Diesel- en benzinerijders opgepast, of toch indien je auto een bedrijfswagen is. Volgend jaar zou die je namelijk weer een beetje meer geld kunnen kosten, want dan wordt het voordeel alle aard opnieuw berekend. Hoe werkt dat precies, en wat is de impact voor jou? Tijd voor een duik in de cijfers!
Een nieuw jaar, een nieuwe VAA — een nieuwe VA-wat? Jawel: ieder jaar verandert het belastbare voordeel dat je betaalt op je bedrijfswagen, beter bekend als het Voordeel Alle Aard. Eén van de factoren die gebruikt worden voor die berekening, is namelijk een CO2-referentie en die baseert zich op de gemiddelde CO2-uitstoot van ons nationale wagenpark het jaar voordien. Laat elektrische auto’s in ons land nu echter populairder geworden zijn vorig jaar waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot gedaald is, en dat kan de bedrijfswagenrijder gaan merken aan zijn of haar loon.
Duurder, tenzij je ‘m al hebt
Dat geldt met name indien die bedrijfswagen nog op diesel of benzine rijdt, want die laten natuurlijk steeds grotere verschillen optekenen met de CO2-referenties. Die referenties werden nu namelijk gepubliceerd in het Staatsblad en voor 2025 bedragen ze 59 g/km voor dieselwagens en 71 g/km voor benzinewagens. Daarmee dalen ze elk een kleine 10 procent ten opzichte van het voorbije jaar, want toen werd er gemikt op 65 g/km voor diesels en 78 g/km voor benzines. De theorie achter hoeveel je per grammetje boven die referenties meer betaalt, besparen we jou (en onszelf) even maar HR-partner SD Worx voorziet gelukkig een paar concrete voorbeelden.
Zo werd het afgelopen jaar voor een Audi A3 op diesel met een CO2-uitstoot van 115 g/km een VAA van je loon afgehouden van 2.924,10 euro op jaarbasis, oftewel 247,67 euro in de maand januari. In 2025 laat diezelfde Audi A3 op diesel echter een VAA optekenen van 3.091,19 euro op jaarbasis, of 262,54 euro in januari. Kijken we dan weer naar een BMW X1 op benzine met een CO2-uitstoot van 143 g/km, dan stijgt de VAA daar van 3.949,71 euro per jaar of 334,54 euro per maand in 2024 naar 4.180,11 euro per jaar of 355,02 euro per maand in 2025. Let wel: dat verschil ben je natuurlijk niet netto kwijt want de VAA wordt van je brutoloon afgehouden.
Dan toch maar een EV kiezen?
Er hoort nog een nuance bij de impact van die gedaalde CO2-referenties, want dat is niet de enige factor in de berekening van je VAA. Daarnaast speelt ook de cataloguswaarde een rol, naast de leeftijd van de bedrijfswagen. Voor elk jaartje dat je auto ouder wordt, daalt de cataloguswaarde in de VAA-berekening met een factor van 6 procent — met een maximum van 30 procent, zodat deze regel enkel van toepassing is op bedrijfswagens van tot 6 jaar oud. Het gevolg is echter dat op diezelfde Audi A3 van daarnet maar 2.905,72 euro VAA afgehouden wordt vanaf januari 2025 indien je ‘m al sinds januari 2024 hebt, en op onze BMW X1 3.929,30 euro — in beide gevallen minder dus dan het jaar voordien.
Voor nieuw ingeschreven benzine- en dieselwagens wordt de VAA dus hoger en voor bestaande benzine- en dieselwagens nipt lager, maar wat dan met elektrische auto’s? Daarvoor geldt een minimaal forfait van 1.600 euro per jaar terwijl verder enkel rekening gehouden wordt met de cataloguswaarde, vermenigvuldigd met een vaste C02-coëfficiënt. Dat minimale forfait geldt trouwens ook voor plug-inhybrides die minstens 15 procent onder de CO2-referentie zitten, anders vallen ze gewoon onder de normale berekening... En nu terug naar onze gewoonlijke berichtgeving, alsjeblieft.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen