Column WB: Is corona dodelijk voor toekomst salon Genève?

Salon Genève corona 2021 toekomst

PLING “BMW nodigt u uit op de virtuele wereldpremière van...” PLING “Mercedes nodigt u uit op de digitale persconferentie van...” Het salon van Genève was nog niet goed en wel geannuleerd of daar liepen de eerste digitale uitnodigingen al binnen in onze mailbox. Zowat alle merken hadden hun plan B al klaar: de virtuele persconferentie. Wordt er volgend jaar nog wel afgezakt naar Genève?

Laten we wel wezen: het salon van Genève annuleren was de enige juiste beslissing. Het gezondheidsrisico was immers te groot, met bezoekers van over de hele wereld die zowat twee weken lang op een kleine oppervlakte andere bezoekers van over de hele wereld zouden kruisen. Dan is een beurs met blinkende bolides bijzaak, dat wereldwijde virus onder controle krijgen prioriteit nummer één. Punt.

Miljoeneninvestering

Maar de voorbereidingen voor die kleine oppervlakte hebben ook dit jaar al handenvol geld gekost. Uitgaven die volgens sommige bronnen voor de organisatoren en de merken tot in de miljoenen euro’s lopen. Verzekeringen zullen dus een vette kluif hebben met de details uit te spitten en te bekijken welke kosten er nog gerecupereerd kunnen worden. Lachen ongetwijfeld toch een beetje in hun vuistje: de merken die de vorige jaren al beslist hadden om Genève links te laten liggen.

Aanwezig zijn op een autosalon kost een automerk immers bakken vol geld. Voor ettelijke miljoenen euro’s een ruimte moeten delen met tientallen concurrenten en om de aandacht van de bezoekers hengelen: steeds meer merken komen erop terug en schakelen voor hun belangrijkste nieuwigheden over op zelf georganiseerde evenementen of digitale premières. Het zet grote autosalons als Frankfurt, Parijs en zelfs Detroit steeds meer onder druk, maar Genève leek lange tijd onaantastbaar. Tot nu.

Perfecte testcase

Editie 2020 heeft ons tot dusver dus geleerd dat zelfs het salon van Genève perfect vervangbaar is. De snelheid waarmee zowat alle constructeurs een plan B uitrolden, toont niet alleen aan dat ze al langer dan enkele dagen rekening hielden met het annuleren van deze jaargang, maar dat ze de mogelijkheid van digitale events al eerder bestudeerd hebben. Dit jaar blijkt de perfecte testcase. Meten hoeveel keer er op de sociale media naar de digitale persconferenties is gekeken en hoeveel keer de persdossiers gedownload zijn, en reken maar dat er boekhouders met de rekenmachine aan de slag gaan.

Voor de grote automerken is 2020 immers een belangrijk jaar. Een kanteljaar, met bijgestelde winstwaarschuwingen, dreigende CO2-boetes en fikse investeringen in nieuwe technologie. Of er daardoor de komende jaren in de uitgavenkolom plaats is voor een miljoenenuitgave aan beursstanden? Ons lijkt dat de massaconstructeurs de komende maanden flink hun huiswerk gaan maken en de lijst van afwezigen voor Genève 2021 alleen maar verder aandikt.

Top Marques

Heeft het salon van Genève dan helemaal geen toekomst meer? Tuurlijk wel. De Palexpo in Zwitserland is nog steeds de plek bij uitstek voor luxemerken en prestigeconstructeurs, en voor kleine en nieuwe supercarbouwers om zich aan de wereld te tonen. Ook nieuwe Aziatische merken nemen steeds vaker de plek in die klassieke automerken niet meer willen invullen. Het salon van Genève als een soort Top Marques aan het Lac Léman? We zien het nog gebeuren. Maar editie 2019 was misschien wel de laatste ‘klassieke’ editie van het salon van Genève.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie