Rijtest

Rijtest: Jaguar XF 2.2 diesel (2011)

Auto's moeten niet alleen zuiniger worden, ze moeten er naar het schijnt ook steeds agressiever uit zien. Een stelling waar ik het niet mee eens ben, en de facelift van de XF zet die kracht bij. Dat hij zuiniger moet heeft dan weer economische redenen. Want met een 2.2 diesel onder de kap kan Jaguar meer dan ooit de concurrentie met de Duitse (even)beelden aan.

Laat me beginnen met dat gedoe dat wagens er als maar meer agressief moeten uitzien. Wie de lancering van de XF volgde, een aantal jaar geleden als opvolger van de s-type, zou het eventueel gemund kunnen hebben op de koplampen vooraan. Velen onder jullie, maar ook professionele media, vonden die misplaatst. Ze zien deze facelift dan ook als het rechttrekken van een fout die ze eerder maakten. Dat laat mij waarschijnlijk als enige in een hoekje achter, want ik vond de lampenset op de eerste generatie XF prachtig. Maar dat is misschien het verrassingsvoordeel dat een nieuweling heeft, hoewel. Ik heb beiden tijdens mijn testweek goed naast elkaar gezet en vergeleken, en ik blijf erbij. Ik zie er geen brood in waarom de XF vooraan nu plots meer op de XJ moest gaan lijken. Hij krijg met deze facelift niet alleen spitsere koplampen met (lelijke) LED verlichting, hij krijgt ook een enorm grote grille vooraan. Verder merken we stevige bulten op de motorkap op. Achteraan krijgen ook die lichtunits een aanpassing. Naast de schitterende dubbele lijn LED merken we ook op dat de lampenvorm volledig rond werd gemaakt, integenstelling tot de eerste generatie, waar het onderste deel van de koplamp het in de helft voor bekeken liet. Wat verder opvalt langsachter is de enkele uitlaatpijp, en dat is eigenlijk geen zicht op deze klassevolle XF. Niet voor niets dat ze er bij Jaguar, zo vertelt men ons, enorm veel discussie over hebben gehad over het al dan niet behouden van de dubbele uitlaat. Die uitlaat huist trouwens in een vernieuwde diffusor die dan weer onder een opvallend verhoogde kofferbak schuilt. Dat laatste brengt wel een slechter zit naar achteren toe met zich mee.

Binnenin is het net zoals de eerste XF gewoon gezellig thuiskomen. Ons interieur was in de prachtige Truffle kleur afgewerkt dat was paarsachtig oogt, maar niet zo ordinair is als het klinkt. Wie weinig ervaring heeft met de oude XF zal allicht weinig nieuws merken. De wijzigingen zijn echter wel merkbaar. Het dashboard krijgt enkele handige sneltoetsen bij, zoals navigatie en phone, waarschijnlijk de meest gebruikte functies. We merken ook een 'eco' knopje op. Met die toets kan je de start/stop al dan niet uitschakelen. Opvallende verbetering is de bediening van die sneltoetsen, die voelen stukken kwalitatiever aan dan de vorigen. Verder werden de verwarmingsknopjes wat van plek veranderd, maar dat is opzich minder belangrijk. Belangrijker is het nieuwe infotainmentsysteem dat Jaguar in deze XF implementeert. Jaguar (en Land Rover) staan er om bekend een trage software te hebben, en daar komen ze ook hier niet mee onderuit. Het systeem is nog steeds relatief traag maar laat zich na zijn nieuwe interface ook wat minder intuïtief bedienen. Het vorige systeem had een handig menu langszij, to the point en duidelijk. Dit systeem lijkt maar de helft zoveel informatie te tonen en laat dat overigens ook wat warrig overkomen. Toetsen met én een afbeelding én een tekst hoefden niet, een keuze tussen beiden had duidelijker geweest. Wat wel een mooie toevoeging is, is de 2D/3D keuze in de navigatie, die is nu stukken duidelijker en aangenamer om aflezen.

Onder de kap schuilt een gloednieuwe 2.2 diesel, een viercilinder is dat. Nu ja, "nieuw". Het blok testten we eerder al in de C5 Tourer, waar het blok van afkomstig is, maar de samenwerking tussen PSA en JLR laten het gebruik van onderlinge motoren toe. Het blok heeft de beschikking over 163 of 190 pk, dat vermogen komt officieel vrij vanaf 3.500 toeren, al beleefden wij die lange wachttijd niet. De XF is op elk toerental relatief vlot. Al heeft dat uiteraard meer te maken met het 400 (of 450) Nm koppel dat reeds beschikbaar is vanaf 2.000 rpm. Jaguar doet daar inzake cilinderinhoud een stevige stap terug, wetende dat de 3.0 liter diesel destijds een stevige stap was. Maar het blok past qua vermogen prima in de XF. De sprint naar 100 km/u duurt 10,5 seconden, de topsnelheid ligt op 209 of 225 km/u.

Jammer genoeg laat het blok een soms rumoerige indruk na, vooral bij vlot doorrijden (inhaalmanouvers etc) komt die viercilinder bries wat te hoog opwaaien. Het blok is gekoppeld aan de gekende achttraps automatische versnellingsbak die zich nog steeds laat bedienen door de prachtige draaiknop. De versnellingsbak is, zoals we eerder reeds zeiden, van topniveau. We merkten echter wel op dat hij op snelheden rond de 50 km/u eens te hoog wil schakelen. De oplossing is dan om even met de linkerpeddel een trap terug te schakelen.

Het officieel verbruik van de Jaguar met diens kleinste motor zou op 5,4 liter moeten liggen. Die waarden haalden we niet. We keken even naar wat onze voorgangers deden na 500 kilometer bollen, en dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 8,2. Wij deden tijdens onze rit niet veel minder. Gok dus rond de acht liter, en dat is nog steeds een prima getal.

Het leukste aan deze XF is zijn prijs. De 2.2 diesel krijg je, inclusief BTW, al vanaf 45.700 euro. Dat is exact 5.000 euro goedkoper dan de 3.0 liter V6 diesel, daarmee wordt de XF nog een stuk toegankelijker (en vermelden we ook graag de leasingmarkt). En in tegenstelling tot de Duiste concurrenten is de lijst van standaarduitrusting een A4 blad vol. Zo zijn 17 inchers, LED'jes of automatische klimaatregeling allemaal binnen het standaardpakket te rekenen. Zaken als elektronische zetels moet je dan weer extra aanvinken.

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 745 kg
Topsnelheid209 km/u
Prijs basismodel€ 45 700
0 tot 100 km/u10.50 sec
Gemiddeld testverbruik8.00L/100km
Min. kofferinhoud540 L
Max. kofferinhoud963 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen