Rijtest

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDi

De Superb Combi is voor ons een wagen om naar uit te zien.  De [Superb hatch/sedan][1] kreeg immers de gouden medaille van ons voor de wagen met de [beste prijs/kwaliteit][2] verhouding in 2009. Daar komt bij dat een break toch net iets praktischer zou moeten zijn, we zullen zien of de Combi de verwachtingen waar maakt. [1]: https://autofans.be/content/rijtest-skoda-superb-14-tsi [2]: https://autofans.be/content/autofans-awards-2009

Vanbuiten is de Combi er alvast in geslaagd om de sedan te overtreffen. Het design van de sedan had een beetje een dubbel gezicht. Van voor was het echt een stoere verschijning, maar van achter sloeg hij tegen. De achterlichten  pasten gewoon niet bij de imposante auto. Ze hebben duidelijk naar ons geluisterd want de Combi zijn achterlichten zijn niet meer te vergelijken met die van de sedan. Ze zijn heel simpel gehouden, zo kunnen ze in ieder geval het design niet meer negatief beïnvloeden. De stoere voorkant is behouden, en door zijn grote koffer ziet hij er nog imposanter uit. Desondanks is hij net zo lang als de sedan, exact 4 meter en 83 cm. Wel is de break een halve centimeter hoger.

Binnenin verschillen ze qua afmetingen ook niet veel. De sedan moet voor de kofferruimte maar 40 liter onderdoen voor de break, die over 603 liter beschikt. Het verschil wordt echter duidelijk wanneer we de zetels naar beneden klappen en er een heftige 1835 liter bagageruimte ontstaat. Hij overtreft daarmee niet alleen de sedan met 165 liter, maar zowat elke tegenstander in deze klasse. Ook op vlak van passagiersruimte blijft hij marktleider. We kregen de vraag van een E-Klasse eigenaar waarom hij nog een Mercedes zou kopen voor de ruimte. Goed dat Mercedes nog veel andere kwaliteiten heeft, want voor ruimte moet je bij Skoda zijn, dat hebben de taxibedrijven bijvoorbeeld al langer door.

Zoals we bij Skoda tegenwoordig gewoon zijn is het interieur zeer degelijk afgewerkt en zijn er goede materialen gebruikt. Je voelt je onmiddellijk vertrouwd met de bediening, want alles staat waar het moet staan. Klein minpuntje zijn de valse knoppen rond de versnellingspook. Rond de pook is plaats voor 8 knoppen, maar die raken moeilijk bezet. Bij ons was er maar één knopje in gebruik, dat van de tractie controle. We vragen ons dan ook af hoeveel opties je moet nemen om die 8 helemaal vol te krijgen. Nog een minpuntje is dat je al snel met je rechterknie tegen de middenconsole zit, de zetels lijken net iets teveel naar rechts geplaatst. Verder bieden ze wel voldoende steun en comfort. Een  leuk detail is dat bagagescheiding in de koffer net van de Audi A6 Avant lijkt te komen, zij het met wat minder van dat dure aluminium in verwerkt. Minder is dan weer dat je voor een vlakke laadvloer zal moeten bijbetalen(dubbele laadvloer).

Wij hebben gekozen om op pad te gaan met de 2.0 TDi met 140 pk. Die zal bij ons het grootste deel van de verkopen op zich nemen. De 2 liter turbodiesel begint niet goed, hij is immers niet verkrijgbaar in een fiscaal vriendelijke versie  met 136 pk(100 kw). Het is zelfs niet de nieuwe 2.0 common rail diesel, maar de oude 2 liter pompverstuiver. Vreemde keuze, aangezien de 2.0 TDi met 170 pk wel de nieuwere common rail diesel is. Maar goed, de pompverstuiver is geen onbekende en het  doet deugd om nog eens met een oude vriend onderweg te zijn. Tegenover de nieuwere common rails moet hij op vlak van geluid en koppelkromme onderdoen. Al horen wij regelmatig dat mensen dat juist helemaal geen nadeel vinden, maar genieten van duw in de rug rond 2000 tpm en ook aan het geluid lijkt niemand zich te storen. In de Superb stoort het in ieder geval niet, de Combi is goed geïsoleerd. En we moeten toegeven dat de pomperstuiver dan geen onaangenaam geluid maakt bij het optrekken. Eens op snelheid, verdwijnt de 2 liter naar de achtergrond. Het turbogat vergt wel wat meer schakelen en een beter inschattingsvermogen dan bij de common rail, iets wat je vooral in meer verstedelijkte gebieden gaat opvallen. Verder blijft de pompverstuiver een zuinige krachtpatser. Hij sprint naar de 100 km/u in een respectabele 10,3 seconden en verbruikt gemiddeld 6,1 L/100km. Beide cijfers lijken zeker haalbaar, met redelijk weinig snelwegkilometers haalden wij 6,4 L/100km. Zijn 320 Nm aan koppel en zijn geringe gewicht van net geen 1500 kg zorgen er voor dat hij tijdens die snelwegkilometers mooie tussensprints voorlegt.

Bij zo’n grote wagen met zo veel ruimte hoort natuurlijk een comfortabel karakter. Ook daar stelt de Superb niet teleur. Hij rijdt niet zo geraffineerd als zijn duurdere Duitse broers, maar hij is gewoon zacht in de veren gezet. Snelwegen zijn dan ook zijn natuurlijke habitat. De zetels, de vering en de motor zorgen dat je comfortabel en stil van A naar B wordt geloodst.

Voor de Combi betaal je een 1300 euro extra tegenover de sedan. Dat gaan de mensen er zeker  voor betalen, maar denk er aan dat de sedan met zijn slimme hatchbak constructie al enorm veel bagageruimte biedt en je die 1300 euro extra vooral gaat betalen voor het uiterlijke verschil. De Combi begint bij 23.990 euro, dan zit je met de 105 pk sterke 1.9 TDi. Deze kolos verdient toch minstens die 140 pk sterke 2.0 TDi, dan ben je minstens 26.520 euro kwijt. Voor de DSG automaat betaal je 2000 euro extra, maar de standaard 6 bak schakelt zeer vlot. Onze Ambiente uitvoering met opties kost je 30.980 euro. Dan heb je nog geen lederen zetels of navigatie. Je kan de Superb dan ook spekken als een premium Duitser, dan begint de prijs wel heel dicht bij een gelijk gespekte VW Passat te liggen.

Ook deze keer doet de Superb zijn naam eer aan. De Skoda Superb Combi biedt gewoon enorm veel ruimte en een goede dosis comfort, en dit alles verpakt in een zeer degelijke koets. Vooral het no-nonsense karakter en kwaliteitsbeleving gaat veel mensen over de streep trekken. En denk er aan, iedereen gaat met je willen meerijden. Die achterbank blijft telkens verbazing opwekken.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens & Pieter Aertgeerts
Dank aan Skoda D'Ieteren Import

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen