Rijtest: 1.000 km in de Peugeot 208 GTi

Peugeot 208 GTi

De 208 GTi als vierde hond in het kegelspel bij de voorbije hot hatch triotest oproepen was wat teveel gevraagd maar om dat goed te maken joegen we de 208 GTi over 1.000 km van België's wegen. En dat daar variatie inzat, daar kan je vanop aan.

300 km woon-werk

Logisch dat als je door de week naar je werk moet, je gebruik maakt van de 208 GTi voor je deur. Zo gebeurde dus, we gebruikten de wagen op de snelweg, in de spits en doorheen de stad. Daar merkten we al dat de 208 GTi geen pure Hot Hatch is maar eerder wat compromissen sluit. Hij veert niet beenhard, zodat je 's ochtends niet wordt wakkergeschud vanwege de oneffenheden in de weg. Het blijft comfortabel en je vindt alle bedieningsisntrumenten terug die je in de doordeweekse 208 ook terugvindt, overgoten met een sausje zwart/rood, om toch wat uniek te blijven.

Peugeot 208 GTi

200 km als goederentransport

Goed, doordeweeks rijden vormt geen probleem maar we stonden versteld van wat de wagen kan slikken aan bagage. Behalve het materiaal voor de fotoshoot - daar komen we later op terug - hadden we ook wat materiaal voor een verbouwing dat terug moest naar de eigenaar. We dachten dat het inladen van twee dozen werkmateriaal, een ladder en wat afdekzeilen een lastige klus zou zijn, het tegendeel bleek waar. Enkel de werkbank zal bij een volgende rit meegenomen moeten worden. Het lijkt misschien een overdreven werkje met een Hot Hatch, we merkten wel dat we de driedeursconfiguratie minder smaakten dan een vijfdeurs - zoals de Clio RS tegenwoordig wel aanbiedt - en dat de achterbank niet helemaal vlak gaat als je ze neerklapt.

Peugeot 208 GTi

200 km met 2, meer hoeft niet

Of je met je hele gezin in de wagen moet gaan zitten, is nog maar de vraag. De twee groot openende deuren bieden je alvast een goede instap en de twee voorste sportzetels zijn de beste plekken om te zitten. De zitjes bieden voldoende steun en zijn goed instelbaar. Over de opstelling van de tellerpartij heerst wat discussie, al staan wij aan de kant van diegenen die vinden dat ze goed afleesbaar zijn, het is maar hoe je je stuurhoogte instelt op je stoelhoogte. Verder maakten we handig gebruik van het duidelijk afleesbare schermpje met touch screen voor navigatie en audiobediening.

Peugeot 208 GTi

250 km Ardennenrit

Maar het beste moet nog komen, want bij het begin van de zomer wil de traditie dat we wat baantjes gaan trekken in de Ardennen. Een combinatie van treintje-rijden en bochtjes nemen. Daar zie je dat de 208 GTi zich in zijn element voelt. De limiet ligt ver maar wie hem bereikt wordt er plots over getrokken. Halfweg besloot de wagen namelijk dat de bocht die we aansneden te scherp was en wilde de vooras de weg niet volgen. Het bleek dat de wielen toch niet die grip boden die we verwachtten en dat de 205 GTi toch nog een stapje verder ging. Die nostalgische 205 GTi was overigens ook van de partij op onze rit, zodat we kort konden terugkijken naar de voorvader. Het geluid van de 208 GTi blijft wat achterwege, hoewel Peugeot er wel wat aan werkte, en we missen plofjes in de uitlaat bij dit soort karretje. Wie goed luistert hoort de turbo blazen en zuigen, al zijn er ook daar andere wagens die luider doen.

Peugeot 208 GTi

50 km fotoshootbaantjes

Als toetje nog de baantje die we volgden om de fotoshoot te vervolmaken. Daar viel op dat de parkeersensoren goed van pas kwamen bij het manoeuvreren, dat je heuveltjes best niet te steil zijn, vanwege de laaghangende voorpartij en dat we voor de fijnste locaties soms wat gras moesten wegmaaien en minder begaanbare paden moesten betreden. Ook op minder verhard terrein was de 208 GTi er, al waanden we ons geen rallypiloten die de voorbije Boucles de Spa wat aanlengden, daarvoor was deze 208 GTi te burgerlijk.

Peugeot 208 GTi

in de portefeuille

Voor 23.535 euro staat de Peugeot 208 GTi in je garage. Voor prijzen van de concurrentie verwijzen we graag door naar onze triotest, al geven we hier nog mee dat de Peugeot mooi in de middenmoot valt, al biedt hij geen automatische versnellingsbak aan en kan je hem ook niet als vijfdeurs verkrijgen, zaken die bij de Renault Clio RS standaard zijn.

conclusie

Buiten adem was onze GTi echter op geen van de afgelegde trajecten en ook met de voet vastgelijmd op het gaspedaal en de meter die telkens weer richting rode zone veerde bleef ons verbruik beperkt. De Ardennenrit legden we af aan een goeie 8,5 l/100 km, terwijl we over het algemeen op 7,2 l/100 km bleven steken. Dat dat iets minder is dan de geteste concurrenten is een pluim voor Peugeot, het iets aangedikte vermogen is mooi in balans met het gewichtsverlies tegenover zijn voorganger, de 207 GTi, al vergeten we die liefst zo snel mogelijk. Maar goed ook, dat de 205 GTi een stap te ver is, Peugeot leest het doelpubliek van vandaag en merkt dat die niet per sé zulk een brutaal bijtende wagen meer willen, eentje die hard blaft is ook al goed.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Carlos 18:52
afbeelding van Carlos

5deurs is misschien praktischer maar in een 'hot hatch' mag dit gerust een 3 deurs zijn. Wordt zelf aangehaald vooraan moet je zijn. :-)
Ook de automaat hoeft niet. Zo'n klein karretje moet je toch zelf voelen? :-)

Zelf binnenkort ook eens mee rijden en ben razend benieuwd.

Pieter A. 19:30
afbeelding van Pieter A.

Klopt. Maar twee extra deuren moet je technisch niets wijzigen, blijft het koetswerk identiek, maar wint die wel aan functionaliteit en ziet hij er beter uit (vind ik). Coupé deuren, zoals hier, zijn vaak te groot, te log en te onhandig in nauwe situaties, denk aan parkeergarages etc.

Carlos 20:29
afbeelding van Carlos

Mee eens maar vind in een sportief kleedje is de 208 mooier met drie dan met vijf deuren.
Vijf deuren zijn bij, sommige, hatchen mooier maar hier past het niet omdat deze kleiner is. Een clio RS is mooier met vijf deuren omdat het koetswerk daarvoor beter in vorm is (vind ik althans.). Daar komt bij dat de klink weg is en bovenaan is geplaatst. Wat voor mij beter oogt.

Heb zelf lang met een kleine 206 gereden, drie deuren, en vond het een heerlijkheid. Waarom? omdat ik er gemakkelijk in en uit kan. Bij een vijf deuren model kwam ik met veel bochten werk uit :D

Yvesw 20:14
afbeelding van Yvesw

Hier ook driedeurs all the way. Onpraktisch maar visueel - meestal - tig malen mooier... :-)

Sven 12:42
afbeelding van Sven

We legden met die 'geen vijf deuren' vooral de link naar de vijfdeurs Clio RS, deels om de hogere prijs van die Clio te duiden. En we hebben de wagen getest op allerlei vlak, en dan merk je dat drie deuren soms wat te kort schieten.

Mathieu 12:09
afbeelding van Mathieu

Toch vind ik dat er voor de praktische kant een 5-deurs als keuze zou moeten zijn.
Ik denk dat je het in de verkoopcijfers zou zien. Er is een reden waarom de Focus ST alleen maar in 5-deurs variant te verkrijgen is hé.

Sven 12:42
afbeelding van Sven

simpel, een Focus is er ook enkel met vijf deuren. En ik herinner me alleen de Subaru Impreza waarbij de dikke rallyversie twee deuren minder had dan de rest.

Carlos 12:41
afbeelding van Carlos

Net een toer mee gedaan en ben aangenaam verrast! Vond het een leuke wagen. Langs binnen was het mooi en aangekleed om toch aan te tonen dat je niet met een standaard 208 aan het rijden bent.
Leuk doortrekken en stiekem de Houtlaan in Schilde wat onveilig gemaakt.
De vering vond ik zelf ook ideaal! Zelfs na een lange baan met kinderkopjes was mijn rug nog even scheef als ik begon aan de rit :D

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws