Juich, koopjesjager, want de SUV met de beste verhouding tussen prijs en prestaties steekt in ’t nieuw. Dat is althans de titel die Dacia op zijn nieuwe Duster kleeft, al zou je dat er niet meer aan zeggen. Zo pakt het model uit met dure-autosnufjes zoals gerecycleerde materialen, digitale tellers en — stel je voor — hybridemotoren.
Dacia is zo’n beetje de Robin Hood van de autosector. Sinds de doorstart van het merk onder de Renault-vlag mag Dacia namelijk al het beste uit de rekken van zijn moederhuis pikken, en dat voor een prikje aanbieden aan zij die geen zin hebben om zich blauw te betalen voor een auto. Het resultaat mag er dan ook zijn want hun modellen scoren zowel in België als in heel Europa ieder jaar hoog in de toplijst van bestverkochte auto’s. Tijd dus voor een volgende zet in Dacia’s meesterplan, en daar heeft deze derde generatie voor de Duster alles mee te maken.
Krassen? Geen probleem
Je hoeft namelijk geen twee keer naar dit model te kijken om te snappen dat we hier niet meer enkel met een budgetproduct te maken hebben. Zo neemt de nieuwe Duster flink wat kenmerken over van de knap gelijnde Bigster Concept van een paar jaar terug, getuige zijn uitgeklopte wielkasten en zijn Y-vormige lichtsignaturen. Die smelt hij samen tot een stoere no-nonsense-SUV, maar dan wel eentje met een offroadkunde om menig Jeep-model naast te doen verbleken. Zo beschikt de Duster over een bodemspeling van 217 millimeter en aan- en afrijhoeken van respectievelijk 31 en 36 graden.
Bovendien bestaan zowel de grijze bodemplaten voor- en achteraan als de zwarte wielkastranden uit een niet-gelakt materiaal. Daardoor moet je Duster er ook na een hard leven naast de weg — of in de stad — verzorgd blijven uitzien omdat krassen minder opvallen... Een beetje zoals wijlen de 'Airbumps' van Citroën dus, al bestaan de stootstrips van Dacia niet uit lucht. In de plaats daarvan heet het materiaal ’Starkle’ en het is een guitig gespikkelde kunststof die voor 20 procent uit gerecycleerd plastic bestaat.
Zelfde formaat, meer ruimte
Ook het interieur van de nieuwe Duster bevat volgens Dacia 20 procent gerecycleerde materialen, tot op de rubberen matten die je in de ruige ‘Extreme’-versie krijgt. Die biedt ook een afwasbare zetelbekleding maar voor de rest blinkt de cabine vooral uit in zijn technologische vooruitgang. Zo is de Duster voor het eerst verkrijgbaar met een volledig digitaal instrumentarium van 7 inch terwijl het aanraakscherm wel 10,1 inch in diameter meet. Daaronder vind je nog een aantal sneltoetsen voor de klimaatregeling, want iedereen en hun grootmoemoe moet natuurlijk met een Dacia overweg kunnen.
Ook qua binnenruimte gaat de nieuwe Duster erop vooruit, ondanks het feit dat zijn lengte nagenoeg onveranderd blijft. Toch moeten inzittenden voorin meer plek in de breedte vinden terwijl er op de achterbank extra beenruimte zou zijn. Bovendien groeit de koffer met welgeteld 27 liter tot een laadvolume van 472 liter met de achterbank rechtop. Dat dankt de Duster volgens Dacia allemaal aan zijn nieuwe CMF-B-basis, die Renault elders ook gebruikt onder bijvoorbeeld de Captur en de Arkana.
Verhouding tussen prestaties en wélke prijs?
Dat platform brengt nog een voordeel met zich mee, want zeg hallo tegen de allereerste Dacia Duster met een hybride aandrijflijn. Die ‘Hybrid 140’ maakt gebruik van dezelfde beginselen als pakweg de Jogger Hybrid, dus reken op een 1.6-liter benzineblokje die langs een zestraps automaat met klauwkoppelingen samenwerkt met een elektromotortje. Het resultaat is 140 pk aan vermogen en 20 procent minder verbruik, en dat zonder te moeten opladen. De basismotor is dan weer een mildhybride 1.2-liter driepitter op benzine met optioneel vierwielaandrijving, goed voor 130 pk. Ook LPG’ers kunnen als vanouds bij Dacia terecht voor een Eco-G 100-versie, die het bij 100 pk houdt.
De nieuwe Dacia Duster wordt verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus: Essential, Expression, Extreme en Journey. Die laatste twee worden overladen met allerhande technologie terwijl de Essential-basisversie het bij analoge tellers en geen infotainmentscherm houdt. Je krijgt echter wel meteen parkeersensoren achteraan, cruise control en automatische koplampen. Die versie wordt dus vermoedelijk “de SUV met beste verhouding tussen prijs en prestaties” die Dacia bedoelt, al kunnen we die bewering nog moeilijk op de proef stellen: prijzen zijn er nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen