Maar qua uiterlijk is volgens mij al deze moeite toch verloren gegaan. Tegenover de vorige is deze op dat vlak een serieuze vooruitgang, maar volgens de algemene trend tegenwoordig, klopt de verhouding carrosserie - velgen helemaal niet meer, zelfs niet met de optionele 17 inchers. En zoals verwacht verknoeit dat 2e setje deuren compleet de dynamische lijnen in tegenstelling tot de SC.
Grote motoren vind je tegenwoordig niet meer in dergelijke modellen, en dan moet je voor vermogen overschakelen op een diesel zoals deze. Tot 4.000 tpm is er een constante aanvoer van kracht, eender wanneer je die nodig hebt. Alleen bij sportief vertrekken neemt de koppeling vrij direct op, en dan is er even niets van power te bespeuren. Maar dit zal wel een kwestie van gewenning zijn. Maar ondanks dit probleempje geraakten we toch tot binnen een kwart seconde van de 0-100 tijd met 10,75 s. De motor reactie is zeer goed, goed genoeg zelfs om af en toe terug te schakelen met tussengas. Wanneer ik in de auto stapte viel me direct de kwaliteit op ten opzichte van het vorige model. Alles ziet er vrij degelijk uit, alhoewel het nog steeds om hard plastiek gaat. Het frisse ontwerp is ook een verademing zeker als we kijken wat Seat met de andere modellen zoals de Leon heeft gepresteerd. Alles zit goed in de buurt centraal op het dashboard, met duidelijke en simpele knoppen. Alleen vraag ik me af of de glanzende afwerking lang krasloos gaat blijven en wie de instrumenten gaat kuisen?
Als laatste hebben we de wegligging. Aan grip rechtuit geen gebrek, alleen in de korte bochten durft het binnenste wiel wel eens te gaan doorslippen, maar daar wordt snel mee afgerekend. Voor de rest is er weinig echt de moeite aan de ‘sport’ophanging. Ze zorgt voor iets meer gevoel en minder overhang van de wagen, maar een echt ST, OPC, type R – gevoel moet je toch niet verwachten. Alhoewel de slalom helemaal niet slecht ging, maar zoals steeds toch nog met een focus op onderstuur.
Conclusie: Geen slechte auto, zeker door de vele uitwisselingen binnen de VAG-groep. De tdi hoeft niets meer te bewijzen en voor de prijsklasse waarin de Ibiza speelt valt ook de kwaliteit in het algemeen goed mee. Dit, samen met de dynamische styling vormen toch de belangrijkste verkoopsargumenten van deze nieuwe in mijn ogen. Voor de sportievelingen onder ons die toch iets meer verlangen is het wachten op een GTi-variant. Misschien een stille hint voor Seat?
Specificaties
Rijtaks | 0 |
---|
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen