hun power sedan en power estate staat voor de deur. Er zijn niet zo heel veel verschillen, maar dat weerhoudt Mercedes-AMG er niet van een lijvig persbericht de wereld in te sturen.

nieuwe neus

Met 12 lamellen en een gering gegroeide ster is de AMG-grille voortaan pront aanwezig op de neus van de E 63. De luchthappers onder de grille groeiden ook wat en toch slaagde Mercedes erin om de luchtweerstand te verbeteren. Het hertekenen van de zwarte lip op de voorbumper was een kwestie van detail. Om de AMG-versie van de E-Klasse nog wat stoerder voor de dag te laten komen staan de wielkassen tegenwoordig nog 27 millimeter verder naar buiten.

Image
Mercedes-AMG E 63 facelift (2020)

Achteraan voorziet Mercedes de AMG E 63 S dan weer van nieuwe verlichting, net als bij de reguliere E-Klasse. Daaronder vind je ook alweer een aangepaste achterbumper met hertekende bumperlip.

supersportsfeer

Binnenin gaan ze verder met de digitalisering. De MBUX interface krijgt een AMG-inslag. Onder een glasplaat worden twee displays verenigd, die een grootte van 10,25 inch hebben, op de S-versie zelfs 12,25 inch. Mercedes geeft nog mee dat de MBUX-stem in de interactie tegenwoordig minder formeel is, al zal "Hey Mercedes" nog niet gauw flauwe moppen met je gaan tappen aan de toog.

Image
Mercedes-AMG E 63 facelift (2020)

De sfeer in het dashboard kan dan weer aangepast worden, van " Modern Classic" over "Sport" naar "Supersport", waarbij die laatste ronde tellers krijgt en je informatie krijgt over en via motordata, warm-up, de G-meter en een Racetimer. De interieurdesigners namen voorts nog de moeite om een nieuw stuurwiel uit te denken waarin de verscheidenen knopjes en bedieningen mooi hun plek vinden.

gemiddeld 600

De Mercedes-AMG E 63 krijgt nog steeds de 4.0 V8 biturbo onder de kap. Die heeft met 571 pk en 750 Nm iets minder vermogen dan zijn concurrent uit Munchen. De E 63 S doet er wat vermogen bij en komt zo op 612 pk en 850 Nm uit. Het vermogen wordt met een AMG Speedshift MCT 9G versnellingsbak overgebracht naar de vier wielen. Een sprint van 0-100 doe je in 3,5 seconden voor de E63 - 3,6 seconden voor de Estate -, en 3,4 seconden voor de E 63 S - 3,5 seconden voor de E 63 S Estate. Dat is sneller dan dat je de naam van de Speedshift-versnellingsbak kan uitspreken.

Image
Mercedes-AMG E 63 facelift (2020)

Je zou het trouwens niet verwachten, maar ook Mercedes-AMG bouwt op deze burgerlijk ogende E 63 S een "Drift Mode" op, zodat ze op je werk weten wie de baas is. Voor zover het nodig mag zijn; de Mercedes-AMG E 63 heeft een topsnelheid van 250 km/u, bij de S-versie is die begrenzer weggehaald en tikt de topsnelheid de 300 km/u aan, 290 km/u voor de Estate.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen