VDA, de Duitse federatie van de autosector, spoort de Europese Unie aan om de vooropgestelde extra taks voor geïmporteerde auto's uit China toch nog te laten vallen. Duitse automerken vrezen namelijk een gelijkaardige importtaks in China waardoor ze een hoop marktaandeel kunnen verliezen.
Met nog één dag te gaan - en de onderhandelingen in volle galop in Brussel - doet Duitse autofederatie VDA een duit in het zakje om het verhaal omtrent de verhoging van importtarieven voor in China gebouwde auto's te sturen. In tegenstelling tot wat je zou denken is de Duitse autosector niet compleet voor, maar wel snoeihard... tegen. Euhm, wat?
China = belangrijke exportmarkt
Jep, dat las je goed. De Duitse auto-industrie heeft onder de veilige vleugels van het Verband der Automobilindustrie een oproep gedaan richting de Europese Unie om de verhoging van tarieven voor in China gebouwde auto's toch nog te laten vallen. In een statement laat de VDA weten dat de hogere importtarieven de Europese en Amerikaanse merken zal schaden die ook auto's bouwen in China én dat er het risico bestaat dat China een gelijkaardige importtaks zal implementeren voor Duitse auto's die verkocht worden in China.
Saillant detail: China is momenteel dé grootste afzetmarkt voor merken zoals Mercedes, Audi, BMW en Volkswagen. Waardoor je meteen de paniek bij de Duitse merken beter begrijpt. In 2023 was de totale waarde van auto's die van Duitsland naar China gingen 3 keer hoger dan de totale waarde van in China gebouwde auto's die naar Duitsland kwamen. Volgens de VDA moet de commissie eerder focussen op het veiligstellen van grondstoffen voor het bouwen van elektrische auto's in Europa.
Reacties
door JL
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen