Bij Ford lieten ze ons recent met de nodige glimlach en knipogen weten dat ze 'binnenkort nog een hetere variant van de Puma in de testgarage zouden krijgen'. Die pepervariant, dat is dus de Puma ST geworden.
De basis van de Puma ST is ongewijzigd. Je krijgt dus een kleine crossover, voorzien van wat praktische gimmicks en een hedendaags interieur. Het is echter onder de motorkap dat de grootste verandering zit. Ford lepelt namelijk de motor uit de Fiesta ST ongewijzigd in de Puma ST. Dat wil zeggen dat jouw 1.5'je lekker 200 pk voortbrengt.
Fiesta-donatie
Daarmee is dit het derde model in de ST-lijn, na eerdergenoemde Fiesta ST en ook de Focus ST. De Puma ST krijgt naast 200 pk ook 320 Nm koppel. Hij mag dat vermogen op de voorwielen overzetten via een handgeschakelde zesversnellingsbak, om zo tot een acceleratie van 6,7 seconden voor de 0-100 km/u sprint te komen. De topsnelheid ligt op 220 km/u.
Het meeste plezier zal je echter niet halen uit de rechtdoorsprintjes, getuige daarvan de optionele LSD mechanisch differentieel. Ook de torsieas wordt bijgewerkt en het sportonderstel wordt strakker afgesteld. Ford meldt verder dat de stuurinrichting 25 procent sneller reageert op input dan bij een reguliere Puma. Standaard krijgt de Puma ST 19 inch velgen mee, voorzien van Michelin Pilot Sport 4S-banden.
launch time
Ook krijg je als bestuurder keuze uit extra rijmodi; naast de Normal-, Eco- en Sport-stand is er ook een Trackmodus. Daarbij wordt tractiecontrole uitgezet en word je door de rijhulpen maximaal bijgestaan in het neerzetten van scherpe rondetijden. Tegen de grens aan zit de launch control, een functie die je gewoon via de knopjes op het stuurwiel kan activeren.
Ford maakt ook werk van het uiterlijk, door de carosserie te voorzien van een aantal tierlantijntjes. Nuja, die extra dingen hebben wel een functie, zo krijg je bij de splitter in de voorbumper 80 procent meer downforce dan op een reguliere Puma. Verder krijgen de bumpers extra zwarte inzetstukken en aangepaste koelsleuven. Achteraan wordt de Puma afgetopt door een grote achterspoiler, terwijl onderaan een duo van sportuitlaten wordt gemonteerd. Accenten zitten er op de zwarte buitenspiegels en her en der over de carrosserie, waar je ook ST-badges kan terugvinden.
Binnenin word je eraan herinnerd dat je in een ST zit door onder meer de Recaro-sportstoelen. Ook het sportstuur is opvallend, met een afgeplatte onderzijde en een lederen bekleding.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen