Zustermerken Opel, Peugeot en DS rollen gelijktijdig een update uit voor hun compacte elektrische auto's. Dankzij aangepaste mechaniek geraken e-208, e-2008, DS 3 Crossback E-Tense, Corsa-e en Mokka-e tot 8% verder op één acculading. Vooral in de winter moet er een merkbaar verschil zijn.
Stellantis is op dreef, want de moedergroep van zowat meer merken dan dat je vingers hebt rolt in één ruk een technische update uit voor maar liefst 5 elektrische modellen binnen de groep. Voorwaarde voor de upgrade was het eCMP-fundament onder de carrosserie. Een platform dat momenteel wordt gebruikt door de Peugeot e-208, e-2008, DS 3 Crossback, Opel Corsa-e én Mokka-e.
Band en pomp
De ingenieurs van de merken hebben gekeken om de range van die modellen te vergroten zonder al te veel te moeten rommelen aan de techniek. Door kleine aanpassingen werd er tot 8% aan range gewonnen. Meer nog, volgens de merken is de winst vooral merkbaar tijdens koude maanden. Zo stoeft de e-2008 met een toegenomen WLTP-range van 25 km (voor een totaal van 345 km) maar spreekt Peugeot in de winter van een toegenomen range van 40 stuks.
Hoe de merken geslaagd zijn in die grotere range zonder aan elektromotor of accu te raken? Banden, dames en heren. Banden en warmtepomp. Voortaan rollen de modellen op Continental EcoContact 6 Q-banden die de rolweerstand verlagen. Daarnaast werd een nieuwe warmtepomp geïnstalleerd die een vochtsensor heeft en zo efficiënter de verwarming kan regelen in het voertuig. Tenslotte werd ook de ratio van de versnellingsbak nog lichtjes aangepast met een focus op efficiëntie.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen