Rijtest

Duotest: Renault Captur dCi vs. Skoda Fabia Combi TDI

Never change a winning team, vonden ze bij Skoda en daarom werd ook van deze nieuwe Fabia een Combi gebouwd. Kan hij opboksen tegen de nieuwe crossovermeute die het B-segment overspoelt? We namen de proef op de som en plaatsten hem tegenover de Renault Captur, marktleider bij de kleine SUV's.

De opmars van de kleine SUV is intussen merkbaar bij zowat elke constructeur. Toch vonden ze bij Skoda dat een kleine break nog steeds een plek heeft in het gamma, eerder dan voor een vervangende crossover te gaan, zoals Peugeot deed met de 2008. In dat opzicht is het niet abnormaal dat we hem even tegenover dat woekerende aanbod van SUV's zetten, in de vorm van de Captur, eerder dan er de Clio GrandTour uit te kiezen als rechtstreekse tegenstander.

Uitersten

Vormelijk kunnen de Captur en Fabia Combi niet meer uit elkaar liggen. De eerste houdt er een pak bolle lijnen en chroom accenten op na, terwijl ze bij Skoda voor scherpe lijnen en zwarte kunststof afwerkingsdetails kiezen. Dat maakt direct de opzet van beide modellen duidelijk, waar de Captur de frivole framboos wil zijn, kiest de Fabia voor een no-nonsense aanpak. Beide vertonen ze familiegenen, al is het logisch dat de Captur zich meer van zijn Clio-broer onderscheidt dan de Fabia Combi van zijn hatchbackversie.

Ingenieus

Ook de aanblik van het dashboard is bij beide merken compleet verschillend. Een afgerond dashboard met afgebakende toetsenzone in de middenconsole versus een recht dashboard met even rechte bedieningsmogelijkheden, zeg maar. Maar echte verschillen zien we pas als we achter ons kijken. Daar zien we dat de Captur veel speelsere bergvakken achterop de voorzetels heeft en dat er bij Skoda meer op budget werd gekeken bij het inrichten van de achterbank. Net als de voorzetels zit de achterbank bij de Renault iets aangenamer, hoewel het verschil klein is. Renault gooit verder nog een verschuifbare achterbank op rails in de strijd, al kan die niet op tegen de massieve bagageruimte van een break als de Fabia (530-1.395 l tegenover 377-1.235 l). Die bagageruimte kan met wat kleine elementen verder worden ingedeeld. Beide merken bieden een losse bodemplaat aan, zodat je zelf kan kiezen tussen een rechte laadvloer of een diepere koffer.

Image
duotest-renault-captur-skoda-fabia-combi-2015

"Doe mij maar de andere"

Ook het rijden bij beide wagens is enorm verschillend. Het begint al bij het starten, waar de Captur de startkaart hanteert - hoewel, je kan hem evengoed op zak houden - en Skoda old school voor het contactslot met klapsleutel kiest. Vervolgens verslik je je bijna in de korte grip van het koppelingspedaal bij de Fabia, waar Renault veel meer ademruimte geeft aan de pedaalslag. Het rijden is evenzeer zo verschillend. Rijden in de Captur doe je op z'n Frans, met een comfortabele ophanging en een ietwat vaag aanvoelend stuur. Skoda's stuurwiel komt uit de Volkswagen-kast, waarbij het veel strakker de weg wijst maar waarbij ook de ophanging vrij hard is afgesteld. Een kwestie van smaak, want toen we na het einde van een testweek - met halfweg een wissel van auto - ons oordeel velden, vonden beide redacteurs dat "de eerste auto van de week" beter reed. Les goûts et les couleurs...

Dieselaars onder elkaar

Beide wagens waren uitgerust met een 90 pk sterke dieselmotor, dit om de vergelijking eerlijk te houden. Renault haalt dat vermogen uit de bekende 1.5 dCi, Skoda puurt dat uit een 1.4 TDI-blok. Daarbij valt het op dat de Skoda-motor rumoeriger is dan de Franse tegenstander en dat die Fransoos gewilliger is in lage toeren. Laat je de Skoda op 1.200 toeren bollen, dan lijkt het alsof je de motor verzuipt, terwijl dat toerental bij een latere test met de 2.0 TDI in de VW Passat net ideaal bleek. Het koppel spreekt nochtans met 230 tegenover 220 Nm in het voordeel van de Tsjech maar die detailwinst kan hij niet uitspelen. Voor het verbruik moet je het niet doen, beide wagens kwamen tijdens de test uit op 4,5 l/100 km. De eco-rit leverde bij de Skoda een verbruik van 3,7 l/100 km op, al was dat wel met fluweelzacht bedienen van gas- en rempedaal op de secundaire wegen. Skoda en Renault geven overigens gemiddeld 3,4 en 3,7 L/100 km op als verbruik. De 60 kg extra die de Captur op de plank zet, zorgen dus niet direct voor een nadeel.

Prijsgewijs is de Skoda (19.420 euro) nog altijd in het voordeel, de Renault kost hier 21.450 euro. De Life- en Active-basisniveau's verschillen in deze 90 pk dieselmotorisatie echter ook nog een goeie 1.600 euro in het voordeel van de Tsjech. De opties voor beide modellen laten we je zelf uitvogelen, dat is kwestie van smaak.

Image
duotest-renault-captur-skoda-fabia-combi-2015

Conclusie

Kiezen is verliezen, ook bij dit duo. Want wat je bij de keuze voor een Skoda Fabia Combi krijgt aan laadvermogen en praktische instelling, verlies je aan frivoliteit. Die krijg je dan weer bij de Captur, die qua prijs wat hoger uitkomt. Kunnen we dan stellen dat lifestyle zijn prijs heeft?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen