Eerder kregen we al de internationale versie en de versie met benzinemotor voor Europa te zien, nu is het tijd voor de Europese variant van de volledig elektrische SsangYong Torres EVX. Met riant veel ruimte en een range tot 500 kilometer.
Het segment van de grote SUV's doet het goed in EV-land. Waardoor het geen verrassing is dat ook het Zuid-Koreaanse SsangYong mikt op die markt. Na de volledig elektrische Korando e-Motion gaat het nu hogerop met deze Torres EVX, een EV met de pootafdruk van pakweg een Mitsubishi Outlander, uitgesproken looks en een lekkere range.
EVroader
Visueel gaat de Torres EVX alvast voor een stoer offroad-imago. Met de nodige koetswerkbescherming, opmerkelijke C-stijl en comfortabele rijhoogte (17,4 cm). Dat design zagen we ook al op de Torres met verbrandingsmotor maar deze EVX krijgt een compleet andere smoel.
Het is te zeggen, door het gebrek aan een verbrandingsmotor voorin kon de snuit dichtgetimmerd worden. Dat doet SsangYong niet met een houten triplexplaat, wel met een fraaie bumper en een futuristisch lichtsignatuur met horizontale LED-dagrijverlichtingselementen. Afhankelijk van de versie zijn er ook 18- of 20-duims velgen. Achteraan houdt de Torres EVX de stoere looks van een EVroader vast.
BMW achterna
Sinds SsangYong in handen is van KG Mobility levert het ook binnenin geen half werk af. Op het dashboard prijken twee 12,3-duims displays die naar de chauffeur staan gericht. De middentunel in deze elektrische versie maakt dan weer plaats voor een zwevende middenconsole. Sfeerverlichting rondom maakt tenslotte het plaatje af.
Voorts wil de Torres EVX zich vooral profileren als een ruime vrijtijds-SUV. Zo'n uitspraak doet vaak ons stierenpoep-alarm afgaan maar met een kofferruimte van dik 800 liter is het nu al duidelijk dat de Torres zich wel profileren als een comfortabel werkbeest. Dat merk je ook aan het feit dat deze elektrische SUV 1.5 ton mag trekken. Dat is niet exceptioneel veel, maar meer dan genoeg voor de modale klant.
+400 km range
Onderhuids staat de Torres EVX op een platform dat hij deelt met de Torres benzine. Geen vrees echter, het gaat hier niet over een halfslachtige verbouwing. Zo krijgt de Torres EVX een V2L-functie (Vehicle-to-Load), 3-fasig laden en een 201 pk sterke elektromotor op de achteras die zijn energie mag halen uit een LFP-batterij van 73.4kWh. Klein detail: voor de Europese markt is die aandrijflijn nog niet ten volle geconfirmeerd. Al zou het ons verbazen moest Ssangyong met een compleet andere aandrijflijn op de proppen komen.
Hoe dan ook, de Europese tak spreekt wel al over een range van maximaal 500 kilometer in de stad (14,5 kWh/100 km) of 420 km tot 460 km bij gemiddeld verbruik (+/-17,5 kWh/100 km). De finale specificaties en prijzen worden eind dit jaar verwacht, waarna hij begin 2024 richting België komt. Voor de volledigheid: de SsangYong Torres met benzinemotor gaat minimaal 36.490 euro kosten in België.
Reacties
door Rob
1 year agodoor Henk Houwen
1 year agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen