De Cee’d wordt gebouwd in een hypermoderne fabriek in Slovakije. Er heersen strenge regels en dit om hun 7 jaar garantie te waarborgen. De garantie is zelfs overdraagbaar aan volgende eigenaars. Eén van de puntjes waarop je kan zien dat Kia zorg besteedt aan afwerking is het spuitwerk. Egale volle kleuren en lijnen die perfect in elkaar overlopen. De kofferlijn is niet meer zo verticaal als de eerste Cee’d SW. Het vloeiende design valt echter niet bij iedereen in de smaak. Zo kregen we bijvoorbeeld de opmerking dat het lijkt alsof de wagen constant fel afremt vanwege de duikende neus. In vooraanzicht maakt De Cee'd het dan weer helemaal goed. Een brute neus door de gegolfde motorkap en de lange koplampen. Het design is trouwens ontworpen in Duitsland, met de concurrentie dichtbij.
Het interieur is minstens zo interessant: De Cee’d SW heeft een maximale kofferruimte van 528 liter. Zeker niet slecht gezien het een relatief compacte break is. De stoelen gaan plat in de 60/40 verhouding. Een dubbele (vlakke) laadvloer met optioneel tal van hulpmiddelen om je bagage te zekeren. Begeven we ons iets meer naar voor dan zien we een achterbank die redelijk comfortabel zit. Iets te hard met momenten maar zeker niet dramatisch. De beenruimte is gelijk met die van de concurrenten, niet in overvloed. De beste plaats? Die is voor de bestuurder. Je hebt een modern display centraal (vanaf Sense uitvoering) in de wijzerplaat dat je tal van informatie laat zien, vooral duidelijk leesbaar en makkelijk in gebruik. Een stuurwiel met behoorlijk wat knopjes waarvan er één toch wel bovenuitsteekt - figuurlijk gesproken dan toch. Met het FlexSteer-knopje kan je de servo aanpassen in drie modi. Sport, Comfort of Normaal. Een zeer merkbaar verschil en o zo handig in de stad waar je een lichtere bediening wel kan appreciëren. Om nog maar te zwijgen over de stuurverwarming (standaard op het Sense Pack). De snufjes als Lane Control en Distance Control zijn allemaal van de partij. Qua multimedia en navigatie is er niets dan lof. Duidelijk en een makkelijk te bedienen menu met grote touch screen toetsen.
De Cee’d is verkrijgbaar met twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. Wij namen de viercilinder 1.6 VGT onder de loep. Dat is een motor met of 110 of 128 pk. De 110 pk variant kan ons bekoren. Hij heeft vroeg in toeren een koppel van 260 Nm en een laag verbruik. Opgegeven slechts 3,7 l/100 km maar wij haalden slechts 4,5 l/100 km op een rit van de diepe Ardennen naar het Antwerpse. De motor voelde nooit te zwak aan en was zeker geschikt voor een comfortabele stille reis met de familie. Schakelen deden we met de manuele 6-bak maar er is ook een 6-traps automaat met dubbele koppeling beschikbaar. (Let op: deze is enkel verkrijgbaar voor de 1.6 benzinemotor in combinatie met het Fusion/Sense pack) Een EcoDynamics zou geen EcoDynamics zijn zonder Start- Stopsysteem. Een systeem waar ik ook in deze wagen geen voorstander van ben.
Het weggedrag en rijcomfort is zoals meestal bij Kia zeker niet slecht. De wagen voelt stabiel aan. Autostrade rijd je zonder geluidsoverlast of trillingen en geratel van het interieur. Het klinkt logisch maar er zijn wagens uit duurdere prijsklasse’s die hier wel problemen mee hebben. Net als de hatchback Cee’d laat de SW zich vlot doorheen de bochten sturen en vergeet je soms dat je met een SportsWagon onderweg bent.
Technologische punten hebben we al kort besproken, toch nog even dit: Kies je voor het Luxe pack (1.800 euro) enkel dan beschik je over het Lane Departure Warning System en Xenon’s met Adaptive Front Lighting System. Tevens bevat het pack ook de zwarte lederen zetels en een elektrische bestuurderszetel met memory-functie. Vanaf het Sense-pack krijg je onder meer het Smart Parking Assist Systeem. Dit werkt naar behoren en is de meerprijs samen met de andere opties zeker waard!
Conclusie
De Cee’d SW mag dan niet spotgoedkoop zijn maar zeker en vast zijn geld waard. De uitrustingen en extra’s zijn zeer compleet en hun meerprijs dan ook waard. Het Luxe Pack als ideaal voorbeeld. Deze motorisatie stelde ons niet teleur. Een hedendaagse diesel in combinatie met een modern ogende SportsWagon. Zeker het overwegen waard als je de Duitsers wat te duur acht. Kan je de wagen nog aanschaffen tijdens de lopende Salonacties dan is er al een Cee’d SW “Easy "vanaf 13.890 euro", om en bij de 5.000 euro salonkorting dus. Nadien is de vanaf prijs weer 17.490 euro voor de Acces en 23.590 euro voor de Sense.
(Geteste wagen: New Cee’d SW 110pk Sense met Luxe Pack, in de kleur “Matrix Brown”)
Met dank aan Kia Belgie
Specificaties
Vermogen | 110 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Prijs testwagen | € 28 390 |
Prijs basismodel | € 21 690 |
Gemiddeld testverbruik | 4.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 528 L |
Max. kofferinhoud | 1 642 L |
CO2-uitstoot | 97 g/km |
BIV | € 283 |
Rijtaks | 264 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen