DS 4, niet Citroën DS4. Die fout mogen we niet meer maken sinds het merk op zichzelf staat. De connectie met Citroën is er nog maar de looks zijn van een ander niveau. Of de DS 4 Crossback de moeite is, lees je hier.
Nissan heeft Infiniti, Toyota heeft Lexus. We nemen de Japanners maar even als voorbeelden. Ze hebben een lange geschiedenis met hun luxe-tak. Dat resulteerde al meerdere malen in straffe karren die hun luxe-badge met recht en fierheid konden dragen.
Bij Citroën en DS is dat nog niet zo. Met de nadruk op de “nog”. DS staat nog maar net op eigen benen en heeft nog wat tijd nodig. Oké, die DS 3 en DS 5 zijn verdorie echte eye catchers, hebben een grote fan basis en rijden prima. Dat was al zo toen het nog Citroën DS was. Nu hebben ze de DS 4 onder handen genomen. Zoals je weet is de '4 op basis van de Citroën C4 tot leven gekomen. Aan de buitenkant zie je duidelijk dat het exterieur een stapje hoger is gelift, het ziet er een stuk leuker uit. Tres chic magnifique zelfs. Dan doen we de deur open…
Even serieus
…en stuiten we op het interieur. Op het logo op het stuur na, identiek dat van een C4. Een gemiste kans om niet dat ietsjes meer te doen om het te onderscheiden van een Citroën. Voor een Citroën kunnen we hiermee leven maar een DS met luxe interieur kan dit niet. Oké, we beschikken wel over alle technologische luxe dat we zouden willen en het ziet er cava uit maar niet meer dan “cava”. De zetels zijn verkrijgbaar in veel specialere modellen en motieven, de sierlijsten en algemene afwerkingstrim trouwens ook. Helaas is ons model dus behoorlijk saai samengesteld voor wat DS kan bieden. Vergelijk het even met onze C4-rijtest uit 2011 en het interieur dit artikel. Nog een detail waar we ons aan storen is dat er geen eenheid zit in de achtergrondverlichting van de knopjes en wijzerplaten. Zo kijk je dus op blauw, oranje en grijs. Pas jolie du tout. Gelukkig is er iets dat ze hebben gestolen van de Zweden; “Night Panel” Een simpele druk op de knop en alleen de schakelindicator en de snelheidsmeter zijn dan verlicht. Sereniteit tijdens nachtelijke ritten, heerlijk dus.
Comfortabel
Het zou geen Citro…, sorry, DS, zijn als het niet een beetje comfortabele zetels zou hebben. Klopt. We zitten zowel voor- als achterin prima en ergonomisch niets op aan te merken. Vooraan heb je met de hand op de pook controle over de belangrijkste knopjes (airco en radio volume enzovoort). Het gigantische stuur is een beetje “in your face” en voorzien van te veel knopjes. Qua looks van het materiaal kan het beter. Nee het is al beter in de DS 4 maar niet de onze.
rijden
Zoals we al vertelden is het rijden in zo’n DS 4 dus best comfortabel. Onze testwagen met handbak had helaas een vreemde tik in de versnellingsbak bij stationair draaien. Hopelijk is dat euvel enkel in onze testwagen te bemerken. De vering is iets harder dan we hoopten maar van overhellen is dan weer weinig tot geen last van. Eerder “gewoontjes” qua rijden. Een bochtenvreter is het ook niet. Daarvoor heb je te weinig feeling met wat de voorwielen allemaal uitvreten. Deze DS 4 laat zich het liefst gewoon rustig bedienen aan de juiste snelheden op normale wegen. Zoals we al zeiden, gewoontjes dus.
Crossback?
Ja, de stoerdere versie van de DS 4 heet Crossback. Wat je vooral niet moet gaan doen met deze bak, is gaan crossen. Iets wat we trouwens afraden voor alle softroaders met stoere zwarte bumpers in plastic en een 3 centimeter hogere vering. De crossback staat trouwens op dezelfde hoogte als een gewone C4 en de DS4 niet-crossback staat 3 centimeter lager. Nog een vreemde design keuze: De achterdeuren krijg je letterlijk bijna in je gezicht bij het openen. Het zwarte puntige uitsteeksel komt héél dicht als je met je 1m73cm wat te enthousiast iets op de achterbank gaat leggen. En ja, we spreken uit ondervinding. Verschillen met de gewone DS zijn de zwarte spiegels, het zwart front en de zwarte spoiler op de achterruit.
Motoren
Je kan zo maar even een DS 4 zien voorbijkomen met dik 210 pk of een adequate 150 pk sterke diesel. Dat zal dan geen Crossback zijn want die 1.6 THP met de stevige 210 pk is net zoals de 150 pk diesel motor, niet beschikbaar in dit model. Je kan dus nog kiezen uit de vier overige motoren. Benzines: 1.2 PureTech 130pk met manuele 6-bak of de 1.6 THP 165 pk met 6-traps automaat. Wil je liever dieselen? Dat kan met de 1.6 BlueHDI 115 pk met 6-bak manueel of 6-traps automaat of de sterkere 2.0 BlueHDi met 180 pk met 6-bak automaat. Vreemd dat de 150 pk niet aanbieden. Aangezien de DS’n voorzien zijn van behoorlijk krachtige instapmotorisaties zullen er niet erg veel klanten kiezen voor nog meer pk’s.
1.2 PureTech 130
Wij reden de benzine instapper en mits je hem boven de 3.400 toeren kan houden een heel leuke motor. Zoals alle kleine turbo-gevoede motoren is ook deze dus een trage sleur die de turbo-stamp onder het achterwerk nodig heeft. We mogen niet klagen want bij normaal rijden in het heerlijke Belgische verkeer –ahum…- konden we eigenlijk niet klagen. Deze motor is zeker voldoende. Het verbruik stond na 650 kilometer op 7 liter/100km. Dat is best ok aangezien daar toch een dikke 80% van autostrade-tijd is.Het opgeven gemiddelde verbruik van 4,9 L/100km is dus ook overstegen. Halen we echt de groene ridder in ons naar boven dan halen we met veel moeite 5,8 liter/100km.
Prijzen
Een Crossback haal je vanaf 23.800 euro op bij de dealer. 1.300 euro meer dan de gewone DS 4. Een DS 4 Crossback met configuratie zoals de onze kost je op enkele euro’s na net geen 30.000 euro. Een behoorlijk bedrag. Kies je voor meer dan een instapmotorisatie mag de euro's nog snel gaan bijhalen bij de 1.000'en.
Conclusie
Een gemiste kans om het DS merk op zichzelf er te laten uitspringen. De buitenkant mag dan wel een hele eigen stijl hebben en er goed uitzien, het interieur is nog steeds hetzelfde als een C4 van 5 jaar geleden. Rijden doet hij gelukkig wel goed. De beschikbare motoren zijn krachtig maar het weglaten van de 150pk diesel uit het aanbod begrijpen we niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen