Een Australisch journalist heeft wel een heel goede engelbewaarder. De man stuurde de Mercedes E 63 AMG over het Philip Island-circuit in regenachtige omstandigheden. Op een bepaald moment ging de wagen overkop, maar de man kan het nog navertellen.
Het AMG Performance Driving event vond plaats op het Philip Island circuit. Mike Sinclair, hoofdredacteur bij Motoring magazine zat aan het stuur van een E 63 AMG toen hij tegen 170 km/u van de baan ging. De wagen zou over een laagje water zijn gereden en door aquaplaning van de baan geslipt zijn. Sinclair trachtte nog tegen te sturen maar de auto kreeg geen grip meer op de baan. "Het enige wat ik toen nog kon doen was het rempedaal intrappen en proberen de wagen te stoppen," aldus Mike Sinclair.
it stopped
Wat volgt is een moment waarbij de haren op je arm rechtovereind gaan staan. De wagen schuift tegen een vangrail, die breekt en vormt op die manier een schans waardoor de wagen het decor ingekatapulteerd wordt. "It stopped...Eventually…Fully 200 metres further down the track...In a paddock…On its roof!"
veiligheidssysteem
De beelden van het verhakkelde voertuig spreken voor zich. Mike en zijn AMG-instructeur konden het voertuig echter zonder verwondingen en op eigen kracht verlaten. Het is een enorme opsteker dat de auto de inzittenden beschermde tegen de gevolgen van het ongeval. Het intrappen van het rempedaal bleek hard genoeg om het Pre-Safe systeem van de Mercedes te activeren. Mike Sinclair is er ook lovend over, hij stipt aan dat zelfs het glazen dak losschiet om de gassen van de airbags te laten ontsnappen, zodat zich geen explosief mengsel kan vormen.
Het volledige verhaal van Mike Sinclair lees je op de Motoring-website.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen