Rijtest

Rijtest: Mercedes-amg C 43 4MATIC Cabrio (2017)

Op de weg naar grootste Premium autoconstructeur wordt ook AMG door Mercedes aangespoord om met wat meer gerief op de proppen te komen. Een cabrio uit Affalterbach is niets nieuw maar de C 43 4MATIC Cabrio zet zich toch in de markt als een curiosum. Of de ziel van AMG behouden blijft?

Kwam je jarenlang toe met 55, 63 en 65 in je AMG-achterhoofd, dan hanteert de huistuner van Mercedes sinds korte tijd nog wat extra getalletjes. Want na 45 is daar nu plots ook 43. Waarbij het kleinste getal uit de groep als een soort van AMG-light moet fungeren, een doel dat enkele maanden lang toegeschreven was aan de 'AMG Sport'-modellen. Die worden nu snel begraven en maken plaats voor 43. Om maar te zeggen dat Mercedes in haar groeispurt serieus met de nomenclatuur van haar modellen aan het rammelen is. De Italianen zijn er alvast niets tegen.

Scrabble-winnaar

Enfin, Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabrio dus. Een naam waarmee je Scrabble in één wip kan uitspelen en nog letters overhoudt om je eerste punten te scoren in Rummikub met woorden. Wat je vooral moet onthouden is dat dit Mercedes' antwoord is op de Audi S5 cabrio. Klanten leggen namelijk liever geld neer voor een 'specialleke' dan voor 'anoniem goed'. Het staat nu eenmaal beter aan de bar van de nachtclub om te zeggen dat je rondtoert met een AMG décapotable dan met een Mercedes C 450.

Image
mercedes-amg-c-43-rijtest

Niet dat 'ie het eigenlijk nodig heeft, want visueel staat de C AMG Cabrio al imposant genoeg op z'n pootjes. Met dank aan de nieuwe designlijn van Mercedes, uit de kluiten gewassen luchtinlaten, verbrede wielbogen achter en - in dit geval - de matgrrijze lakkleur. Dat je een gelijkaardig pakket ook op een 220 diesel kan nemen, daar moet je jezelf maar even overzetten. Idem voor de einddempers achteraan die tegenwoordig bestaan uit sierlijk valse sierstukken die twee uitlaateindes daarachter verbergen. Niet dat nachtclubblondines dit zullen opmerken. Die krijgen het al warm op erogene zones door het rood lederen interieur.

Nina Simone-gewijs

Gelukkig is de set-up onderhuids een stuk echter dan die sierstukken achter, want Mercedes plant een V6 voorin en hangt het geheel vast aan haar 4MATIC-vierwielaandrijving. Jep, dat las je goed, geen bronstige V8 voorin, wel een nieuwe 3-liter V6 met twee turbo's. Niet dat AMG daardoor heiligschennis pleegt, want het bewees eerder al dat het met de A 45 in staat is om een viercilinder om te toveren tot een monstertorretje. Geinig genoeg zorgt de modellenstrategie er voor dat de V6 over minder peut beschikt dan de viercilinder, wat verklaart waarom hij zich twee eenheden lager positioneert dan de '45'.

Image
mercedes-amg-c-43-rijtest

Al is minder peut bezwaarlijk behelpen. Want deze AMG cabrio doet het nog steeds met 367 pk en 520 Nm koppel. Daarnaast zou de vierwielaandrijving er dus voor moeten zorgen dat je de AMG in de winter niet hoeft te stallen, extra in de verf gezet door de warmteblazer in de hoofdsteunen die je nek warm houdt wanneer de temperatuur richting de nullijn kruipt. Dat Nina Simone het hier over had in Feeling good, we beginnen het te denken.

Volumeknop op 7

Dat blijkt ook wat uit de rij-ervaring. Want AMG vervangt manie door flanering. Getuige de lichte vorm van onderstuur die optreedt bij acceleratie midweg de bocht. Van nature heb je dan al het stuur een kwartslag naar de andere kant gedraaid om overstuur op te vangen. Niet dus in deze C 43. Straf, want de natuurlijke set-up van 69 procent kracht naar de achteras doet vermoeden dat een schuivertje achter zich sneller zou opdringen dan getril voor.

Image
mercedes-amg-c-43-rijtest

Een soms wat vaag stuurgevoel dat gelukkig goed wordt opgevangen door het motorblok. Want de V6 is gretig en de reactie op het gaspedaal doet je twijfelen of er wel een turbo onder de kap steekt. Daarnaast weten ze in Affalterbach als geen ander hoe een uitlaatlijn vorm te geven. Waardoor je door een achterban van hooligans wordt aangespoord om de rode zone van 6.500 tpm op te zoeken. Die zelfde hooligans steken dan weer wat knallend vuurwerk af wanneer je enkele verzetten terugschakelt van de 9-bak. Zaken waar de gemiddelde cabriorijder meer aan heeft dan aan een scherp stuurgevoel.

Dubbel gevoel

Eerder een GT zonder dak dan een volbloed AMG dus. Waardoor het wat sneu is dat Mercedes die AMG-badge in de eerste plaats op de diamanten grille plaatst. Kijken we voorbij de badge, dan valt de '43 financieel exact tussen de C 400 en volbloedbeest C 63. 71.027 euro om exact te zijn. Al zal het je niet verbazen dat er op ons exemplaar eerder een prijskaartje van 90.000 euro prijkte.

Image
mercedes-amg-c-43-rijtest

Turen we over de 'premium haag', dan zien we Audi haar S5 Cabriolet die het eveneens doet met een 3-liter V6 (354 pk), vierwielaandrijving en kan schermen met een waarschijnlijk foutloos interieur. Tel daar nog eens de instapprijs van 69.000 euro bij en het merk met de vier ringen maakt serieuze tegenstand. Bij BMW staat dan weer de 440i xDrive Cabrio geparkeerd, vanaf 64.550 euro maar met 326 pk uit z'n zes-in-lijn wel wat onderbedeeld tegenover de rest. Om over de leeftijd nog maar te zwijgen. Want 'nieuw' verkoopt nu eenmaal beter.

Conclusie

Misschien wel een AMG-stap te ver, want in realiteit is dit gewoon een C 400 cabrio met sportievere componenten. Het mankeert echter de manie van een échte AMG om de naam eer aan te doen. En gerief uit Affalterbach waarvan we geen zweterige schrikhandjes krijgen tijdens het betere bochtenwerk, dat laten we liever aan ons passeren. Voor wie dit dan wel is? Voor cabriorijders die zijn uitgekeken op de Audi S5 of BMW 440i.

Image
mercedes-amg-c-43-rijtest_06

Specificaties

Vermogen367 pk
Overbrenging9-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 770 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 90 943
Prijs basismodel€ 71 027
0 tot 100 km/u4.80 sec
Gemiddeld testverbruik11.40L/100km
CO2-uitstoot190 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen