Rijtest

Rijtest: Range Rover Vogue TDV6

Een topper als de Range Rover in je aanbod hebben is een vergiftigd geschenk. Want hoewel iedereen vol lof is van de Range Rover als model, moet je als constructeur elke keer beter doen zonder ingrijpende wijzigingen door te voeren die de consument zou kunnen afschrikken. Gelukkig is Land Rover sterk in het vernieuwen van haar Range Rover.

Achter de schermen werd gevraagd de Range Rover niet te veranderen, enkel te verbeteren. Zo weinig optische wijzigingen dus, om alle consumenten tevreden te houden. Vanwaar die spitse lichtblokken dan? In Amerika ben je verplicht reflectoren op de flank te hebben, een wettelijke verplichting die Land Rover op die manier wou oplossen. Wij zijn alvast fan van de nieuwe lichtblokken. Het geeft de Range Rover een frissere blik en hij oogt daardoor een pak gespierder. Dat komt ook door de grote kieuwen langszij die er om louter esthetische reden werden aan toegevoegd. Aan de hoeken wordt de Range Rover wat boller, vooral vooraan wordt die wat gemoedelijker en verliest hij wat van zijn LEGO-blokvorm, en dat is een pluspunt. Achteraan is de wagen op zijn best met een erg cleane en luxueuse uitstraling.

Image
Range Rover rijtest 2013

laat je verwennen

Luxe is waar deze Range Rover voor staat, dat merk je ook binnenin. We reden met deze Range Rover TDV6 naar Genève voor het autosalon en konden de volle 1.800 kilometer genieten van een pak ruimte. Achteraan krijgen de passagiers elf centimeter extra ruimte voor de knieën, daardoor kan je bijna plat liggen op de achterbank: veel beter wordt het niet. Maar ook vooraan heb je geen klagen. Onze uitvoering kreeg de massagefunctie mee, die op zich niet super is, maar leuk. Een aan te duiden optie voor de geïnteresseerden is het panoramisch dak. Het geeft de wagen een pak meer cachet als bestuurder of passagier, een optie die zijn geld (1.930 euro) meer dan waard is. Het panoramisch dak is trouwens standaard op de Autobiography uitvoeringen.

Image
Range Rover rijtest 2013

slechts de helft

Land Rover wou het instrumentenpaneel opkuisen en verwijderde 50 procent van de knopjes die er op de vorige generatie Range Rover stonden. Daardoor wordt het nog rustiger en ergonomischer binnenin. Jammer genoeg schuilt ook in deze Range Rover het belabberde infotainmentsysteem. De ergonomie is niet mee met de concurrentie en ook de weergave kan echt beter. Hiermee valt Land Rover wat door de mand, zelfs in vergelijking met een BMW 1-reeks.

Image
Range Rover rijtest 2013

minder is beter

Deze vierde generatie is volledig nieuw, bijna elk onderdeel van de wagen werd vernieuwd. Dat heeft alles te maken met het aluminium koetswerk waaruit de Range is opgetrokken. Daardoor wordt de Range maximaal 420 kilogram lichter (enkel voor de TDV6 uitvoering), een gewichtsverlies dat zich laat opmerken tijdens het rijden. De Range wordt een stuk scherper dan voordien, gaat minder doorzakken in de bochten en is met zijn TDV6 vandaag even snel als de V8 van de vorige en derde generatie. De TDV6 waar wij mee reden is goed voor 258 pk en 600 Nm. Vooral dat laatste is belangrijk in de Range Rover. Hernemen op de autostrade vormt geen probleem, ook de sprint naar 100 km/u is met 7,9 seconden snel te noemen.

Image
Range Rover rijtest 2013

Op papier verbruikt de V6 diesel 7,5 liter, wij deden op onze rit naar Genève gemiddeld 9 liter. Een puike prestatie als je weet dat we met vier in de wagen zaten en bagage bijhadden om drie dagen te overleven op een autosalon. De CO2-uitstoot ligt op 196 g/km, wie een schonere variant wil kan eind 2013 kiezen voor een Hybride-variant met 169 g/km.

lord offroad

De Range Rover blinkt niet alleen op de reguliere baan uit, ook off-road blijft hij heer en meester. De Britten gingen zelfs zo ver dat de technologie de ondergrond gaat inspecteren en vervolgens de optimale instelling zal bepalen. Met die keuze wijzigt de wagen instellingen van de motor, automaat, ophanging en differentieel. Wil je dat niet en alle touwtjes zelf in handen houden, dan kan je zelf kiezen uit de verschillende modi (Algemeen, Gras/Grind/Sneeuw, Modder/Sporen, Zand en Rotsen/Kruip). De off-roader kan ook rekenen op 30,3 centimeter bodemvrijheid, kan kopje onder in een plas tot 90 cm diep en kan rekenen op een pak technologische hulpjes zoals Hill Descent Control, Gradient Release Control of GRC, Dynamic Stability Control of DSC enzovoort. De maximaal te berijden op-/afrijhoek is 34,7 graden vooraan en 29,6 graden achteraan.

Image
Range-Rover

Wat je betaalt voor een topper in zijn klasse? Minimaal 91.200 euro en maximaal 129.900 euro. Daarvoor heb je respectievelijk een 3.0 TDV6 HSE en een 5.0 V8 Autobiography. Onze TDV6 kost in zijn Vogue uitvoering 101.200 euro. Of dat (te) veel geld is moet je zelf uitmaken, wij vinden de Range zijn geld waard door zijn uitstekende rijkwaliteiten zowel on- als offroad en zijn afwerking die nergens steken laat vallen. Wie zich er eentje kan veroorloven (zou niet mogen) mag niet twijfelen.

Specificaties

Vermogen258 pk
Overbrenging8-traps ZF automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 160 kg
Topsnelheid209 km/u
Prijs basismodel€ 101 200
0 tot 100 km/u7.90 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Min. kofferinhoud909 L
Max. kofferinhoud2 030 L
CO2-uitstoot196 g/km
BIV€ 1 386
Rijtaks761

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen