Rijtest

Rijtest: Seat Alhambra (2015)

In het segment van de grootste loebassen in autoland is de Seat Alhambra aan vernieuwing toe. Met een tussentijdse facelift moet de uit de kluiten gewassen Spanjaard weer mee kunnen.

Erg veel animo is er tegenwoordig niet meer in het grote MPV-segment. Waar vroeger iedereen haast had om Renault achterna te gaan met een grote monovolume voor zeven personen, kiest tegenwoordig iedereen voor een SUV, of toch minstens een crossover. Niet zo bij Seat en moedermerk Volkswagen, waar de Alhambra en Sharan bovenaan het gamma volk blijven vervoeren.

Nochtans volgt Seat bij de facelift van de Alhambra wel de trend om alles discreet te houden. Zo beperken de aanpassingen buitenom zich tot de lichtblokken die voortaan een discrete lijn LED-dagrijverlichting krijgen en wordt het Seat-logo ook vernieuwd. Verder blijft de Alhambra gebruik maken van de druppelvorm en maken de schuifdeuren nog altijd de dienst uit.

t zit in de kleintjes

Stop je vergrootglas nog niet direct weg, want ook motorisch zijn er kleine veranderingen. De bestaande motoren werden aangepast om te voldoen aan de Euro6-normering, tegelijk kregen ze wat vermogen bij en verloren ze wat korrels CO2-uitstoot.

Seat mocht echter nog meer uit het Volkswagenschap halen, waardoor je nu op comfortvlak optioneel kan beschikken over dodehoekverklikkers, een handige verkeersbordherkenning, keyless go en zelfs een systeem dat je wagen halfautomatisch inparkeert.

Het is dan ook wat sneu dat dergelijke dingen niet op onze testwagen gemonteerd werden, al toonde het ons dat ook een Alhambra zonder deze dingen degelijk kan zijn. Goed, het beige stoffen interieur wuift vanuit de jaren '90 naar je, maar alle nodige comfortitems zijn aanwezig op de wagen, er zat zelfs zetelverwarming onder de voorzetels.

rustige reisgezel

Ook qua motorisatie gingen we voor één keer niet op stap met de krachtigste maar de lichtste, en ook hier moeten we zeggen dat de trip zonder problemen verlopen is. De 115 pk dieselmotor deed discreet zijn werk, zonder daarbij de indruk te geven dat er veel reserve was. Gepakt en gezakt trokken we naar het buitenland en zelfs met vijf personen plus bagage kregen we de wagen makkelijk van zijn plek. Die trip was de perfecte test voor de kindvriendelijkheid van de wagen. We kregen een ingebouwd kinderstoeltje mee, waardoor de middelste zetel achterin iets van een gemuteerde inktvis kreeg, allemaal bijzonder grappig voor de kinderen trouwens.

conclusie

De Seat Alhambra beweegt zich in een segment dat hoe langer hoe kleiner wordt. Toch heeft Seat hem een nieuwe bestaansreden gegeven door hem weer helemaal bijdetijd te brengen met allerlei kleine updates.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen