Autonieuws: Varia

Netflix achterna: De opmars van het auto-abonnement

Netflix zorgde voor een complete aardverschuiving op vlak van hoe we televisie consumeren. Consumeren we binnenkort ook op een andere manier de auto? De Poppy's, Lynk & Co's en Volvo's Abonnement van deze wereld lijken er alvast op te wijzen. Het auto-abonnement is volop in opmars.

Als je eens rondkijkt op Autofans zal het je wel zijn opgevallen, Volvo België pakt groots uit met "Volvo Abonnement", een formule waarbij je een XC40 benzine of XC40 EV per maand kan consumeren, zonder opzegtermijn of aanbetaling. Net zoals je nu al films en series kan streamen per maand, kan het auto-abonnement wel eens de toekomst worden.

Bedankt, Netflix

Daarvoor hebben we voor een groot deel Netflix te bedanken, want het Amerikaans bedrijf dat zijn verhaal startte als DVD-verhuurbedrijf, is ondertussen uitgegroeid tot een gigant in de mediasector. Gestoeld op een simpel idee: een abonnementje aanbieden dat per maand kan opgezegd worden en in ruil krijgt de gebruiker toegang tot waardevolle content. Het zet automerken ook al jaren aan het dromen. Want waarom zou je een auto niet kunnen aanbieden via een maand-abonnement? Wel, dat blijkt natuurlijk niet zo simpel te zijn.

Image
Auto abonnement belgie info

Mercedes is één van die early adopters. Want al enkele jaren biedt het op bepaalde markten (lees: niet België) een formule aan waarbij klanten een vaste maandelijkse fee betalen en daardoor jaarlijkse x-aantal keren kunnen wisselen van auto. In de winter dus een handige GLC met vierwielaandrijving en in de zomer een lekkere SL cabrio. Alleen zijn die formules exuberant duur en scheurt Mercedes er ook stiekem zijn broek aan. Er is dus nood aan een andere oplossing.

Geen randkosten

Want waarom zou je meerdere auto's aanbieden in een maandabonnement als je niet gewoon één product aan kan bieden voor een lage(re) maandprijs. Private Lease was geboren! En kijk maar eens naar onze noorderburen hoe succesvol dat is gebleken. Nu goed, bij private lease zijn er wel veel kleine lettertjes om rekening mee te houden. Zo moet je vaak met een voorschot over de boeg kunnen komen én op het einde van de rit een restbedrag betalen. Hoewel een private lease dus alle randkosten (onderhoud, verzekering, rijtaksen, etc) van je bord neemt, is het vaak moeilijk om een totaalprijs te berekenen.

Image
Volvo EX30 info prijs belgie

Nee, dan is zo'n échte maandformule nog logischer. Geen voorschot of afrekening maar gewoon een maandprijs voor een auto die je op elk moment kan opzeggen. Het Zweedse Lynk&Co (zustermerk van Volvo) debuteerde met die formule twee jaar geleden in België en Volvo België springt nu ook op de kar met Volvo Abonnement. En ja, die abonnementen zijn momenteel nogal aan de dure kant voor modale gezinnen (vanaf 639 euro) maar in ruil krijg je wel een hyperveilige Volvo SUV zonder randkosten. Beeld je even in dat ze hetzelfde doen met een meer compacte auto voor een maandprijs van om en bij de 300 à 400 euro. Liggen de tijden van autobezit achter ons?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen