MG's moedergroep SAIC heeft te kennen gegeven volgend jaar een nieuw model van MG te lanceren met een Solid State-accu. Daarmee zou MG het eerste automerk worden dat zo'n batterij op grote schaal aan kan bieden. Het voordeel? Dubbel zo veel range dan wat je uit een klassieke accu kan halen. Daardoor is 1.000 km op één lading perfect mogelijk.
Te midden de bittere strijd tussen Tesla en BYD, is er een derde EV-bouwer die met de pluimen wil gaan lopen. MG heeft zichzelf namelijk het doel voorop gesteld om als eerste een elektrische auto in serieproductie te nemen met een solid state-batterij aan boord. Niet binnen enkele jaren, wel al volgend jaar! Daardoor zal het merk jaren voorsprong hebben op concurrenten die ten vroegste 2027 of 2030 de technologie in productie willen nemen.
Solid-watte?
Ach, het kan niet zijn dat je nog niet van solid state-batterijen hebt gehoord. Want dit wordt genoemd als dé revolutie in EV-land. Een "vastestofbatterij" heeft namelijk geen vloeibare geleiders meer (vandaar de naam) en pronkt met een ongelooflijk sterke energiedichtheid. In mensentaal: Zo'n solid state-accu kan grofweg de range van een elektrische auto verdubbelen, zonder de capaciteit van de batterij aan te moeten passen.
Het is die technologie die MG binnen het jaar op de markt wil brengen. Dat wist Yu Jingmin, vice president voor passagiersvoertuigen bij SAIC, te zeggen tegenover Britse media. Hoewel Jingmin nog niet mee geeft wélke MG deze tech zal krijgen, vertelt hij wel dat de auto in het tweede kwartaal van 2025 getoond zal worden en nog voor het einde van het jaar moet rondtoeren op de weg. MG's zustermerk IM heeft met de L6 al een EV met "semi-sold-state-accu", waardoor die 1.000 km aan range uit een een accu van 133 kWh weet te puren en 400 km aan range kan opladen in amper 12 minuten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen