Nissan is klaar met het Japans neefje van de eveneens nagelnieuwe Renault Master. Die Interstar komt er met dieselmotoren maar ook als elektrische Interstar-e, met een range tot wel 460 km.
Zelfs de grootste fan van Nissan kan het niet ontkennen: het is momenteel pijnlijk stil bij het Japanse merk. Eind vorig jaar vierde het merk zelfs zijn negentigste verjaardag, maar ook die ging zo goed als geruisloos voorbij. Geen vrees, er is licht aan het einde van de tunnel! In de vorm van, euhm, Renault-koplampen? Jep, de Nissan Interstar is hier. Iedereen aan boord!
Werkpaard
Als Citroën, Peugeot, Opel en Fiat de basis van hun busjes mogen delen, dan mogen Renault en Nissan dat uiteraard ook. In tegenstelling tot het grootste gerief van Stellantis zijn de Renault Master en deze Nissan Interstar wel nagelnieuw. Dat merk je meteen aan het design, de technologie en het interieur.
Visueel doet Nissan niet al te veel moeite om de banden met Renault te verbergen. Het C-dagrijlichtsignatuur tekent ook op de Japanner present, enkel de grille wordt wat anders ingekleed en krijgt het nieuwe Nissan-logo. Het interieur laat zich dan weer kenmerken door een dashboard met moderne lay-out, twee digitale displays en genoeg opbergvakken voor al je werkgerei. Tegenover zijn voorganger heeft de Interstar een 40 mm bredere zijdeur en een 100 mm langere laadruimte. Laden kan tot 2 ton voor de diesel en tot 1.6 ton voor de elektrische versie. De maximale trekcapaciteit bedraagt 2.5 ton, ook voor de elektrische versie.
Indrukwekkende range
Onder de kap sluimert een dieselmotor die vast hangt aan een 9-trapsautomaat. Exact details geeft Nissan niet, maar bij broertje Renault gaat het over de 2-liter viercilinder Blue dCi met 105, 130, 150 of 170 pk. Verwacht dus soortgelijke vermogens. De elektrisch aangedreven Nissan Interstar-e, wil niet onderdoen voor die dieselvariant. Zo is er een korte versie die gebruik maakt van een accu van 40 kWh en een elektromotor van 130 pk. Goed voor een opgegeven range van maximaal 200 km. Gek genoeg is dat 20 km meer dan wat je bij de elektrische Master krijgt.
De koning onder de Interstar-e's is echter de lange versie met accu van 87 kWh. Die gebruikt dezelfde elektromotor maar puurt maximaal 460 km range uit de batterij. De bestellingen voor de nieuwe Nissan Interstar gaan in april 2024 van start en de eerste leveringen staan gepland voor de nazomer.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen