Vrijdag Fandag: MG Xpower SV-R

MG Xpower SV-R

Autofans, ze koesteren hun wagen als hun dierbaarste goed. Omdat wij bij Autofans diep respect hebben voor deze liefhebbers van de vierwieler geven we de komende weken het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we ongeveer de zeldzaamste wagen in België voor jullie in petto. Een MG Xpower SV-R. Volgens eigenaar Maxime Sels samen te vatten in één woord: "bruut!"

Naam: Maxime Sels
Leeftijd: 23 jaar
Wagen: MG Xpower SV-R
Eigenaar sinds: november 2005
Vorige wagens: MG ZT-T

Het verhaal

Geschiedenis
Toen MG-Rover in het algemeen failliet ging hebben we deze SV-R die bij MG-Rover Belux stond voor de homologatie gekocht omdat het vooral een enorm zeldzaam model was/ is. Het eerste jaar heeft de wagen vooral in de showroom gestaan omdat we zelf de homologatie hebben moeten uitvoeren. Dit heeft ons serieus wat bloed, zweet en tranen gekost.

MG Xpower SV-R

Wat zou je anders aanpakken?
De wagen is aangekocht bij MG Rover Belux, tijdens het faillissement van MG-Rover, dus we hebben hem zelf niet kunnen configureren.

Waar krijg je een glimlach van?
Het fantastische geluid, iedereen kijkt naar de wagen. Het rijplezier dat de SV-R je geeft.

Waar word je humeurig van?
De brandstofmeter zakt wel enorm snel naar beneden.

Kostenplaatje
Nieuw kostte de wagen € 137 500. Alle onderdelen zijn ook enorm zeldzaam. Je kan er nog wel vinden bij MG Sports & Racing in Engeland maar daar houdt het dan ook bij op.

MG Xpower SV-R

Hamer & beitel
Bij de aankoop van de wagen hebben we een “trackday-uitlaat” bestelt. Dit is een optie die wat meer geluid uit de wagen haalt... Zo’n 107 dB aan geluid.

Waarom een MG Xpower SV-R?
De wagen is enorm exclusief (er zijn er maar zo’n 82 op heel de aardbol). Momenteel is het nog steeds de enige in België. Een SV-R bezorgt je enorm veel rijplezier en hoofden zullen draaien als je voorbij rijdt.

Blijver of afschrijver
De wagen staat momenteel te koop. Kostprijs is € 60.000. Wel particuliere verkoop.

MG Xpower SV-R

Gegevens

Huidige kilometerstand: 35.577 km
Leeftijd wagen: MY 2005
Motor: 5.0 V8 Benzine
Overbrenging: Vijfbak manueel
Topsnelheid: 284 km/u
0 tot 100km/u: 4,9 sec
Vermogen: 385 pk
Koppel: 510 nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: 1495 kg
Gemiddeld verbruik: 13,6l/100km (stad: 20,7l/100km)
Rijtaks: € 2.222,75
CO2-uitstoot: 324 g/km

MG Xpower SV-R

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Louisvdv 12:38
afbeelding van Louisvdv

Hij mag dan wel zeer exclusief zijn, ik vind hem maar lelijk :p
Al zou ik er wel graag eens een in het echt zien ;)

Yvesw 12:45
afbeelding van Yvesw

Zo'n aparte machine. Ontiegelijk duur, van een merk dat helemaal zo'n wagens niet maakt, een enorme V8 en waarschijnlijk heerlijk op het circuit. Ik heb er een zwak voor. Niet om te bezitten, maar wel omdat hij bestaat op deze wereld.

Vale46 12:48
afbeelding van Vale46

Ik zou hem niet willen hebben hoor! Het verbruik van een 90' Lambo en je blauw betalen aan belastingen.
De verkoopprijs zegt genoeg, veel te goedkoop voor zo een exclusieve wagen.

Techno Patat 13:07
afbeelding van Techno Patat

De huidige verbruiken dat ook nog hoor :P, dit is eigen verbruik en niet opgegeven vermoed ik? Zo heb ik het toch gedaan :-)! En een Gallardo had je bij z'n launch met wat opties in 2005 ook voor 150k? En die aan nu ook niet veel meer dan 60 hoor (wel in Duitsland dan...)! Dan zit je hiermee wel veel exclusiever (als dat is wat je wilt toch!) :-)!

Yeelen 12:50
afbeelding van Yeelen

Precies gewoon een advertentie om de wagen te verkopen! Dan was Patat precies toch wat gepassioneerder over z'n 159 vorige week ;) Wel een hele brute machine, was vroeger één van mijn droomauto's sinds ik hem ontdekte in een kwartetspel.

Yvesw 12:56
afbeelding van Yvesw

@Yeelen: Bij het afnemen van het "interview" stond de wagen nog niet te koop. Net één week voor het ter perse gaan hier op de site ging hij de verkoop in. We zijn dan ook zo vriendelijk om de vraagprijs mee te delen voor mogelijk geïnteresseerden. ;-)

Ik ben hem eigenlijk nooit tegengekomen in een kwartet. De eerst keer dat ik te weten kwam dat dit model bestond was toen ik exact deze wagen tegen kwam in Duffel een aantal jaren terug. :-)

ichi 13:11
afbeelding van ichi

Leuk, maar hij verteld niks over de auto, hoe het is om zo een auto te rijden, te bezitten.
De leuke dingen maar ook de kleine gebreken, die de auto special maken, die wil je lezen, de cijfers kan je overal op het internet vinden.
just my 2euro cents

Dequal 13:34
afbeelding van Dequal

Agreed eerlijk gezegd. De sfeer van hoe het is om met zo'n bolide te rijden blijft in het vage (tenzij het tweemaal vermelden van de draaiende hoofden langs de baan meetelt).

ichi 16:16
afbeelding van ichi

zeker omdat het zo een unieke auto is, wil je juist lezen hoe dat dan is om zoiets te bezitten.

ps eigenaar sinds 2005, op zijn 15de al een 5,0 v8?

Techno Patat 13:05
afbeelding van Techno Patat

Ik kende deze zelfs niet! Dat was een vergeten auto voor mij! Wel een heerlijke! M'n eerste idee was: ohnee, autofans laat tuners toe? Hmm, precies geen zo een wansmakelijke tuning... Huh, het is zo van de band gerold :O?

Hij wordt vooral terug cool doordat het een 5.0 v8 is, en die uitlaat moet je ook wel telkens wisselen als je naar de keuring gaat vermoed ik :P? En trouwens: held dat je deze gehomologeerd hebt! Daar kruipt ongelofelijk veel heen en weer geloop in! Wat komt er in de plek van deze? Weer iets Brits (XK-RS?)?

Pieter Fossé 10:24
afbeelding van Pieter Fossé

Allereerst, euk om mijn foto's hier te zien.
Dan over hoe het is om er mee te rijden, ik geloof niet dat je zoiets op papier (of op een site in dit geval) goed kan weergeven.

Wel kan ik vertellen, na talloze ritjes als 'co-piloot' zijnde, dat dit veel meer is dan your average Porsche of Ferrari. Wat Maxime zegt over de blikken op straat, is al een eerste punt. Het leuke bij de MG is dat iedereen zoekt naar een herkenbaar embleem, want "dit moet toch zeker een Ferrari" zijn.
Het meerijden is iets apart. Het is elke keer weer afwachten of hij niet uitbreekt, en dat is het vette eraan. Het geluid is ook van die soort dat je 60 kan rijden, denkende dat je 120 rijdt.

Een laatste punt is dat het een Britse wagen is, en het cliché van Britse wagens is ook op deze toepasbaar. Maar dat maakt 'm wel tot wat hij is denk ik.

Hopelijk zijn jullie hier ook iets mee. Ik ben van mening dat je erin moet gezeten hebben voor je er iets over kan zeggen.

Groeten,
Pieter

B4 12:47
afbeelding van B4

Bekende auto van het AutoForum. En zo lelijk als de nacht dat het toch weer iets speciaals krijgt

Mesoerrie 15:40
afbeelding van Mesoerrie

Ziet eruit alsof hij door die kerels van Chop Shop in elkaar geknutseld is.
Niet meteen mijn ding, maar kan het zeker waarderen, en zeker de eigenaar om zoiets op de Belgische wegen te willen brengen.

Adolf Van Oostende 03:15
afbeelding van Adolf Van Oostende

Een (Youtube- ) filmpje met het uitlaatgeluid zou leuk zijn , dan kunnen we horen of die SV-R anders klinkt dan een Mustang 5.0 (is Mustang-blok dat daarin ligt dacht ik me te herinneren )

Yvesw 10:39
afbeelding van Yvesw

Het is volgens mij inderdaad een blok van Ford origine. De 4.6l V8 in de "gewone" SV was er zeker één van Ford.
Dan lijkt het me inderdaad logisch dat de 5.0 ook van Ford afkomstig is. :-)

Een filmpje van deze wagen vind je terug op Youtube hoor ;-) Van anderen vind je ook wel filmpjes terug.

patrick 19:46
afbeelding van patrick

vandaag in het echt gezien op autostrade en echt wel een vree machien,en da geluid toen ie doorgaf

Ron L 02:09
afbeelding van Ron L

Rijdt deze wagen nog ergens?
Te koop?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws