Rijtest

Rij-impresssie: Hyundai i30 Wagon

Als je in het C-segment serieus genomen wil worden, heb je naast een [5-deurs hatchback](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/7149-rijtest-hyundai-i30-16-crdi-aut-2012) en een [3-deurs hatchback](https://autofans.be/nieuws/officieel/24013-hyundai-i30-driedeurs-nieuwste-aanvulling-i30-gamma) natuurlijk ook een stationwagon nog. In het segment verkiest dan ook meer dan 20 procent de verlengde hatchbacks.

Uiterlijk lijkt de Wagon hard op een uitgerokken i30. Dat is geen slechte zaak, want Hyundai’s Duitse R&D afdeling heeft met de i30 al een knappe, onderscheidende wagen neergezet. Alleen in profiel zie je dat de wagon een stuk langer is dan de hatchback. Met zijn 4,85 meter is hij niet meteen groter dan zijn concurrenten, toch heeft hij de op één na grootste bagageruimte. Stationwagen rijders zullen dan ook zeer tevreden zijn met de standaard 528 liter, die uitbreidbaar is naar 1.642 liter. De bank is op de ouderwetse manier neer te klappen, een plus is dat de bank volledig plat kan. Verder zien we één op één het interieur van de i30 terug, wat je daar van moet onthouden is de hoge afwerkingsgraad en gebruiksvriendelijke navigatie.

Image
Hyundai i30 Wagon 2012

Voor de Wagon is er niets aan de ophanging veranderd. Dat was ook niet nodig, de Wagon is amper 40 kg zwaarder dan de hatchback. Het blijft vooral een heel comfortabele wagen, die daarbij nog eens weinig overheld. Hij is dus mooi in balans, alleen blijft de sturing redelijk vaag. Wij reden kort met de 1.4 turbodiesel, 1.6 turbodiesel en de 1.6 benzine. De 90 pk sterke 1.4 CRDi was da aangenaamste verassing. Ondanks zijn tijd van 13,9 seconden naar 100 km/u voelde hij net vlot genoeg in het dagelijks verkeer. Hij krijgt dan ook zijn koppel al redelijk vroeg(1500 tpm). De 1.6 CRDi voelde dan weer relatief zwakjes aan, we hadden meer verwacht van de 128 pk in deze wagon. Deze zwaarste diesel sprint in 11,2 seconden naar 100 km/u. Wanneer je na de diesels in de 135 pk sterke 1.6 benzine(GDi) kruipt, mis je uiteraard het koppel van zo’n turbomotor. De 110 pk versie van de 1.6 CRDi lijkt ons misschien wel de beste keuze voor deze Koreaanse break. Met 110 gram CO2/km doet hij maar één gram slechter dan de 1.4 CRDi. De automaat is met de 110 pk 1.6 CRDi en de 1.6 GDi verkrijgbaar. Hij is niet slecht, maar de CO2 uitstoot stijgt te hard om voor zakelijke kopers interessant te zijn.

Image
Hyundai i30 Wagon 2012

De Wagon begint bij 17.699 euro met de 100 pk sterke 1.4 benzine. De 1.6 benzine begint bij 21.199 euro, maar die heeft standaard een hogere uitrusting. Dieselen kan je vanaf 19.699 euro met de 1.4 turbodiesel. De 1.6 turbodiesel begint bij 22.199 euro en die komt wederom standaard me een hoger optiepakket. De automaat kost je 1.250 euro extra. Hyundai's optiepolitiek is ook voor deze Wagon zeer duidelijk, je zal dus niet snel verdwalen in de opties.

Image
Hyundai i30 Wagon 2012

Het zeer belangrijke C-segment heeft er weer een topspeler bij. De Hyundai overtuigt op vlak van afwerking, koffertuimte en comfort. Zijn sturing en aandrijving kunnen net iets beter, maar dat gaat weinig kopers tegenhouden.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen