Rijtest

Rijtest: Subaru Impreza 1.6i (2018)

Wat deze Impreza met Clouseau gemeen heeft? We gingen het na in onze testperiode met een snel ogende rooie. Nee, het is niet het "brandweer van verlangen".

Een aantal jaren geleden begon Subaru de Impreza zowel als hatchback en berline te voeren.In de vorige generatie bleef de hatchback in Azië, al kreeg hij hier wel een bijrol in de vorm van de XV die iets hoger op zijn poten stond.

van je bompa

Maar de hogere XV doet niet denken aan het roemrijke verleden van de Impreza's in het rallykampioenschap. Dat doet de nieuwe hatchback ook niet, vooral niet wanneer je de motorisaties bekijkt. Of liever, de motorisatie, want er zit er voorlopig slechts eentje in het aanbod. De 1.6i met 114 pk doet meer denken aan die Subaru die je te zien kreeg toen een klasgenootje zei "De Impreza van Colin McRae? Mijn opa heeft hetzelfde model gekocht!". Dat klasgenootje vertelde er dan niet bij dat het om een 1.6'je ging.

Image

Nochtans heeft hij er weinig mee gemeen. Een 1.6 boxermotor, dat wel. Maar verder staat de nieuwe Impreza op het nieuwe Subaru Global Platform. Je raadt het al, een platform dat Subaru wereldwijd wil gaan gebruiken voor verschillende modellen. Een torsiestijfheid die 70 % hoger ligt dan voordien, 50 % minder rolbeweging, dingen die veel goeds beloven voor het rijgedrag. En hij maakt die beloften ook waar, wat het rijgedrag betreft dan. Hij snijdt de bochten lekker scherp aan, zonder dat het comfort erbij in schiet. Natuurlijk mag je dat niet alleen op het vernieuwde chassis afschrijven, want ook de Symmetrical AWD vierwielaandrijving draagt hier zijn steentje bij.

gaspedaal

Dat maakt het des te meer zonde dat de motor niet komt meespelen in het spel. De CVT zorgt er al wat voor dat je even moet aanpassen voordat je goed overweg kan met het gaspedaal en eens je dat kan, heb je nog het vermogen van 115 pk dat niet mee wil. Om even te vergelijken, de atmosferische 1.6 heeft ongeveer evenveel vermogen als de 1.0 TSI in een Golf in zijn op één na laagste uitvoering. Wie wacht op een straffere versie, moeten we teleurstellen. Subaru lijkt geen aanstalten te maken om een STi-versie te gaan voeren, laat staan een WRX STi. Waarom zouden ze ook, de rallywereld hebben ze al een poos de rug toegekeerd.

Image

De combinatie van een relatief laag vermogen met de CVT en de standaard vierwielaandrijving fnuikt ook het verbruik. Zonder veel moeite zit je boven de zeven liter per honderd kilometer, vraag je wat extra van de motor kom je makkelijk boven de acht liter uit en klimt het nog verder omhoog.

(nog niet) autonoom kijken

Wat de Impreza onder de motorkap tekort komt, maakt hij echter goed qua veiligheidssnufjes. Het EyeSight systeem evolueert verder in deze Subaru en is veel minder dwingend aanwezig dan bij onze vorige tests. Het is ook nog altijd de belangrijkste groepering van rijhulpsystemen doordat het met de hulp van een hoop camera's en sensoren mee het verkeer in de gaten houdt. Een hint naar autonoom rijden, al houdt Subaru die kast nog even op slot, en blijft het systeem vooral gewoon meekijken.

Image

Meekijken mogen ook je passagiers, die dan wel op een Japans interieur moeten turen maar tegenwoordig is dat geen straf meer. In de middenconsole prijkt een acht duims groot aanraakscherm en ook het sportief getekende stuurwiel geeft je zin om te vertrekken. De passagiers krijgen ook achterin voldoende ruimte en de wijd openzwaaiende deuren zorgen voor een handige instap. Met 1.390 liter bagageruimte met neergeklapte achterbank heb je keurig wat laadruimte.

Image

Subaru staat er niet om gekend goedkope auto's aan te bieden. Lange tijd was dat een probleem, want de kwailiteitsindruk die je van de gebruikte materialen kreeg stond niet helemaal in verhouding met de gevraagde bedragen. Dat probleem lijkt sinds de Levorg wat opgelost en een blik in de prijslijst leert ons ook dat de prijzen tegenwoordig in de hogere middenmoot van het segment verblijven. Maar tegenover de basisprijs van 21.495 euro zet Subaru direct wel een volledige basisuitrusting, die je in de twee hogere versies nog kan uitbreiden. Dat je daar in de topversie 27.995 euro voor op tafel moet leggen is dan weer wat minder fijn.

Image

Conclusie

"Je lacht wel, maar je zegt niet veel, net of ik je in tweeën deel. Eén helft komt niet op toeren, de andere teveel." Een streep tekst uit een nummer van Clouseau, dat misschien wel typeert hoe we de twee gezichten van de Impreza zien. Want de basis - het chassis en de uitrusting - zijn dik in orde, maar de topping - de motor en versnellingsbak - zijn nefast voor de feestvreugde. Het lijkt erop dat Subaru wel de rijkwaliteiten wilde behouden, maar niet zozeer wil inzetten op de verkoop van deze Impreza. In het voordeel van de vele crossovers die dit merk telt, met de goed verkopende XV voorop.

Specificaties

Vermogen114 pk
OverbrengingCVT automaat, traploos
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 358 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 27 995
Prijs basismodel€ 21 495
0 tot 100 km/u12.40 sec
Gemiddeld testverbruik8.50L/100km
Max. kofferinhoud1 310 L
CO2-uitstoot140 g/km
BIV€ 462
Rijtaks253

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen