Subaru schuift een nieuwe generatie van haar populaire XV naar voren. Die gaat voortaan door het leven als Crosstrek, behoudt zijn stoere SUV-looks, dito aandrijflijn en pronkt binnenin met een splinternieuw interieur. Kijk even mee!
Subaru heeft het doek getrokken van haar derde generatie XV, een populaire compacte SUV voor het Japanse merk in Europa. Meteen een belangrijke wijziging! Want de destijds voor Europa bedachte XV-benaming vervalt, voortaan neemt deze auto zijn internationaal gebruikte naam aan: Crosstrek.
No-nonsense
Visueel toont deze Crosstrek alvast een evolutie op zijn voorganger XV. Zie dit als een soort van opgehoogde en stoerder gemaakt Impreza en je hebt het sfeertje te pakken. Ruige plastic elementen, stevige mistlichten en dakdragers bovenop. De Crosstrek positioneert zichzelf vooral als een no-nonsense werkpaard. Met zijn lengte van 4.48 meter is de nieuweling net 15 mm groter geworden dan zijn voorganger. Zonder twijfel door het stoerdere bumperwerk.
Voor- en achteraan krijgt de Crosstrek dan weer Subaru's huidige familiegezicht bestaande uit scherpe koplampen en "C-vormige" achterlichten. Op de Japanse markt zijn 18-duims velgen beschikbaar en is de minimale bodemvrijheid 20 cm. Net wat meer dan je Nissan Juke, zeg maar. Afhankelijk van de specificaties legt deze Crosstrek 1,540 tot 1,620 kg in de weegschaal.
Functioneel
Hoewel aan de buitenkant een evolutie op voorganger XV, belooft de Crosstrek een ware evolutie in het interieur. Subaru's nieuwste krijgt namelijk een rechtopstaand 11.6-duim infotainmentscherm centraal op het dashboard. Hoewel digitale praal is de rest van het interieur vooral functioneel. Subaru houdt niet van franjes en lijkt daardoor ook niet meteen beroep te doen op designers. De klokkenwinkel pal voor je neus is analoog en wordt met grote cijfers weergegeven, de panelen rondom de auto zijn van makkelijk te onderhouden (lees: harde) plastic.
Wanneer en met welke motoren deze Crosstrek naar Europa komt is nog niet meteen duidelijk. Al gokken we op eind 2023 qua datum en op een 2-liter viercilinder boxermotor met milde-hybride set-up als aandrijflijn. Vierwielaandrijving? Uiteraard!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen