Rijtest

Rijtest: Subaru Trezia 1.4D MMT

We moeten de klok al heel wat jaren terugdraaien eer we terug een kleine Subaru in het gamma tegenkomen. Als we de Justy even niet meetellen, dan komen we uit bij de kleine Vivio, die in 2000 uit productie ging…

Laten we er om te beginnen ook al niet te veel doekjes om winden en stellen dat de Trezia zijn koetswerk deelt met de eveneens gloednieuwe Toyota Verso-S. Op zich is dat geen ramp, want op deze manier konden beide constructeurs natuurlijk delen in de ontwikkelingskosten. Dat zal vooral voor partij Subaru een handigheid geweest zijn. En het resultaat mag er toch wel wezen. Afgezien van zijn nogal onsexy klinkende naam, smoelt de Trezia best ok voor een stadsautootje.

De voorkant wordt gedomineerd door een stevig uit de kluiten gewassen bumperpartij. De strak gelijnde lichtblokken en de met een stevige streep ‘chroom’ afgewerkte grille doorbreken deze massa aan plastiek. De eenarmige ruitenwisser oogt wat vreemd, maar bleek zich perfect van zijn taak te kunnen kwijten en wist op die manier alle kritiek van zich af te schudden. In profiel en achteraan oogt de Trezia eerder wat frêle en lijkt hij nogal onzeker op zijn wielen te staan. De aluminium velgen geven hem echter wel een beetje meer karakter. Verder zijn we het er ook over eens dat de pittige rode kleur zeker past bij deze kleine Subaru.

Het interieur van de Trezia laat zich in de eerste plaats kenmerken door een overvloed aan bergvakken, wat zeker een groot pluspunt is voor een gezinswagen(tje). Geen last van rondslingerende speeltjes van de kinderen dus. De zetels waren uitgevoerd in zwarte stof met lichtgrijze details. Al bij al een nette afwerking. Verder waren we ook best tevreden over de algemene kwaliteitsindruk van het dashboard. De materialen voelen goed aan, en het 3-spakige stuurwiel was net zoals de schakelpook overtrokken met een laagje leder. Op het stuur vinden we bediening terug voor radio en CD-speler.  De voorzetels zitten behoorlijk, maar lijken qua ondersteuning toch wat steken te laten vallen. Ze zijn nogal aan de vlakke kant, waardoor lange ritten niet altijd zo comfortabel blijken te zijn. Op de achterbank vinden desnoods drie volwassenen een plaatsje, al zal het dan toch wat krap worden op schouderhoogte, gezien de beperkte breedte van de Trezia. De vlakke bodem maakt dat iedereen zijn voeten goed kan wegsteken, wat het comfort voor diegene die in het midden zit zeker ten goede komt

Onder de motorkap van onze testwagen treffen we een 1.4-liter grote dieselmotor aan. Dit 90pk sterke blok is ons geval ook nog eens gekoppeld aan de automatische Multi-mode Manual Transmission versnellingsbak. Het koppel bedraagt 205Nm en is volop beschikbaar tussen 1.800 en 2.800 toeren/min. Al bij al respectabele waarden en zoals later zou blijken, ook ruim voldoende om de Trezia op een vlotte en veilige manier voor te stuwen. De automaat lijkt jammer genoeg niet altijd mee te willen. Ofwel zijn we tegenwoordig te verwend omdat het al ‘dubbele koppeling’ is wat de klok slaat, ofwel hapert er toch iets aan de MMT-transmissie van Subaru. Het zijn vooral de schakelmanoeuvres tussen de eerste en tweede, en de tweede en derde versnelling die veel te schokkerig verlopen en heel onnatuurlijk aanvoelen.

Ook lijkt de automaat soms nogal traag te reageren wanneer je een manoeuvre uitvoert en daarbij snel moet schakelen tussen eerste versnelling en de achteruit.  Zo kwam het meer dan eens voor dat we midden in een straat gas stonden te geven, denkende in versnelling te staan, terwijl de bak in zijn neutraal bleef hangen. Bijgevolg kozen we maar al te vaak om de bak zelf manueel te bedienen aan de hand van de - niet echt in dit soort wagen passende - schakelflippers aan het stuur. Wel positief verrast waren we door het gunstige verbruik. Wanneer we zonder enige moeite 5.5 liter per 100 km verstoken, lijkt ons dit toch al een mooie waarde. Na een eco-rit tekenden we een verbruik op van 4.3 liter/100km en dat ligt heel erg in de lijn met wat de constructeur voorschrijft in de specificaties.

Qua rijgedrag weet de Trezia nog best te overtuigen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten stuurt hij niet te licht en zit er toch best wat leven in dat karretje. Geen koekendoos-gevoel dus. Het goed in de hand liggendestuur communiceert op voldoende wijze wat er zich ter hoogte van de voorwielen afspeelt. Een ritje met de Trezia hoeft dus zeker geen straf te zijn.

Subaru wil met de Trezia jonge gezinnen bereiken, en om die reden mag de prijs zeker niet afschrikken. De instapper van het gamma, de 1.3-liter variant, kost standaard 14.990 euro. Toyota vraagt welgeteld 9 euro meer voor de goedkoopste Verso-S met 1.33 Dual VVT-i . Onze testwagen, de 1.4D met MMT versnellingsbak én voorzien van het Luxury uitrustingsniveau, kost standaard 19.490 euro. Voor deze prijs krijg je een redelijk volledig uitrusting mee die nog weinig te wensen over laat. Bovenop de uitgebreide standaarduitrusting (7 airbags, radio-CD, elektrische ruiten vooraan, tractie- en stabiliteitscontrole,…) krijg je nog lichtmetalen velgen, airco, een lederen stuurwiel en versnellingspook en mistlampen mee. Qua prijs is de Trezia over het algemeen nét iets interessanter dan de Toyota Verso-S.

Bij wijze van conclusie kunnen we stellen dat de Trezia in de eerste plaats een handige, kleine gezinswagen is. Op de ruime achterbank kan je met gemak drie mensen een plaats geven en de koffer is voldoende ruim voor de wekelijkse boodschappen. Verder is ook de aanlokkelijke basisprijs met inbegrepen correcte standaarduitrusting een zeer groot pluspunt van deze wagen.

Tekst en Foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Subaru België voor de testwagen

Specificaties

Vermogen90 pk
OverbrengingMulti-mode Manual transmission (6 versnellingen)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 140 kg
Topsnelheid175 km/u
Prijs testwagen€ 19 490
Prijs basismodel€ 15 990
Gemiddeld testverbruik5.40L/100km
Min. kofferinhoud363 L
Max. kofferinhoud429 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen