Rijtest

Rijtest : Peugeot RCZ 2.0 HDI

Peugeot heeft doorheen de jaren heel wat ervaring opgebouwd in de racewereld. Meer bepaald in de 24 Uren van Le Mans toonden ze al vele malen dat ze echt wel weten hoe een racebolide eruit moet zien en hoe die moet presteren. De RCZ moet ook de gewone man in de straat de mogelijkheid geven om mee te genieten van die sportieve ambities. Vraag is natuurlijk of de RCZ echt weet te overtuigen…

Aan de buitenkant laat hij er geen twijfel over bestaan. Hij moet en zal sportiviteit uitstralen. De neus laat nog een hint over van de 308 die zijn onderstel levert voor de RCZ, maar van zodra je je ogen verder de kost geeft, ontdek  je veel meer dan die familiesnuit. Het zijn vooral de aluminium dakbogen en de dubbele welving in het dak die de RCZ een heel erg herkenbare identiteit meegeven.  De bolle strakke kont past mooi in het plaatje en ook de strak gemonteerde dubbele uitlaat doet een sportieve inborst vermoeden.  Als de manueel instelbare achterspoiler uitgeklapt staat maakt dat het geheel nog wat stoerder.

De looks hebben van een sportwagen is één ding. Die looks beamen met een strak en bevredigend weggedrag is vaak een heel ander paar mouwen. Gelukkig weet de RCZ al van de eerste meters te overtuigen. Tegenwoordig zijn we gewoon geworden aan vaak overbekrachtigde besturingen waardoor het haast even wennen is aan de directe en  stevige besturing van de RCZ.  Jammer genoeg is de velg van het stuur net een tikkeltje te groot om volop van sportiever bochtenwerk te gaan genieten, al lieten we dat niet aan ons hart komen. De RCZ ligt lekker strak op de weg, laat zich meer dan gewillig over bochtige wegen sturen en vraagt nadien om een tweede rondje. Hij lijkt onvermoeibaar te zijn en dat is dan ook meteen één van de grotere verrassingen aan de wagen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we aanvankelijk zeer sceptisch stonden tegenover die wannabe Audi TT-killer van Peugeot. Maar tijdens de test wist deze sportieve Leeuw ons meer dan ooit van het tegendeel te overtuigen. Het vermogen wordt enkel op de voorwielen overgebracht, wat in eerste instantie niet ideaal is voor een sportwagen. Toch voelt dit in de RCZ niet echt aan als een beperking, zeker niet in het alledaagse verkeer.

Niet alleen de rijkwaliteiten maar ook de motor is van essentieel belang voor een sportieve wagen. Al zou je in de eerste plaats wat terughoudend kunnen staan om een diesel onder de motorkap van een sportief model als de RCZ te leggen, deze test biedt het bewijs van het tegendeel. Enkel en alleen bij koude start dringen er wat vervelende dieselronken door tot in het interieur. Eenmaal op temperatuur presteert de 2.0 HDI op topniveau. Hij klimt gewillig in de toeren en laat zich dankzij de 340 Nm aan koppel ook schakellui rijden. Het feit dat je op diesel rijdt heeft daarenboven ook nog eens tot gevolg dat zelfs mensen met een zware voet niet te zeer worden afgestraft aan de pomp. Na een weekje testrijden noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,7 liter. Een zeer aanvaardbaar verbruik gezien de sportieve kwaliteiten van de RCZ.

Het interieur van de RCZ is een pareltje. De kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zitten geweldig en dankzij de verstelbare lendensteun kan je de zijwangen van de stoelen naar wens smaller of breder zetten.  De afwerking van het dashboard laat niets te wensen over. Die is simpelweg onberispelijk en verdient niets anders dan lof. Het volledig lederen interieur maakte ook een bijzonder goede beurt tijdens onze test. Van de deuren tot het gehele dashboard, overal zie je leder. Dat verwacht je niet meteen in een auto uit deze klasse dus dat maakt dat de RCZ hier een streepje voor heeft op de concurrentie. 

De bediening van alle verschillende functies verloopt zeer intuïtief. Het navigatiesysteem verraste ons met zijn snelle en steeds correcte werking.  De plaats achter de voorstoelen zou je een achterbank kunnen noemen, al is ze verre van geschikt om die functie ook daadwerkelijk te vervullen. Bekijk je ze als extra opbergruimte ter aanvulling van de toch ook al vrij ruime koffer, dan is dat ook gewoon mooi meegenomen wanneer je met de RCZ op reis wil gaan bijvoorbeeld. Verder heeft Peugeot ook enkele handige bergvakken voorzien in het interieur. Het enige dat lijkt te ontbreken is een bruikbare bekerhouder (of twee). De ene bekerhouder die werd voorzien zit verborgen onder de verschuifbare armsteun. Zet je er een flesje in dan kan je armsteun niet meer bewegen en wordt je gehinderd tijdens het schakelen. Niet echt praktisch dus.

De RCZ staat vanaf 27.080 euro bij jou op de oprit. Dan beschik je over de 1.6T met 156 pk. In diezelfde motorisatie is de RCZ ook verkrijgbaar met 6-traps automaat en dan kost je dat 28.380 euro. De absolute topversie is voor het ogenblik de 200 pk sterke 1.6T. Deze versie staat voor 29.580 euro  in de catalogus en krijgt standaard een manuele 6-versnellingsbak mee. De basisprijs van de door ons getestte 2.0 HDI  bedraagt 29.180 euro. Ten opzichte van zijn schijnbaar enige concurrent, de 36.600 euro kostende Audi TT 2.0 TDI Quattro, knijpt hij dus dik 6.000 euro van de prijs. Een prijsverschil dat zou kunnen worden verantwoord door de standaard gemonteerde vierwielaandrijving en de nog betere afwerking. Maar daar houdt het verder ook op, want op alle andere vlakken zijn deze twee modellen volledig aan elkaar gewaagd wat dus wil zeggen dat Peugeot de strijd beslecht in haar voordeel. Peugeot biedt haar klanten dan ook heel wat luxe voor een redelijke prijs. Zo kan je kiezen voor een lederen binnenbekleding in de letterlijke zin van het woord. Niet enkel de sportstoelen maar ook het dashboard en de deuren worden dan voorzien van een laagje goed aanvoelend leder. Deze 3.200 euro kostende optie mag dan al duur lijken, het loont echt de moeite om ze aan te vinken. Tel je de prijzen van alle opties op, dan kom je voor onze testwagen uit op een prijs van ongeveer 35.000 euro. Evenveel dus als een standaard Audi TT 2.0 TDI Quattro.

Peugeot maakt een zeer goede beurt met deze RCZ. Hij heeft de looks van een sportwagen, de uitrusting van een sportwagen en hij presteert als een echte sportwagen. Neem daarbij nog eens de perfecte afwerking die voor een echte premium feel zorgt en je kan alleen maar besluiten dat de kaarten goed zitten voor de RCZ!

Foto's : Joeri Mertens
Tekst : Alexander De Nys

Met dank aan Peugeot België voor de testwagen.

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 399 kg
Topsnelheid216 km/u
Prijs testwagen€ 35 105
Prijs basismodel€ 27 080
0 tot 100 km/u8.70 sec
Gemiddeld testverbruik6.70L/100km
Min. kofferinhoud321 L
Max. kofferinhoud639 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen