Rijtest

Rij-impressie: Volkswagen Touareg 3.0 TDI (2010)

Ook al ben ik geen SUV fan, aan de eerste Touareg heb ik vooral goede herinneringen. Hij was veruit de knapste van de drie VAG broers. Niet te opvallend, maar tegelijkertijd een stoere verschijning. Ook vanbinnen wist hij te overtuigen. Plaats en bagageruimte was er zat, plus het dashboard zag er met zijn grote ronde knoppen stevig en chique uit.

De oude  Touareg was een echt bakbeest, de nieuwe lijkt een stukje kleiner te zijn geworden. Dat is alleen maar optisch bedrog want de Touareg is nu 4,3 cm langer. Daarmee komt hij op een totaal van 4m80. Hij is wel 2 cm lager, en blijft 1m93 breed. Het belangrijkste tegenover zijn voorganger is dat hij maar liefst 200 kg is afgevallen. Koppel dat aan een betere aerodynamica en hij zou ongeveer 20% minder moeten verbruiken.

Goed nieuws dus, en dat geldt ook voor het uiterlijk. Ondanks dat hij er nu kleiner uit ziet, blijft het een stoere en robuuste verschijning. Het interieur heeft wel wat van zijn grandeur verloren, het ziet er nu een beetje gewoontjes uit. De materialen en afwerkinggraad zijn er wel op vooruitgegaan, en dat van de vorige Touareg was al op hoog niveau.

Wij reden met de 240 pk en 550 Nm sterke 3.0 V6 TDi BlueMotion Technology. Die 3.0 diesel is met een sprint naar 100 km/u onder 8 seconden meer dan vlot genoeg. Maar wie echt wil uitpakken, kan bij de 4.2 V8 TDi terecht. Die levert 340 pk en 800 Nm aan koppel, dat is meer dan de V10 diesel uit de oude Touareg. Voorlopig kan je alleen de automaat kiezen. Een straf is dat niet, want de 8-traps ZF-bak is ideaal voor een wagen als deze. Hij schakelt rustig, snel en hij probeert het verbruik binnen de perken te houden. Volgens Volkswagen zou deze V6 dan ook amper 7,4 l/100 km moeten verbruiken.

Aan het comfortabel karakter van de Touareg is niets gewijzigd. Hij blijft een ideale reiswagen van en naar het skigebied. Voor het baanwerk, was onze Touareg uitgerust met een adaptieve ophanging. Je kon kiezen tussen comfortabel, normaal en sport. Zo’n adaptieve ophangingingen kunnen soms serieus tegenslagen, maar in de Touareg voelde we duidelijk het verschil. Niet alleen was is in sport harder en stijver, ook de sturing gaf meer feedback. Of zo’n optie het waard is in een comfortabele SUV, is natuurlijk maar de vraag.

Nog een vraagteken is het optionele Terrain Tech pack, daarmee krijgt je een heleboel extra offroad opties. Maar de Touareg weet, zonder die optie, zijn weg al heel goed te vinden op het onverhard. Standaard heb je namelijk een offroad knop. O.a. de versnellingsbak, het ABS en het 4Motion systeem worden zo aangepast. Overal ging de Touareg door, en dat in een speciaal afgehuurde kleiput. De meest vettige bodem die je je kan voorstellen. Allemaal zonder offroad banden, gewoon op zomersloffen. Het extra Terrain Tech pack is dan ook bedoeld voor de offroad liefhebber die af en toe naar de bossen trekt.

Met deze nieuwe Touareg heeft Volkswagen weer maar eens de lat hoger gelegd. Hij blijft een comfortabele cruiser met serieuze offroad capaciteiten, maar is lichter, sneller en zuiniger dan zijn voorganger. En geef toe, een Touareg met V8 TDi is toch veel cooler en mooier dan een V8 Cayenne?

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Sven Geiregat
Dank aan Volkswagen D'Ieteren Import

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen