Rijtest

Rij-impressie: Mazda MX-5 RF (2017)

De MX-5 wordt een hybrideproduct, want de MX-5 RF probeert alle voordelen van een coupé te mengen met het aangename van een cabrio. De ultieme MX-5?

Mazda zet het maar al te graag in de spotlight; de MX-5 is de meest verkochte roadster ter wereld en zorgde eind jaren 80 voor een revival van het segment. Een segment dat teloorging met het verdwijnen van de agiele Britse sportwagens. Het is dan ook straf dat in al die jaren nooit een coupé-afgeleide op de markt kwam.

Tot nu, want de MX-5 RF – met die laatste twee letters voor ‘Retractable Fastback’ – probeert de voordelen van een coupé te mengen met het aangename van een cabrio.

Voor de Yuppen

Een wat raar besluit – waarschijnlijk genomen door de marketingafdeling – dat er voor moet zorgen dat de MX-5 ook wat hoger kan gepositioneerd worden. De Japanners zien de RF namelijk als een inzending voor een meer gesofisticeerd publiek. Voor gastronomen die eersteklas reizen richting St. Moritz met een merknaam Duffelbag en thuis enkel zelfgemalen koffie serveren die ze inkopen via een goede vriend die na een flitsende carrière in de aandelenwereld een tweede leven begon in Zuid-Amerika.

Image
Mazda-MX-5-RF-Rijtest

Een voertuig voor de Yuppen dus. Waar een klein Bikkembergs schoentje knelt. Want frisse carrièremakers dromen van een Mercedes SLC, BMW Z4 of Porsche Boxster, geen Mazda. Want je kan toch moeilijk met een kleine Japanse sportwagen komen aanrijden op de golfclub. Wat is dit, anarchie?

Laat dat echter ook de kracht van de roadster zijn, want de MX-5 is een middenvinger naar de obese cabrio’s die emmers paardenkracht nodig hebben om ‘rijplezier’ te kunnen garanderen. Eéntje voor puristen die rev-matchen nog zien als een edele hobby en uren kunnen lallen over de voordelen van een laag zwaartepunt en een perfecte 50:50 gewichtsverdeling.

De RF… die krijgt een automaat.

Heet gewassen Viper

Kan het dak dan soelaas brengen? Wel, om te beginnen heeft zo’n ‘vast’ dak één gigantisch voordeel. Je moet namelijk niet meer met vrees naar je geparkeerde MX-5 terugwandelen in de hoop dat er geen stoftransplantatie werd uitgevoerd door dieven om eens te kunnen snuisteren in je interieur. Daarnaast bedient Mazda de Yuppers op hun wenken, want het m’as-tu-vu-gehalte van het wegklapsysteem doet zelfs een Transformerfilm van Michael Bay aanvoelen als lauwe koek.

Image
Mazda-MX-5-RF-Rijtest

Daarnaast krijgt de MX-5 met het aluminium dakje erop een bepaalde uitstraling. Een soort van heet gewassen Dodge Viper bijna. Het staat ‘m, zonder twijfel. Spijtig houdt het daar ongeveer op. Want de wind fluit nog steeds binnen via de zijraamkieren en tijdens het open rijden worden we meer turbulentie in de cabine gewaar dan bij de roadster. Grootste pijnpunt is echter het zicht rondom. Want de RF krijgt door het mechanisme een lijvige C-stijl waardoor je nog niet eens Maggie De Block op een scooter in een vrachtwagen bovenop een Airbus A320 zou zien moest die schuin achter je vliegen.

Het lichtpunt

Valt er dan niets goed te zeggen over deze RF? Jawel, het rijgedrag. Want verdomme, wat is het een plezier om mee rond te toeren. Zelfs met die dodehoek ter grote van de staatschuld na een presidentsrondje Donald Trump. Zowel de 1.5 als 2-liter benzine reageren met gretigheid op het gaspedaal en het chassis haalt de speelvogel in je naar boven. Zonder doodsangsten uit te moeten staan. Want omdat de MX-5 RF geen miljard-miljoen pk’s nodig heeft (wegens: leeggewicht van 1.015 kilogram) worden inputfoutjes niet exponentieel vergroot. Bomen in de bocht die je iets verkeerd inschatte? Je zal ze waarschijnlijk niet mee hebben.

Image
Mazda-MX-5-RF-Rijtest

Het recept zit gewoon snor van de MX-5. Met een ongelooflijk communicatieve ophanging en een handbak met bijna onevenaarbaar schakelplezier. Jawel, een handbak. Want die eerder aangehaalde automaat is optioneel. Die doet trouwens zijn werk naar behoren in de sportstand maar geeft je op geen enkel moment het gevoel dat je onderweg bent met een MX-5. Waardoor je evengoed een tweedehandse Renault Wind kan kopen.

Dure rugzak

Maar goed, wat is de meerprijs van dat mechanisch rugzakje van 45 kilogram bovenop? Wel, 3.500 euro. Al moet de kanttekening gemaakt worden dat de RF meteen een uitvoering hoger begint dan de Roadster. Waardoor het in principe over 2.500 euro gaat. Een dodehoekassistent – broodnodig - tekent pas present bij de hoogste uitvoering. Waardoor je met minstens 28.590 euro over de boeg zal moeten komen. Graag de 2-liter voorin met 160 pk? Dan stijgt dat getal naar 30.190 euro.

Image
Mazda-MX-5-RF-Rijtest

De automaat, die tikt nog eens 1.500 euro aan op de rekening. Duur? Moeilijk om zeggen, want al bijna een decennium heeft de MX-5 geen rechtstreekse concurrentie meer. Of wel, want RF zal het moeten opnemen tegenover broertje Roadster. Waardoor je dus zelf uit zal moeten maken dat je 2.500 euro extra wilt neerleggen om de MX-5 filosofie teniet te doen.

Conclusie

Coupé noch cabrio… en daar zit het probleem. Want de MX-5 RF zeult meer gewicht, wordt geplaagd met een slechter zicht naar achteren toe en valt duurder uit. De schaal van nadelen weegt alvast meer door dan de voordelen op de balansas. Spaar je centen, koop de roadster.

Image
Mazda-MX-5-RF-Rijtest

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen