Rijtest

Rijtest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM 170

Op 19 April 1954 toonde Alfa voor het eerst de Giulietta Sprint tijdens het autosalon van Turijn. Hij was ontworpen door Bertone en had een 1.3 liter motortje dat maximaal 65 pk ontwikkelde. De vraag naar dit kleine autootje was echter veel groter dan verwacht waardoor carrosseriebouwer Bertone zijn productiecapaciteit aanzienlijk moest vergroten.  Het werd een succesverhaal en dit droeg bij aan het legendarisch imago dat Alfa Romeo zou verwerven.

Meer dan 50 jaar later wordt in Genève de opvolger van de Alfa Romeo 147 voorgesteld. Alfa Romeo is al lang niet meer zo legendarisch als het ooit geweest is en wil daar  verandering in brengen. Het moet weer een echte Italiaanse auto worden met alles wat erbij hoort. De nieuwe auto wil niet zomaar een nummer zijn en krijgt de historische naam Giulietta. Met stijldetails die verwijzen naar het verleden en een knappe lijn geniet hij veel bekijks. De horizontale koplampen van zijn voorgangers werden ingeruild voor verticale exemplaren en de grille werd zo ontworpen zodat het lijkt alsof hij zweeft in de bumper. Alfa Romeo wil zijn sportieve imago van weleer weer opkrikken dus trokken wij in een dieselland als België op stap met de sportiefste diesel: de 2.0 JTDM met 170 pk.

De Giulietta introduceert een nieuwe platform dat Compact werd gedoopt. Alfa beweert dat het volledig nieuw is maar in realiteit is het afgeleid van de Fiat Bravo en Lancia Delta. Er werden echter wel lichtere en sterke materialen gebruikt wat hem een sportiever karakter geeft. Een andere nieuwigheid tegenover de 147 die op de Giulietta wordt geïntroduceerd is het DNA-systeem. Dit systeem maakt  het voor de bestuurder mogelijk  om verscheidene parameters met betrekking tot de motor, de stuurinrichting, het differentieel en de rijhulpsystemen aan te passen. Deze wijzigingen kunnen worden doorgevoerd met een simpele schuifknop naast de versnellingspook.

Het DNA-systeem beïnvloedt het rijgedrag van de wagen sterk. In Normal-stand reageert hij rustig op het gaspedaal, ideaal dus voor langere reizen over de snelweg.  Ons exemplaar was uitgerust met een sportonderstel wat trouwens uitzonderlijk comfortabel is maar toch heel snedig uit de hoek komt wanneer de weg begint te draaien en te keren. In Dynamic-stand wordt de gasrespons opeens feller, het elektronisch differentieel wordt ingeschakeld en wordt het stuur zwaarder. De auto waarmee je zonet rustig aan het cruisen was verandert helemaal met een druk op de knop. Bochten kunnen opeens tegen een ongelofelijk hoge snelheid en met grote precisie worden afgehaspeld. Het stuur is typisch Alfa en dus erg direct zonder dat het de koersstabiliteit beïnvloedt.  De feedback kon misschien nog iets beter maar dan zijn we wel aan het muggenziften.

De tweeliter diesel produceert 170 Pk en 350 Nm koppel waarmee de Giulietta in 8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 218km/u haalt. Het leuke aan deze motorisatie is dat zelfs wanneer je eens  zin hebt om op een zondagochtend een paar veldwegen te gaan verkennen en een beetje de zware voet laat spreken het verbruik steeds beperkt blijft. Na enkele dagen stevig testen kwamen we uit op een verbruik rond de 7 liter per 100 km, maar wanneer je op snelweg rijdt zakt dit makkelijk tot 4,5 liter per 100 km.  De motor voelt steeds krachtig aan en trekt bijzonder lineair door. In elke versnelling kan je op het gas gaan en wordt je vooruit geduwd op een wolk van koppel. Een groot deel van het rijplezier van deze Alfa ligt ook bij de versnellingsbak die heel aangenaam en nauwkeurig schakelt. Een genot voor iedereen die graag met de auto rijdt.

Wanneer je achter het stuur plaats neemt vallen de mooie wijzerplaten meteen op. De stoelen zitten zeer comfortabel en bieden toch voldoende steun. Je ervaart wel minder het cocoongevoel dan voordien doordat de middenconsole niet meer naar de bestuurder is gedraaid. Alles voelt wel degelijk en kwaliteitsvol aan wanneer je het aanraakt. Een punt waar Alfa echter tekort schiet tegenover zijn Duitse concurrentie is de bediening van multimediasysteem. Het duurt een hele tijd voor je hebt gevonden hoe alles werkt, maar eens je het door hebt klinkt de muziek uitstekend door de Bose-speakers. Achterin is er voldoende plaats en de koffer is ook groot genoeg in vergelijking met zijn concurrenten. Er zouden wel meer opbergruimtes en vakjes mogen zijn binnenin, maar dat zou dan weer het mooie Italiaanse design in het gedrang brengen.

Wanneer we de Giulietta vergelijken met zijn concurrenten zoals de BMW 120d of de Golf GTD zien we dat de Alfa Romeo zijn mannetje kan staan. Zeker wanneer je het prijsverschil met zijn concurrenten in rekening brengt. Sommige details zijn niet op hetzelfde niveau als de Duitsers maar in de plaats krijg je wel de flair, design en het karakter van een Italiaanse auto. Dit is een echte Alfa, een kleine Italiaan met stijlvolle looks, harde principes en een opvliegend karakter. Met deze diesel tussen z’n voorwielen weet hij ons zeker te bekoren. Het is een bijzonder verfijnde auto, die op elk moment een flinke dosis kracht ter beschikking heeft en ook nog eens erg zuinig is.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Alfa Romeo België voor de testwagen

Specificaties

Vermogen170 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 395 kg
Topsnelheid218 km/u
Prijs basismodel€ 24 490
0 tot 100 km/u8.00 sec
Gemiddeld testverbruik7.00L/100km
Min. kofferinhoud350 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen