Rijtest

Rijtest: Nissan Juke Nismo VS Mini Countryman JCW

Twee wagens geprepareerd door hun huistuner, die niet meteen moeders mooiste zijn en het moeten doen met *maar* 1.6 liter longinhoud. De Juke Nismo en de John Cooper Works Countryman ambiëren hetzelfde doel, al rijden ze er op een andere weg naartoe.

Dat doel blijf als vanouds Fun. Bij Mini is dat woord een synoniem, bij Nissan begeven ze zich op "relatief" onbekend terrein. Al haalt die laatste wel alles uit de kast om het terrein tot het zijne te maken. Nismo leeft, en als je dat nog niet wist, dan zal de Juke Nismo, 370Z Nismo en - binnenkort - de GT-R Nismo je er wel attent op maken. Mini past het eeuwenoude recept van de John Cooper Works (JCW) uitvoering ook toe op de Countryman. Al spelen ze daarmee niet meteen in op de ideologie van die JCW badge in de grille.

10.000 euro prijsverschil

Nissan Motorsports (Nismo) heeft een moeilijke taak gekregen van Nissan. "Zorg voor een wagen die geweldig rijdt, maar toch amper 280 euro meer kost dan de huidige topversie." Een taak die Nismo met verve heeft uitgevoerd. 26.905 euro ben je kwijt voor de Juke Nismo. Daarmee lijkt hij wel het koopje van de eeuw tegenover de Countryman JCW. Die kost je, in standaardtrim, 36.699 euro. Zo'n 10.000 euro verschil tussen twee wagens die ruwweg even groot, snel en uitzonderlijk zijn.

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Zwarte eendjes

Op het vlak van looks wint de Juke zonder verpinken. Niet omdat hij de mooiste is, wel omdat zelfs de huisontwerper van Hot Wheels niet in staat zou geweest zijn om de Japanse kar zo extreem vorm te geven. Met een gigantische voorbumper met zes (!) lichten, een lel van een spoiler op het dak en een uitlaat waar je een roedel Japanse fotografen in kwijt kan ben je bijna zeker van opvallen. De enige vraag die telkens rijst als voorbijgangers kijken is: "Weten ze dat het een Nismo is, of denken ze dat er een nieuwe tjoenerboy in het dorp is?"

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

De Mini lijkt zelfs redelijk conservatief gestileerd naast de Juke. Geen luchthapper op de motorkap, geen opvallend GP-spoilertje. Enkel de twee ingewerkte uitlaten achteraan, de air-vents in de zijschorten en de JCW badges omheen de wagen laten blijken dat je niet met een One Countryman onderweg bent. Al komt dit anderzijds omdat we zo gewoon zijn geworden aan de looks van de Mini. Zelfs de felrode strepen op de zijkant en het contrasterend rode dak kunnen geen nieuwsgierige blikken meer werpen. Been there done that Mini.

Jack Russell vs. Duitse Herder

Een 1.6 turbo benzine met een gigantische intercooler is voor beiden het kloppende hart onder de motorkap. De Juke brengt zijn kracht op de voorste poten, de Countryman gebruikt zijn vier voetjes dankzij het ALL4 vierwielaandrijvingssysteem. De Nismo haalt 200 pk en 250 Nm uit de motor - die hij deelt met de Renault Clio RS - al voelt hij niet trager aan dan de 218 pk en 280 Nm sterke JCW. Dit komt vooral door het feit dat de Juke met zijn 1.225 kg zo'n 155 kg lichter is dan de Countryman.

Een sprintje naar de honderd legt de Countryman af in zeven seconden. De Juke heeft daar net geen hele second langer voor nodig (7,8). Sprintcijfertjes zijn echter niet alles. De Juke Nismo voelt veel gretiger aan in de lage toeren en knalt door tot de rode lijn. De Countryman JCW voelt onder de 2.000 toeren uitermate dood aan en komt pas echt tot leven vanaf 3.500 tpm.

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Dat vat beide jongens ook mooi samen. De Juke is een losgeslagen Jack Russell die met gierende - en rokende - banden van bocht naar bocht vliegt terwijl de motor schreeuwt en krijst - en niet op een mooie manier - dat het een lieve lust is. De Countryman is eerder een Duitse Herder die zich met een diepe brom van bocht naar bocht laat loodsen en gebruik maakt van zijn 50/50 verdeling over de wielen om zonder veel aanstellerij stukken sneller een parcours af te leggen.

FWD vs. 4WD

De vierwielaandrijving van de Countryman zorgt trouwens ook voor een voelbare inertie tijdens het rijden. Standaard stuurt die 50 procent van de kracht naar de voorwielen en de andere helft naar de achterwielen. Indien nodig kan er tot 100 procent naar de voorwielen worden gestuurd. Een omgekeerde vorm van BMW's xDrive dus. Bij hogere snelheden wordt de aandrijving progressief afgebouwd naar de voorwielen. Bij 130 km/u is de wagen puur voorwielaangedreven (dit om betere verbruikscijfers te noteren), bij 100 km/u kan dit nog 60/40 zijn en bij 120 km/u 80/20. In realiteit voel je sporadisch de verplaatsing. Vanuit stilstand is er echter een zware druk om de wagen in beweging te krijgen - dit omdat je gaspedaal zowel de voor als achterwielen moet bekrachtigen. Snel uit een zijstraatje wegrijden zit er niet in met het pedaal te vloeren vanuit een stationair toerental. Zeker niet als ook de tractiecontrole er zich nog eens mee bemoeit.

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Bij de Juke Nismo laat je best de vierwielaandrijving links liggen. Hoewel die gebruik maakt van het Torque Vectoring systeem uit de GT-R, moet je er wel de CVT-versnellingsbak en een meerprijs van 3.300 euro bijnemen. Dat laatste is nog aanvaardbaar, die CVT-bak echter niet. Of je wilt liever geen plezier maken met de Juke Nismo. Nee, die 3.300 euro kan je beter investeren in een potenter setje banden om de voorwielen nog kordater in bedwang te houden.

Mini vergat de Fun,...

Waar een Cooper S nog een ploffende en borrelende - artificiële - uitlaat heeft, maakt die in de JCW plaats voor een exemplaar dat vooral prestaties moet leveren. Zonde, want ook onderweg naar het circuit wil je plezier maken in een Mini. Het is trouwens maar de vraag wie daadwerkelijk een Countryman in John Cooper Works uitvoering koopt om het circuit op te gaan. De reguliere Mini Cooper S JCW is goedkoper, lichter (zo maar eventjes 265 kg) en stukken stabieler.

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Een JCW badge plakken op een Countryman is dan naar onze mening ook blasfemie. Anderzijds is de Countryman in zijn geheel geen "echte" Mini meer. Eerder een Maxi die kan overleven dankzij het imago van het merk.

...Nissan de materialen

De Juke biedt daarentegen hopen plezier. Al moet je dan wel leven met het feit dat je in een wagen van 15.000 euro zit waar 12.000 euro extra is gegaan naar de rijkwaliteiten. Het interieur baadt in plastic en de boxen kraken dat het een lieve lust is. De sportstoelen zitten dan weer wel geweldig al zit je gewoonweg te hoog in de Juke om ooit het gevoel te krijgen dat je met een racemachine onderweg bent.

De Juke ziet er binnenin gewoonweg niet uit als een wagen van 27.000 euro. Iets waar, pakweg, een Seat Ibiza Cupra ook last van heeft.

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Overbevolkt segment

Gaan we kijken naar de concurrentie, dan moeten we beide wagens op twee manieren benaderen. Bekijken we ze in hun klasse, die van de "Compacte SUV", dan is de concurrentie groter dan ooit voor de Juke met de intrede van de Opel Mokka, Peugeot 2008 en de Renault Captur. De Countryman blijft buiten schot omdat Mini's nu eenmaal gekocht worden door mensen die er het geld voor hebben. Iemand die gaat kijken voor een Countryman twijfelt geen seconden of hij toch maar niet de Opel Mokka moet nemen.

Bekijken we de wagens als Hot Hatches, dan vallen er toch wat klappen uit te delen. In de lijst van huidige kleine karren op steroïden van ongeveer hetzelfde kaliber moeten beide jongens opboksen tegen een sterke concurrentie. Een kleine greep uit het aanbod: Renault Clio R.S., Seat Ibiza Cupra, Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI, Opel Corsa OPC, Kia Pro_Cee'd GT, Hyundai Veloster Turbo,...
Concurrenten waar de Juke Nismo nooit tegenop kan. Daarvoor is hij te hoog en te onbemind. Want waarom zou je 26.000 euro uitgeven aan een Juke als je voor dat geld ook een Fiesta ST of Clio R.S. kan rijden? De Countryman blijft echter weeral buiten schot omdat mensen die een Mini van +40.000 euro willen kopen... nu eenmaal een Mini willen van +40.000 euro.

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Conclusie

Laten we de prijs even links liggen, dan zijn beide wagens ongelooflijke leuke karretjes om de hoek rond te knallen. Nemen we de prijs in achting, dan is de Mini Countryman JCW gewoonweg ridicuul. Al vindt die vooral zijn plaats in de garage van de rijken der aarde als klein wagentje voor zoonlief. De Juke Nismo lijkt het koopje van de eeuw om zoveel plaats en fun te bieden voor zo weinig geld. Al kan hij nooit zoveel plezier bieden als de "echte Hot Hatches". En als je niet voor maximale fun gaat, waarom zou je dan überhaupt een Juke Nismo overwegen?

Desalniettemin zijn beide wagens een mooie aanvulling in het segment van de betaalbare plezierwagens dat groter dan ooit is - toegegeven, de Mini is net iets minder betaalbaar. Iets dat we vijf jaar geleden niet konden zeggen. Dan is die verdomde crisis toch nog voor iets goed geweest...

Image
Nissan-Juke-Nismo-VS-Mini-Countryman-JCW

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen