Rijtest

Rijtest: BMW 528i Touring xDrive (F10)

We reden al tweemaal eerder met de BMW 5(F10). Bijna exact 2 jaar geleden mochten we de extreem volgeladen 530d Sedan testen en een half jaar later de 520d Touring. BMW heeft de 5 reeks nog niet gefacelift, het motief van deze test ligt dan ook onderhuids. De concurrentie uit Ingolstadt is al jaren marktleider als het aankomt op vierwielaangedreven luxesedans. Hoog tijd dus voor BMW om mee op de kar te springen.

De mensen die deze winter zijn gaan skiën konden er niet naast zien. Overal zag je xDrive testcentra. Het is duidelijk dat BMW wil uitpakken met hun vierwielaandrijving, ze hebben dan ook mooie technologie aan boord. Bij xDrive worden permanent alle vier wielen aangedreven. De ratio bedraagt daarbij niet 50-50, maar een iets sportievere 40-60. In normale omstandigheden gaat 40% van de kracht naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen. Zo zou je de typische 4x4-grip moeten krijgen en toch de beleving van achterwielaandrijving. In samenwerking met xDrive werkt het DPC. Het Dynamic Performance Control zorgt voor extra tractie in de bochten. Het kan in een fractie van een seconde en individueel de kracht over de wielen verdelen. In het dagelijks leven merk je vooral dat deze 5 over enorm veel grip beschikt. Ergens tussen schieten of met een bocht vertrekken gaat buitengewoon vlot, zelfs in de regen. Al zal het merendeel de xDrive-optie kiezen om de sporadische strenge winter onbelemmerd door te komen en om met een gerust hart naar de Alpen te trekken. Wat ons betreft is xDrive aantikken dan ook een goed alternatief om niet meteen naar een SUV te moeten overstappen. Want laten we eerlijk zijn, off-road wordt er toch niet mee gereden.

Onze 5 was uitgerust met de 28i motor. Deze 2 liter turbobenzine is ook een nieuwe optie in de 5 en wist ons eerder al te bekoren in de 328i. Ook hier levert de vierpitter 245 pk en 350 Nm koppel. Daarmee sprint de 1780 kg zware kolos in amper 6,7 seconden naar 100 km/u. Dat is sneller dan een 530i, die heeft een atmosferische 3 liter zescilinder maar moet het met 40 Nm minder doen. Natuurlijk moet de 28i wel wat inboeten op vlak van geluid, maar voor een geblazen viercilinder klinkt hij best aangenaam. Ook is hij muisstil bij lage toeren en heeft hij in elk van de 8 versnelling hopen trekkracht ter beschikking. Zijn maximum koppel is immers al beschikbaar bij 1.250 tpm. De automaat weet goed raad met het riante koppel en komt nooit zenuwachtig over. Die 8-traps automaat is trouwens standaard op de xDrive 28i.

Waar we bij de manuele 328i op onze ecorun nog onder de opgegeven verbruikswaarde presteerden, is het bij deze automatische 528i xDrive wel een ander verhaal. Hij zou gemiddeld 7,3 l/100 km verbuiken, wij haalden met 9,2 l/100 km zo’n 2 liter meer. Daarmee is hij geen zuinigheidswonder, maar gezien de specificaties is het wel zeer acceptabel.

Waar deze fünfer het meest in uitblinkt is comfort. De stille, krachtige motor, de soepele versnellingsbak, de aangename zetels, de zachte demping, echt alles draagt bij tot het verlagen van jou hartslag. Initieel komt hij dan ook niet echt sportief over. Hij stuurt wel altijd heel direct, maar te licht. Zet hem in sport daarentegen, en de 4,9 meter lange 5 kan je aangenaam verrassen. Hij voelt lichtvoetiger dan je eerst zou aangeven. Wil je echter meer betrokken worden achter het stuur, dan zal je toch voor een 3-reeks met manuele 6-bak moeten gaan.

Voor xDrive betaal je 3.065 euro extra ten opzichte van een BMW 528i Touring sDrive automaat. Is dat de moeite waard? Het is in ieder geval het overwegen waard als je bedenkt dat de 528i Touring automaat al 50.385 euro van je bankrekening neemt. In dat opzicht is de meerkost in verhouding natuurlijk niet zo heel groot. En de 28i motor is zelfs de goedkoopste motorisering leverbaar met xDrive. De 525d Touring xDrive begint immers bij 54.150 euro. Verder is xDrive in de Touring nog te verkrijgen met de 530d, 535d en 535i. De Sedan heeft ook nog de 550i xDrive als optie.

Voor mensen die een gloednieuwe BMW 5 met een dikke motor kunnen kiezen, gaat xDrive zeker een te overwegen optie zijn. Diezelfde groep mensen staat volgens BMW immers zeker éénmaal per jaar op de latten. BMW rijders kunnen dus gerust bij hun vertrouwde merk blijven, want met xDrive bieden ze een waardig alternatief tegenover de andere Duitse premiummerken, en dat maakt van de 5 een nog aantrekkelijker pakketje.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Bert Dellafaille en Wim Verboomen

Specificaties

Vermogen245 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 780 kg
Topsnelheid240 km/u
Prijs testwagen€ 64 150
Prijs basismodel€ 53 450
0 tot 100 km/u6.70 sec
Gemiddeld testverbruik9.20L/100km
Min. kofferinhoud1 560 L
Max. kofferinhoud1 670 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen