Rijtest

Rijtest: BMW 114d facelift (2015)

Omdat de nood naar gangbare instappers blijft stijgen, presenteert BMW met de 1 Reeks facelift de 114d. Die positioneert zich onder de 116d EfficientDynamics en maakt nog steeds gebruik van vier cilinders.

Type-aanduidingen houden al een tijdlang geen steek meer. Dat wordt met deze 114d nog eens extra bewezen. Want het blok telt vier cilinders en is 1.600 cc groot. Waarom dan niet voor 116 d gaan? Wel, die bestaat al. In de vorm van een 1.5-liter driecilinder. Op z'n minst een verwarrende boel natuurlijk. Waarom deze 114d tot leven is gekomen is echter duidelijk; Een lage instapprijs creëren om aantrekkelijk voor de dag te komen bij de leaserijders en om jongeren nog iets betaalbaar aan de BMW te krijgen.

Image
BMW-114d-facelift-2015

Niet de zuinigste van het gamma

Deze 114d beschikt over 95 pk en kan 235 Nm koppel leveren. Dat eerste cijfer wordt gelukkig ietwat verdoezeld door het mooie 'diesel-koppel'. Dat deze 114d daarmee een snelle rakker is moet je niet hopen. Nu, je geraakt heus op je bestemming en op de autostrade kan je volgen met de rest (of stilstaan in de file), maar een snel inhaalmanoeuvre zit er niet in. Als troost kijk je dan maar beter naar de verbruiksmeter. Want rijd je evenwichtig en ontspannen, dan zal je op een dagdagelijks verbruik van ongeveer 5 liter per honderd kilometer uitkomen. Prima, al durven we er geld op zetten dat de 116d EfficientDynamics met drie cilinders hier nog wel een half litertje onder zal gaan.

Image
BMW-114d-facelift-2015

Daarnaast ligt de CO2-waarde van die driecilinder op 89 g/km terwijl de 114d het met 95 g/km doet. Dat verschil komt hem door de hele zooi na de motor en het ontbreken van een cilinder natuurlijk. Dat het op lange termijn een goed idee is om voor de 114d te gaan is dan ook maar de vraag...

Geen Polo meer

Sluiten we even de motorkap, dan kunnen we onze blikken richten op het opgefriste uiterlijk van de F20 1 Reeks. Die tweede generatie van de 1 Reeks kreeg namelijk nogal wat kritiek op het lichtdepartement. Met deze facelift trekt BMW zowel voor- als achteraan die lichten recht. Hij is zelfs terug mooi te noemen dankzij een sausje van de 2 Reeks. Echt knallen doet het natuurlijk niet op dit grijs exemplaar zonder M-opsmuk. Maar je krijgt alvast niet meer het gevoel achteraan naar een Volkswagen Polo te turen.

Image
BMW-114d-facelift-2015

Naast de buitenkant werd er ook binnenin met wat frisse verf gezwierd. Echter zijn de veranderingen daar iets minder ingrijpend. Je moet al een BMW-verkoper zijn om de verschillen met het pre-faceliftmodel te herkennen. Het verschil zit hem in de afwerking rondom de Airco- en radiobediening en ook de boog over de tellerpartij loopt iets anders. Het gebruikte materiaal is van hoge kwaliteit en kan zo uit de 3 Reeks komen. Het zitcomfort is meer dan prima, voornamelijk op de eerste rij. Achterin zit je dicht op de achterwielen en kunnen verkeersremmers gemeen doorkomen. Een kwaal die je ook bij de andere Duitsers vindt, de Mercedes A-Klasse.

scherp maar niet sportief

BMW's zijn driving machines, maar die stelling lijkt meer en meer te vervallen. Althans, als je met deze 114d rondtoert. Je voelt dat er meer aandacht werd besteed aan comfort. Nu, daar kunnen we niet rouwig om zijn maar het is spijtig dat het echte sportieve karakter tegenover de concurrentie wat afgezwakt is. Misschien moet je daarvoor verder sparen voor wat sterker 1 Reeks-gerief.

Image
BMW-114d-facelift-2015

Dat er sterker gerief valt te rapen zal dan ook geen verrassing zijn. Voor deze 114d betaal je minstens 23.150 euro, de 116d EfficientDynamics Edition kost je amper duizend euro meer (24.150 euro). Is de sky the limit, dan kan je voor de M135i xDrive gaan met maar liefst 326 pk. Daarvoor moet je wel even 44.450 euro achterlaten bij de dealer.

conclusie

Wij zijn - onverwacht - best tevreden over deze 114d-motor en al zeker over de sterk opgefriste 1 Reeks. Sterke punten zijn de afwerking en lagere instapprijs. Het grootste nadeel is de zware optiepolitiek. Uiteraard geen verrassing maar door de vier uitvoeringen stijgt je prijs zeer snel. Je moet er tegenwoordig wat voor overhebben om met achterwielaandrijving rond te kunnen toeren in een hatchback.

Specificaties

Vermogen95 pk
Overbrenging6-bak-manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 280 kg
Topsnelheid185 km/u
Prijs testwagen€ 28 850
Prijs basismodel€ 23 950
0 tot 100 km/u12.20 sec
Gemiddeld testverbruik5.00L/100km
Min. kofferinhoud360 L
CO2-uitstoot109 g/km
BIV€ 75
Rijtaks268

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen