Autonieuws: Officieel

Officieel: Nieuwe Honda Civic Sedan verliest wilde haren (2021)

Na enkele experimentele generaties schuift Honda ons een meer volwassen elfde generatie van de Civic voor. Die is in zijn sedangedaante een stuk conservatiever gestileerd en kan pronken met een fraai interieur. Is dit de auto die Honda terug op de Europese kaart kan zetten?

Als een volwaardige puber trok de Honda Civic sinds zijn achtste generatie de experimentele toer op in Europa. Want waar de VS een vrij klassiek gestileerde sedan en coupe kreeg, moest Europa het doen met een ruimteschip-achtige hatchback. De generaties die daarop volgden werden steeds extremer gestileerd met de tiende generatie als hoogtepunt. Zelfs de voor Amerika geconcipieerde sedan zag er uit als een origamikunstwerk. Civic is echter klaar met het scholierenleven en trekt naar de arbeidsmarkt. En daar hoort een nieuwe snit en nieuw aangeleerde kwaliteiten bij. Hoe het CV van de 11de generatie er uit ziet?

Van baggy broek naar kostuum

De verandering kan bijna niet groter zijn, want het ruimteschip op wielen dat de tiende generatie Civic Sedan was (of 4-deurs in onze contreien) ziet er plots uit als een brave - en ietwat generische - sedan. Weg zijn de rare vouwlijnen, gigantische fake koelsleuven en overdreven styling. In de plaats komt een klassiek vormgegeven sedan met een familieneus die we ook kennen van pakweg de Accord en een toegeknepen derrière. Een subtiele knik in het raampje achter de achterdeur is plots hét meest extreme designkenmerk. Wederom, bij de vorige generatie waren de extreme designkenmerken niet op één hand te tellen.

Image
Honda Civic Sedan US Spec 2021

De Civic is dus saai geworden, zou je kunnen zeggen. Al zou je ook kunnen zeggen dat hij nu beter een vuist kan maken tegen de klassieke concurrenten. Denk aan de Mazda3 Sedan, de Toyota Corolla Sedan en de meer premium Mercedes A-Klasse Berline, BMW 2 Gran Coupe en Audi A3 Sedan. Vergeet trouwens ook niet dat deze Sedan vooral het goed weer moet gaan maken in de VS. Daar zijn ze verknocht aan auto's met koffertje achteraan. Op later tijdstip krijgen we - hopelijk - ook nog een voor Europa ontwikkelde hatchback die - hopelijk - eveneens een rustigere designstyling over neemt.

Wow, dat interieur

Waarom we zo hard uitkijken naar de komst van de elfde generatie Civic Hatchback voor Europa? Omdat, geloof het of niet, Honda sterke kwaliteiten voor kan leggen op het gebied van rijplezier en betrouwbaarheid. Het was de styling die vaak een probleem vormde voor de Europese klant. Dat en het complete gebrek aan een deftig dealernetwerk natuurlijk. Hoe dan ook, we kijken uit naar de elfde generatie omdat deze Civic uit mag pakken met een nagelnieuw designconcept in het interieur voor Honda. Een interieur dat er voor het eerst in zowat 15 jaar uitziet of het ontwikkeld is door iemand die ooit gehoofd heeft van Pinterest of klantenfeedback.

Image
Honda Civic Sedan US Spec 2021

Het dashboard krijgt een fraai doorlopende ventilatielijn afgewerkt met een honingraatdesign. Daarboven prijkt een knap zwevend infotainmentsysteem en onderaan bengelt er nog de aansturing voor de verwarming met knap gestileerde knopjes. Oké, het is allemaal niet wereldschokkend maar het oogt wel volwassen en Europees. En laat Europeanen nu eenmaal de beste smaak hebben als het aankomt op interieurs. Jep, daar durven we onze hand voor in het vuur steken.

Ook Type-R?

Omdat de Civic wereldwijd het best verkoopt op de Amerikaanse markt is het niet onlogisch dat Honda van start gaat met de Civic Sedan voor de elfde generatie. Die krijgt ook Amerikaanse motoren onder de kap. Het is te zeggen; de Civic Sedan krijgt in de VS een 2-liter viercilinder benzine zonder turbo met 150 pk (187 Nm) of een 1.5-liter viercilinder turbobenzine met 182 pk (240 Nm). Een CVT-automaat is daarbij standaard.

Image
Honda Civic Sedan US Spec 2021

Wil Honda de elfde generatie ook in Europa aan de man brengen, dan zal het zonder twijfel een hybrideversie moeten lanceren. Het geluk wil echter dat Honda tegenwoordig het e:HEV-systeem in haar rekken heeft liggen. Die gebruikt de 1.5 benzine van het merk, voegt twee elektromotoren toe en zorgt voor een vermogen van 109 pk en 253 Nm koppel. Lijkt je dat wat weinig in een Civic? Dan is het goed om weten dat ook van deze elfde generatie een Type-R op de markt komt. Of dat ook het geval zal zijn voor de strenge Europese markt, dat is andere emissiekoek natuurlijk...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen