Rijtest

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6THP 200pk

In een eerste grondige test met de RCZ konden we voelen hoe Peugeot's interpretatie van de sportcoupé zich laat combineren met een voor dit segment niet zo conventionele dieselmotor. Omdat een wagen van dit type toch nog altijd staat te schreeuwen om een stevige slok octaan leek het ons een perfect plan om eens op stap te gaan met de sportiefste en krachtigste RCZ uit de stal...

Motorblok van dienst is een bescheiden 1.6-liter viercilinder met turbo. Deze motor is verkrijgbaar met twee verschillende vermogens, eentje met 156pk en een met de volle 200pk. Die laatste genoot dan zoals eerder gezegd ook onze voorkeur. Goed voor 200pk bij 5500 t/min en 275Nm aan koppel, beschikbaar bij 1.700 t/min. Qua cijfers lijkt deze motor zich al wel meer thuis te voelen in een koetswerk als dat van de RCZ. Reeds in een test met de MINI John Cooper Works wist dit blok ons al te overtuigen van zijn sportieve capaciteiten. Enkele andere voordelen van deze topversie is dat ze iets lichter is dan de RCZ met diesel. In totaal spreken we hier toch over ongeveer 100kg. Om het grotere vermogen beter te kunnen opvangen voorziet Peugeot de RCZ ook van een (nog) strakkere voortrein en natuurlijk ook iets betere remmen (vooraan 40x30mm ipv 302mmx26mm, achteraan 290x12mm op alle versies)

Benieuwd als we waren om aan den lijve te ondervinden wat deze verbeteringen en het lagere gewicht in combinatie met het grotere vermogen teweeg zouden brengen, konden die eerste kilometers niet snel genoeg afgehaspeld worden. Met een druk op de knop openen we de wagen en laten ons vervolgens met een gelukzalige plof neerzakken in de knappe sportzetels. Deze sportstoelen uit één stuk zijn standaard in elke RCZ terug te vinden. Leuk detail in de onze testwagen, is dat het Peugeot logo in reliëf op de hoofdsteun staat (enkel bij een lederen interieurafwerking).

Voor de verdere beschrijving van het interieur verwijzen we graag door naar onze rijtest met de RCZ 2.0 HDI, want nu gaan we meteen verder met het opzet van deze rijtest: de rij-ervaring! Na het starten houdt de motor zich redelijk koest. Je hoort hem nauwelijks. Dat is nu eenmaal eigen aan het karakter van een 1.6-liter motor, dewelke onder normale belasting geen luidruchtig karakter heeft. Ga je echter harder op de gas, dan trakteert de dubbele uitlaat van de RCZ  je op een aanstekelijke, sportieve sound. Het vermogen bouwt heel erg lineair op, waardoor je geen hinder ondervindt van een zogenaamd 'turbo-gat'. Steeds kan je terugvallen op voldoende koppel om op een meer dan vlotte wijze mee te kunnen met de rest van het verkeer. Voor wie dat wenst, ontpopt de RCZ 1.6 THP 200pk zich ook wel tot een gedroomde stoplichtsprinter. Hij komt heel erg vlot uit de startblokken, waardoor je bij het verspringen van het verkeerslicht naar groen meer dan eens in de verwarring komt en denkt aan een race te kunnen beginnen.

De RCZ laat zich ook kenmerken door een bijzonder strak stuurgevoel. Hij laat zich maar al te graag van bocht tot bocht sturen. De voortrein kan de 200pk heel goed de baas waardoor je nooit last lijkt te hebben van vervelend koppelstuur. Dankzij het communicatieve stuur heb je een goede controle over de wagen. Een beetje jammer is het feit dat de neus nogal zwaar is. De meerderheid van het gewicht ligt namelijk vooraan. Hierdoor volgt de achterkant altijd wel mooi, en zal deze ook niet snel uitbreken.

Wanneer je denkt aan een sportwagen en een benzinemotor komt al spontaan de gedachte naar boven dat je je ook wel blauw zal moeten betalen aan benzine. Dat lijkt nu net niet waar te zijn voor deze RCZ 1.6 THP met 200pk. Hoewel we met 8,9 liter per 100km zo'n 2 liter meer hebben verbruikt dan et door de constructeur geschatte gemiddelde verbuik, zijn we toch aangenaam verrast door deze prestatie. Het vroeg niet om een bijzondere inzet om dit verbruik te realiseren. Het was zelfs een opgave om het nog hoger te krijgen, nooit verbruikten we meer dan 10 liter per 100km. Hou je dan ook rekening met het feit dat de RCZ je wel meer dan eens weet te verleiden om eens stevig op de gas te gaan staan, besluiten we dat het gerealiseerde verbruik zeer schappelijk is.

Een RCZ met de 200pk sterke 1.6THP kost standaard 30.130 euro. Voor die prijs krijg je dus natuurlijk een bijzonder pittig uitziende sportwagen mee naar huis, voorzien van een even pittige motor. Wat de uitrusting betreft valt er niet erg veel aan te merken op een RCZ zonder opties. Gaande van een radio-cd over een cruise-control tot de hele resem aan airbags en andere veiligheidsvoorzieningen: het zit er allemaal op.

Echter, je maakt de RCZ pas echt bijzonder als je hem van enkele speciale opties voorziet. Zo kan je kiezen tussen 9 verschillende designs van lichtmetalen velgen en evenveel koetswerkkleuren.Verder kan je ook kiezen voor zijspiegels in carbon of in Perla Nera zwart, of had je liever een dak uit carbon en zie je de steunbogen ook liever in het zwart? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Het interieur van de RCZ laat zich desgewenst ook van een streepje luxe voorzien. Zo kan je kiezen voor een lederen binnenbekleding in de letterlijke zin van het woord. Niet enkel de sportstoelen maar ook het dashboard en de deuren worden dan voorzien van een laagje goed aanvoelend leder. Deze 3.200 euro kostende optie mag dan al duur lijken, het loont echt de moeite om ze aan te vinken. Voor die prijs krijg je overigens niet enkel dat lederen interieur, maar ook nog elektrisch verstelbare en verwarmde voorzetels alsook nog enkele andere comfort items mee.

De RCZ bulkt van het karakter en met de 200pk sterke 1.6 THP overtuigt hij nog meer als het op prestaties aankomt. Met zijn originele lijn maakte hij al veel vrienden, maar ook vijanden. Het is dan ook niet gemakkelijk om in dit segment een eigen plaatsje te veroveren. Een van zijn rechtstreekse concurrenten, de Audi TT, mag dan al een ijzersterke reputatie genieten, maar voelt ongetwijfeld nattigheid als hij ziet dat de Fransman voor ongeveer 6.000 euro minder aan de man wordt gebracht.

tekst: Alexander De Nys
foto's: Olivier Garmyn & Alexander De Nys

 

Met dank aan Peugeot België voor de testwagen

Specificaties

Vermogen200 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 272 kg
Topsnelheid237 km/u
Prijs basismodel€ 30 130
0 tot 100 km/u7.50 sec
Gemiddeld testverbruik8.80L/100km
Min. kofferinhoud321 L
Max. kofferinhoud639 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen