Het is eerder een zeer grondige opfrissing dan een volledig nieuwe wagen. De CLC is een zeer grondige opfrissing van de oude C-klasse sportcoupé. In de designstudio’s van Mercedes hebben ze erg hun best gedaan om de verouderde looks van de sportcoupé op te waarderen, zodat hij opnieuw een volwaardig lid kan zijn van de C-familie.
Aan de voorzijde is deze transformatie bijzonder goed geslaagd. De styling van de Avantgarde uitvoering van de C-klasse oogt zeer strak en sportief. De neus oogt zeer mannelijk en sterk. Het geeft een zeer stevige en volwassen indruk aan de wagen. Enkele details, zoals de valse luchtopeningen naar de remmen en de honingraat grille, zijn enkel specifiek voor de sportcoupé. In profiel valt op hoe het design van de zijspiegels veel subtieler is geworden. De richtingaanwijzers zijn er niet meer zo prominent in aanwezig dan vroeger het geval was. Ook de, weliswaar optionele, 18” sportvelgen van onze testwagen zorgden voor een zeer strakke look. (onderdeel Sportpakket ter waarde van 2.277 euro)
De achterkant daarentegen past volledig niet bij de wagen. Het lijkt alsof het vijfjarige zoontje van de ontwerper deze heeft getekend. Het gaat hier om een sportcoupé. De achterkant geeft eerder de indruk dat het om een shopping-car van franse makelijk gaat. De vrouwelijke kont past bij deze wagen volledig niet bij de mannelijke voorkant. Desondanks blijft het in zij- en vooraanzicht een geweldige verschijning. Volgens ons biedt de CLC veel meer mogelijkheden dan Mercedes doorheeft.
Aan de binnenzijde zijn enkele wijzigingen waar te nemen. De middenconsole is vernieuwd en geeft een hoogwaardigere indruk dan bij de oude sportcoupé. Verder werden er ook nieuwe tellers geïnstalleerd in het dashboard. Dit zijn er van het Alfa Romeo type. Ze wijzen dus recht naar beneden als het contact af staat. En op het moment dat men wilt starten gaan ze eerst helemaal tot hun uiterste om dan terug te vallen. Bekijk op youtube hoe de tellertjes van een R8 bewegen en je snapt het. De tellers zijn mooi, zeer mooi zelfs. Maar dat "Audi/Alfa-style bewegen" mocht achterwegen gelaten worden. Mercedes rijders hebben een toch iets meer volwassen benadering van sportiviteit?
Onze wagen was uitgevoerd in twee tonen leer. Zwart en wit. Zeer mooie combinatie en paste zeer goed bij de wagen. De voorzetels omsluiten perfect en bieden ook perfecte steun. Achteraan zijn de zetels iets harder maar er is, gezien het type wagen, meer dan genoeg beenruimte. De koffer is groot genoeg om alles voor een weekendje Parijs in op te bergen. En 1.200 kilometer rijden met deze wagen zou ik zeker geen probleem vinden. Spijtig dat mercedes het een sportcoupé noemt, het gaat hier eerder om een Mini-GT.
De motor is goed. Maar is goed is dan ook het enige. De 200 CDI levert in de CLC slechts 122 pk en 260 Nm (in de nieuwe C-klasse is dit 136 pk) en dat is veel te weinig om voor de nodige "oemph" te leveren. Het was duidelijk dat deze wagen een degelijk chassis heeft meegekregen en dat hij tot veel meer in staat was. Bij deze wagen past een grotere motor die je goesting geeft om de kilometers te verslinden. Ons advies: ga zeker voor de 220 CDI. Heb je geld over? Ga voor meer!
Het algemeen rijcomfort is zeker goed te noemen. Na voornamelijk met Italiaanse wagens te hebben gereden viel het me op hoe rustig het chassis is. Kleine sportieve BMW's en Alfa's durven verschrikkelijk zenuwachtig aan te voelen. Dat is perfect als je op een bergpas of een prachtig landweggetje aan het rijden bent. Dat noemen ze leven! Maar bij een Mini-GT zoals de CLC past het rustigere karakter perfect. Een rit van 1.000 kilometer zou ik geen enkel probleem vinden met de CLC.
Het Autofans verdict luidt dan ook: Ideaal voor "young professionals" die vele kilometers verslinden en Audi voor nerds vinden en BMW voor hooligans. Ga zeker voor de 220 CDI en parkeer zo dat men enkel verbaasd kan zijn over de voorkant, maar nooit vragen kan stellen over de achterkant. ( Rik )
Specificaties
Rijtaks | 0 |
---|
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen