Rijtest: Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Cabrio (2019)

Mercedes-AMG E53 4Matic+ Cabrio 2019

Als er iets is waar wij geen nee tegen zeggen, dan is het een cabrio in de winter. Of we gek zijn? Misschien een beetje.

Mercedes gooit de "53"-benaming als midden tussen de compacte AMG 43-modellen uit de C-Klasse en de oude bekende AMG 63-modellen. Die laatste blijven gewoon bestaan maar niet iedereen hoeft een dubbele karrenvracht aan pk's te hebben en daar navenant een prijs voor te betalen. 435 pk volstaan ook, ruimschoots zelfs, voor deze cabriolet.

brave scheet

Al heeft de zescilinder wat kunstgrepen nodig om de chauffeur de nodige sensaties te leveren. Want Mercedes laat hem beschaafd klinken zolang je niet naar de dynamische instellingen doorklikt. Doe je dat wel, dan wordt het geluid artificieel versterkt in het interieur. Leuk, al bleek tijdens onze test meermaals dat het bij hogere snelheden plots luider doorklonk, tegelijk met de automatisch volumeregeling op de radio. Dat daargelaten, heb je nog de naverbranding in de Sport+-stand, die je de lekkere plofjes geeft. Mag je de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u enkel testen op de Duitse Autobahn, dan kan je je nog altijd uitleven in de Craeybeckxtunnel door de uitlaat te laten ploffen en knallen terwijl je vrolijk de trajectcontrole respecteert. En zo wordt het performanceweekend leuk ingezet.

Rijtest Mercedes-AMG E53 4Matic Cabrio 2019

warm houden

Ook al is het koud, we doen toch het dak naar beneden. Dat kan, want Mercedes heeft allerlei hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat je geen kou lijdt in de wagen als je aan het rijden bent. Een AirScarf-systeem blaast warme lucht in je nek, terwijl de AirCap de luchtstroom handig over de voorruit verder om het interieur leidt. Het mag dan geen zicht zijn, die extra spoiler op je voorruit, je zit toch lekker warm onder de blauwe kouwe lucht. Zo fijn zelfs, dat de eerste plaats waar je de koude lucht wel voelt je bovenbenen zijn. Beter afstellen van ventilatiemonden en zetelverwarming helpen daar niet tegen. Ach, dat hou je wel even uit. Laat je verwarmen door de gedachten die de AMG-badge meebrengen. Toch te koud? In slechts 19 seconden doe je het dak dicht met een eenvoudige duw op de schakelaar in de middenconsole.

Rijtest Mercedes-AMG E53 4Matic Cabrio 2019

Mercedes heeft de turbogeblazen benzinemotor uitgerust met een EQ-boost. Die geeft je tijdelijk 22 pk en tot 250 Nm extra bij het accelereren. Zo haal je de 0-100 in 4,5 seconden. Die boost wordt trouwens naadloos ingepast in de lijn van de zescilinder en dient eigenlijk om het turbogat weg te laten vallen. Missie geslaagd, Mercedes. Dankzij de vlotte negentrapsautomaat wordt de acceleratie één lange glimlach op je gezicht, al heb je nooit het gevoel van met die 435 paarden onderweg te zijn. Eigenlijk komt het allemaal wat afgeborsteld over.

Rijtest Mercedes-AMG E53 4Matic Cabrio 2019

Grand tourer

Dat lijkt trouwens de bedoeling van deze hele AMG E53 4Matic+. Want ook aan de buitenkant zou je gewoon durven stellen dat je met een AMG-pakket en dikke velgen onderweg bent. Uitgeklopte wielkassen ten spijt, hebben we de logo's nodig om de bevestiging te krijgen dat het om een AMG gaat. Jammer maar het lijkt erop dat Mercedes daarmee een breder publiek kan aanspreken. En voor de brutere AMG-modellen is er nog altijd de GT.

Rijtest Mercedes-AMG E53 4Matic Cabrio 2019

De AMG E53 Cabrio heeft die opsmuk niet nodig om goede prestaties neer te zetten. Zoals gezegd heeft de zescilinder 435 pk in de aanbieding, geholpen door een elektromotor. Samen met een chassis dat voor een cabrio strakke prestaties neerzet, maakt het de E53 tot een pretraket zoals je hem graag hebt. De vierwielaandrijving laat het vermogen balanceren tussen voor- en achteras, afhankelijk van waar het meeste grip zich situeert. Dat geeft vertrouwen en daardoor durf je al eens makkelijker de hoek om.

Conclusie

De Mercedes-AMG E53 4Matic+ Cabriolet is niet de broer met een hoek af bij het familiediner. Hij houdt het allemaal beschaafd maar kan wanneer je wil zijn duivels loslaten. Begrijp ons niet verkeerd, het is allemaal dik in orde met deze AMG, maar de rijsensatie ontbreekt een beetje. Geen kriebels in je buik, geen gehoorproblemen als je hem start, wie een brullende en stampende AMG verwacht, blijft met deze E53 wat op zijn honger zitten.

Rijtest Mercedes-AMG E53 4Matic Cabrio 2019

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws