"Meer is beter", verschillende sportwagens vielen al ten prooi aan dat credo. Mazda voer altijd ver weg van die denkpiste. Tot nu, want plots is daar een MX-5 met 184 pk. Exuberant becijferd voor de kleine roadster. De MX-5 mét pit, zaten we hier op te wachten?
Even een klein achtergrondverhaal over het ontstaan van deze MX-5 met 184 pk. Thans, onze theorie. Je moet namelijk weten dat Japanners een zeer gedistingeerd volk zijn. Beeld je een Italiaan in, denk aan het complete tegenovergestelde en dan heb je ongeveer het temperament te pakken van Japanners. Vergis je echter niet, Japanners zijn heus geen mensen die zich zomaar omver laten duwen. Alleen strijden ze graag terug op een subtiele passief-agressieve manier.
Abarth-reactie
Wat dit allemaal te maken heeft met de 184 pk sterke MX-5? Awel, Mazda bouwt - dankzij een grote zak geld- de MX-5 om tot Fiat 124 Spider in haar Hiroshima-fabriek. Waardoor Fiat plots een knijtergoede roadster in haar gamma heeft staan. Toch vond Fiat het nodig om tegen de schenen te schoppen van Mazda. Door de 124 Spider door de handen te laten glijden van Abarth. Die zwieren er een kleine 1.4-liter turbomotor in met 170 pk en noemen het resultaat prompt een MX-5 mét ballen en mét koppel.
Niet naar de zin van Mazda natuurlijk. Het had bitsig kunnen zijn tegenover Fiat en het samenwerkingscontract onder druk kunnen zetten... maar dat zou on-Japans zijn. Hoe Mazda terug vecht? Door méér pk's uit een veel grotere motor te halen dan die verdomde Italianen. Om zo terug over het enige verkooppunt van de Abarth 124 Spider te wippen. Je moet er van houden, van die Japanners.
Snel... maar niet echt
Het resultaat is dus dat de MX-5 met de 2-liter atmosferische viercilinder voortaan een stuk meer pk's opwekt. 160 pk worden 184 stuks. Niet door wat gepriegel aan de ECU, dat zou eveneens on-Japans zijn. Mazda vernieuwde de luchtinlaat, hertekende de uitlaatlijn en zorgde voor minder wrijving en een betere verbranding in de cilinders. Daardoor dus niet enkel 24 pk extra maar ook een gestegen rode zone. Want voortaan stopt de MX-5 met ademen bij 7.500 opm, voordien was dat 6.800 opm.
Op papier is de MX-5 daardoor meteen ook een stuk vlotter. Met een sprint naar de honderd van amper 6,5 seconden. Bijna een hele seconde sneller dan voordien. Anderzijds, in tijden van lijvige pk-brakende sportwagens is deze MX-5 alles behalve snel. Al zeker omdat het motorblok die rugschoppende turbo's ontbreekt.
Bocht na bocht na bocht
Al mis je dan het punt van deze MX-5. Want zelfs deze "pk-brakende" uitvoering heeft het niet zo op stoplichtsprintjes. Nee, de MX-5 smult het liefst van aan elkaar gelinkte bochtensecties. Met een lichtjes rollend chassis dat als geen ander weet te communiceren richting de chauffeur. De extra oomph uit die bochten zorgt er alleen voor dat je sneller bij de volgende bochtsectie bent om het plezier weer helemaal opnieuw te beleven. Dit is puur rijgenot, zoals enkelingen het nog maar weten te bieden. En al zeker niet voor de prijs van een MX-5.
Daarenboven is het niet onbelangrijk dat ook het stuur voortaan in de diepte instelbaar is bij deze MX-5. Pure verademing, dat weet iedereen die ooit plaats nam in een MX-5. Het maakt dat je geen water bij de wijn meer hoeft te doen. Voortaan zit je gewoon perfect in deze MX-5, punt. Of toch eerder "puntkomma", want als je groter dan een 1.90 bent, dan is deze MX-5 nog steeds niet comfortabel om te zitten. Nu goed, dat is een Lotus Elise uiteindelijk ook niet.
Interne concurrentie
Toch is er een grote "maar" aan deze MX-5 SKYACTIV-G 184pk en dat is namelijk dat hij serieuze concurrentie moet duchten. Nee, we hebben het niet over die eerder genoemde Lotus Elise en ook niet over een Porsche Boxster of zelfs Alpine A110. We hebben het over de MX-5 SKYACTIV-G 132pk. Je weet wel, de MX-5 met de 1.5. In ons Belgenland is dat eigenlijk de MX-5 om te hebben. Trager, dat wel maar nog lichter op zijn voeten, en vooral in de neus.
Daarenboven is die MX-5 met 1.5 te krijgen vanaf 23.490 euro. Een compleet kale versie, dat geven we toe. Echter, voor een pure sportwagen zoals deze MX-5 valt daar nog iets voor te zeggen. Laten we dus na wat opties de prijs stijgen naar 25.000 euro, dat is nog steeds stukken goedkoper dan de zowat 29.000 euro kostende MX-5 2.0. 4.000 euro verschil? Daarmee heb je meteen de inschrijving, verzekering en serieus wat benzine betaald voor de 1.5. En o ja, ook op de 1.5 kan het stuurtje voortaan in de diepte!
Conclusie
De Mazda MX-5 met 184 pk is eigenlijk één grote passief-agressieve middenvinger naar Italië. Van Fiat tot Ferrari. De Italianen moesten even op hun plaats worden gezet en kijk, dat is nu gebeurd. Want de MX-5 SKYACTIV-G 184pk maakt de Abarth 124 Spider compleet overbodig. Wij houden het echter liever bij de kleine motor in de MX-5.
Specificaties
2.0 benzine, vier-in-lijn
184pk
205 Nm
6-bak manueel
achterwiel
1 005 kg
219 km/u
6.50 sec
156 g/km
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden