Autonieuws: Varia

Dit is momenteel de best verkopende EV ter wereld (en nee, het is geen Tesla)

In 2020 mocht de Tesla Model 3 zichzelf de medaille van meest verkochte EV ter wereld op de borst prikken. Begin dit jaar moest hij echter de troon afstaan. Niet aan pakweg de Polestar 2 of Volkswagen ID.3, wel aan de Wuling Hong Guang Mini EV. De Wuling watte? Een petieterige elektrische Chinese EV die als zoete broodjes over de toonbank vliegt in China.

Maar in één land bij de dealer staan en toch de wereldmarkt domineren? Het was tot voor kort enkel de Ford F-150 pick-up gegeven. Daar komt nu de Hong Guang Mini EV van Wuling bij, een elektrische "auto" ontwikkeld door een joint venture van GM en SAIC die de EV-wereld op zijn kop aan het zetten is. Niet door zijn flitsende prestaties, gewaagd design of vernieuwende architectuur... wel door zijn spotgoedkoop prijskaartje dat zorgt voor een overrompeling in China. De verkoop loopt daar zo vlot, dat in januari 2021 meer Hong Guang Mini EV's werden verkocht in China, dan dat Tesla wereldwijd Model 3's wist te slijten.

Ideaal vervoersmiddel

Om dat in cijfers uit te drukken, in januari 2021 werden er naar schatting 21.589 Tesla's Model 3 verkocht, de Hong Guang Mini EV kon een verkoop noteren van 25.778 stuks. Vanwaar dat plots (relatieve) succes? Wel, de Chinese regering duwt haar bevolking een stuk feller richting elektrificatie, waardoor veel inwoners zichzelf genoodzaakt zien om de overstap te maken. Een dure affaire. Of toch niet helemaal, want het kleine smart-achtig doosje van Wuling draagt een startprijs die omgerekend onder de 4.000 euro glipt. Wat je daarvoor in ruil krijgt? Een elektrische motor van 20 kW (26pk) en 85 Nm gekoppeld aan een accu van 9.3 kWh. Goed voor een topsnelheid van 100 km/u en een opgegeven range van 120 kilometer.

Image
Wuling Hong Guang Mini EV Versus Tesla Model 3

Klinkt niet bijster maar vergeet niet dat dit ideale cijfers zijn voor een vervoersmiddel in een drukke stad. Leg je nog wat extra renminbi's op tafel, dan krijg je zelfs een accu van 13.9 kWh. Waardoor een maximale range van 170 kilometer mogelijk moet zijn. Wederom, in grootsteden met een toepasselijke laadinfrastructuur heb je niet meer nodig. Kan je trouwens geen bulderlach onderdrukken, vergeet dan niet dat Citroën in Europa hetzelfde probeert. Het Franse merk schuift ons namelijk de elektrisch Ami voor, een 8 pk sterke koekendoos met 5.5 kWh aan batterij, een range van 75 kilometer en een startprijs van 6.990 euro. Kijk, dan klinkt deze Hong Guang Mini EV met zijn prijskaartje en specs plots zo slecht nog niet.

Image
Wuling Hong Guang Mini EV Versus Tesla Model 3

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen