Rijtest

Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

De Chevrolet Cruze moest een alternatief bieden voor de Volkswagen Golf in het C-segment. Chevrolet probeerde het eerst met een strak gelijnde berline, gooide er daarna een wat vreemd ogende hatchback bij en doet daar nu een stationwagon bovenop. Die is welkom, want je ziet de Cruze niet dadelijk op elke straathoek.

Tegelijk met de introductie van de Cruze SW liet Chevrolet de Cruze een facelift ondergaan. De wijzigingen blijven beperkt tot een nieuw front met iets meer afgelijnde koplampen. Verder is de Cruze SW identiek aan de berline tot achter de voorportieren. Vanaf dan zijn het twee verschillende auto's, zoals bij de meeste stationwagons het geval is. In de achterzijde van de Cruze SW herkennen we de Opel Astra Sports Tourer, waar deze break heel wat gemeen mee heeft.

Image
Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

Het stuur kenmerkt het interieur van elke Chevrolet. Of je nu in een Camaro of een Spark plaatsneemt, het lijkt telkens of je met hetzelfde stuurwiel te maken hebt. De afwerking van het interieur is op niveau, al zijn de gebruikte materialen her en der wat van mindere kwaliteit. De stuurhendels zijn overgenomen van Opel en ogen wat somber, iets wat we niet kunnen zeggen van de glanzende middenconsole. Het navigatiesysteem deelt Chevrolet ook met Opel, zodat de langzame bediening ook hier wat parten speelt. Chevrolet kiest in de Cruze niet voor veel verwarrende draaiknoppen maar houdt het op twee duidelijk gepositioneerde draaiknoppen aan beide kanten van het multimediasysteem. Zitplaats is er voldoende, zowel voor vier volwassenen als voor twee volwassenen vooraan en drie kinderstoeltjes op de achterbank. De kofferruimte biedt plaats aan 500 liter bagage, 1.500 liter wanneer de achterste zetels worden neergeklapt.

Image
Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

Tot op vandaag had Chevrolet de handicap dat slechts een slome 1.8 benzinemotor voorhanden was als je niet zo van diesel houdt, daarnaast was het verschil met de 1.6 met 124pk niet zo groot. Daar komt met de facelift echter verandering in want de Cruze SW uit onze test kreeg een 1.4 Turbomotor uit het Opel-schap ter beschikking. Die heeft 140 pk ter zijner beschikking, evenveel als de oude 1.8 dus. De turbo blijkt wel 24 Nm meer koppel uit het blok te puren en dat merk je wel. Het koppel is al beschikbaar bij 1.850 rpm, waardoor de wagen niet zo lui aanvoelt als met een oude 1.8 benzinemotor, waar het maximale koppel pas op 3.800 rpm vrijkwam. Toch zie je dat niet in het verbruik, want in de praktijk verbruikte de Cruze SW met de 1.4 Turbo nog steeds 7,5l/100 km.

Image
Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

Chevrolet zorgt ervoor dat de Cruze SW zich comfortabel laat rijden. Dat heeft als gevolg dat het stuur wat weinig feedback krijgt van de wielen en dat de sturing zelf ook wat vaag verloopt. Niet erg, al lijkt het ons dat de leaserijder die in deze klasse goed vertegenwoordigd is een iets snediger rijgedrag verwacht van zijn SW.

Image
Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

Ook prijsgewijs is de Cruze SW geen uitblinker. Je betaalt er minimaal 17.999 euro voor. De 1.4T komt erbij vanaf het LT-uitustingsniveau en kost dan 21.199 euro. Dat is gek, want de Opel Astra ST 1.4T kost dan 20.250 of 22.100 euro, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Gaan we de topversies vergelijken, dan komt de Cruze weer een goeie 1.000 euro goedkoper uit. Een Golf Variant 1.4 TSI is er enkel met 122pk en kost dan 22.180 euro.

Image
Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

De Cruze SW is een goeie aanvulling op het Cruze-gamma, al vragen we ons af of hij niet wat laat komt. Pas bij een facelift een breakversie introduceren is nu niet direct kort op de bal spelen. De nieuwe 1.4T geeft de Cruze SW wat meer pit, waardoor hij wel wat meer kopers zal kunnen overtuigen. Ook bij Chevrolet lijkt het er echter op dat de tijd van wagens met iets mindere kwaliteit voor een veel lagere prijs voorbij is. De kwaliteit is tegenwoordig een stuk beter dan vijf jaar geleden maar ook de prijs is minder scherp dan toen.

Image
Rijtest: Chevrolet Cruze SW 1.4T

Specificaties

Vermogen140 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 405 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 23 399
Prijs basismodel€ 17 999
0 tot 100 km/u9.50 sec
Gemiddeld testverbruik7.50L/100km
Min. kofferinhoud500 L
Max. kofferinhoud1 478 L
CO2-uitstoot134 g/km
BIV€ 122
Rijtaks222

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen