Rij-impressie: Mini Cooper S JCW

Voor wie niet genoeg heeft aan een gewone MINI Cooper S, die met zijn 163pk toch al over een aardige hoeveelheid kracht beschikt, is er nu de nieuwe Cooper S John Cooper Works. Blijkbaar was het voor MINI interessanter om bij dit nieuwe model de JCW niet meer als een in optie te bestellen kit aan te bieden maar daadwerkelijk als een apart model in de catalogus te zetten.

Onder de motorkap van deze kleine rakker ligt dezelfde 1.6l als in de Cooper S maar hier levert hij maar liefst 211pk (132pk per liter!!). Verder beschikt hij over een koppel van 260 Nm bij 1850 toeren en tijdelijk zelfs over 280 Nm bij 1950 toeren per min. Het extra vermogen wordt essentieel uit een optimalisatie van het in- en uitlaatsysteem en de montage van een twin-turbo gepuurd. Koppel hieraan het gewicht van 1205kg en laat het niet verwonderlijk zijn dat je voor een sprintje naar de 100 slechts 6.5sec nodig hebt. De opgegeven topsnelheid bedraagt 238km/h, maar om die te bereiken zal je even de oostelijke grens van ons landje moeten oversteken.

In een sportieve wagen hoort tegenwoordig een knopje te staan waarmee je je bolide als het ware nog sportiever kan maken. Dus ook in de JCW vind je een "sport"-knop terug. Hiermee maak je de elektronische gaspedaal en de stuurinrichting directer en reactiever. Maar ook de klank die de motor laat horen werd bestudeerd en zowel bij gas geven als gas lossen, klinkt de motor erg racy. Leuk is dat je bij het terugschakelen geregeld wordt getrakteerd op een sportief klinkende plof van de dubbele uitlaat.

Rijtest: MINI Cooper S JCW

Het interieur van deze JCW is standaard compleet identiek aan dat van de Cooper S, maar kan naar wens van de klant volledig aangepast en uitgebreid worden met allerhande opties om het geheel wat meer racy te maken. Zo kan je verschillende onderdelen van het dashboard in carbon laten uitvoeren, als ook Recaro-sportstoelen laten installeren. Ook voor het exterieur biedt MINI allerhande mogelijkheden tot personalisering. Een body-kit, speciale velgen, spoilers en carbon afwerking voor de spiegels. Toch is het erg verwonderlijk dat op een dergelijke auto het sport-onderstel (1 cm lager, hardere dempers en dikkere torsiebaar) niet standaard geleverd wordt. Want met 30.150 € basisprijs laat deze kleine Mini zich voor de geleverde sensaties behoorlijk duur betalen.

Rijden met de JCW is een waar genot, je waant je echt in een kart en niets lijkt je in de weg te staan om je koers verder te zetten. Jammer is wel dat de grote tellerpartij niet echt optimaal valt af te lezen vanwege de te lage opstelling. Wennen doet het wel, maar toch is het handiger om de digitale snelheidsmeter van de boordcomputer af te lezen die in de op de stuurkolom geplaatste toerenteller is ingewerkt. Het met alcantara afgewerkte sportstuur ligt zeer goed in de hand en is, zoals eerder gezegd, dankzij de "sport"-functie desgewenst zeer direct zodat je goed kan voelen wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Al is het toch wat spijtig dat de achterkant wat onrustig wordt als je de limiet gaat opzoeken. De minste oneffenheid zorgt ervoor dat de achterwielen een stapje opzij zetten. Iets wat echter met een kleine stuurcorrectie kan opgelost worden, maar aangenaam is anders.

Bij wijze van conclusie zou dus gesteld kunnen worden dat de MINI Cooper S JCW zeker het overwegen waard is als je op zoek bent naar een kleine (zeer) sportieve bochtenklever. Wees daarbij wel gewaarschuwd dat de ophanging je ruggengraat niet spaart en dat je achteraan enkel plaats hebt voor een stel kinderbenen en er in de koffer al helemaal niet veel ruimte overschiet, maar aangezien dat helemaal niet de dingen zijn die je zoekt te vinden in dit soort wagen kan ik het hem helemaal niet kwalijk nemen!

met dank aan MINI ANTWERP STORE

 

Auteur: Alex
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Hannes 22:08
afbeelding van Hannes

*drool*

Pieter Aertgeerts 23:37
afbeelding van Pieter Aertgeerts

De naam Mini waardig. Een model dat je niet dagdagelijks tegenkomt en een bom is van een wagen. Knappe korte rijtest!!

Tom 01:04
afbeelding van Tom

Het feit dat hij maar 1250 kg weegt verbaast mij in de positieve zin , de looks van de vorgeige generatie bevallen mij wel meer dan die van de huidige... prijs is anders ook wel een goede grap !

Administrator 07:48
afbeelding van Administrator

op vroom staat dat hij 1205kg weegt en op autoweek 1105kg wie kan er nog aan uit

ThV 10:21
afbeelding van ThV

De looks van de vorige waren idd beter en ook de kompressor reed naar mijn inziens leuker in een mini dan de huidige low pressure turbo. Maar ik zou uiteraard geen nee zeggen. ;-)

Tom 11:37
afbeelding van Tom

1105 kg , nog spectaculairder ! , en de sound mag er ook zijn.

Yannick 18:34
afbeelding van Yannick

idd zoals tom zegt: looks van de vorige waren beter.
maar die JCW kan je zoveel uitbreiden... alles kan je veranderen qua motor hé.

tis wel een zéér strakke kar voor ne jonge gast! echt een bommeke

190d 10:58
afbeelding van 190d

idd yannick, die optielijst is oneindig op autoforum staat er ergens een JCW die alle JCW opties heeft, daarbij vergeleken lijkt dit een zeer kale mini

Joeri 03:22
afbeelding van Joeri

ik hem altijd gere met mini cooper wille rijden

stef 14:55
afbeelding van stef

cooper JCW is echt de waanzin. kebber eindelijk eens mee kunnen rijden en ben gigantisch hard onder de indruk. overweeg zelfs om er één te kopen. zou ik gaan vr de cabrio of de coupé??.....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws