Rijtest: Mazda MX-5 Roadster Skyactiv-G 184 (2019)

Mazda MX-5 184 pk 2.0 rijtest 2019

"Meer is beter", verschillende sportwagens vielen al ten prooi aan dat credo. Mazda voer altijd ver weg van die denkpiste. Tot nu, want plots is daar een MX-5 met 184 pk. Exuberant becijferd voor de kleine roadster. De MX-5 mét pit, zaten we hier op te wachten?

Even een klein achtergrondverhaal over het ontstaan van deze MX-5 met 184 pk. Thans, onze theorie. Je moet namelijk weten dat Japanners een zeer gedistingeerd volk zijn. Beeld je een Italiaan in, denk aan het complete tegenovergestelde en dan heb je ongeveer het temperament te pakken van Japanners. Vergis je echter niet, Japanners zijn heus geen mensen die zich zomaar omver laten duwen. Alleen strijden ze graag terug op een subtiele passief-agressieve manier.

Abarth-reactie

Wat dit allemaal te maken heeft met de 184 pk sterke MX-5? Awel, Mazda bouwt - dankzij een grote zak geld- de MX-5 om tot Fiat 124 Spider in haar ‎Hiroshima-fabriek. Waardoor Fiat plots een knijtergoede roadster in haar gamma heeft staan. Toch vond Fiat het nodig om tegen de schenen te schoppen van Mazda. Door de 124 Spider door de handen te laten glijden van Abarth. Die zwieren er een kleine 1.4-liter turbomotor in met 170 pk en noemen het resultaat prompt een MX-5 mét ballen en mét koppel.

Mazda MX-5 184 pk 2.0 rijtest 2019

Niet naar de zin van Mazda natuurlijk. Het had bitsig kunnen zijn tegenover Fiat en het samenwerkingscontract onder druk kunnen zetten... maar dat zou on-Japans zijn. Hoe Mazda terug vecht? Door méér pk's uit een veel grotere motor te halen dan die verdomde Italianen. Om zo terug over het enige verkooppunt van de Abarth 124 Spider te wippen. Je moet er van houden, van die Japanners.

Snel... maar niet echt

Het resultaat is dus dat de MX-5 met de 2-liter atmosferische viercilinder voortaan een stuk meer pk's opwekt. 160 pk worden 184 stuks. Niet door wat gepriegel aan de ECU, dat zou eveneens on-Japans zijn. Mazda vernieuwde de luchtinlaat, hertekende de uitlaatlijn en zorgde voor minder wrijving en een betere verbranding in de cilinders. Daardoor dus niet enkel 24 pk extra maar ook een gestegen rode zone. Want voortaan stopt de MX-5 met ademen bij 7.500 opm, voordien was dat 6.800 opm.

Mazda MX-5 184 pk 2.0 rijtest 2019

Op papier is de MX-5 daardoor meteen ook een stuk vlotter. Met een sprint naar de honderd van amper 6,5 seconden. Bijna een hele seconde sneller dan voordien. Anderzijds, in tijden van lijvige pk-brakende sportwagens is deze MX-5 alles behalve snel. Al zeker omdat het motorblok die rugschoppende turbo's ontbreekt.

Bocht na bocht na bocht

Al mis je dan het punt van deze MX-5. Want zelfs deze "pk-brakende" uitvoering heeft het niet zo op stoplichtsprintjes. Nee, de MX-5 smult het liefst van aan elkaar gelinkte bochtensecties. Met een lichtjes rollend chassis dat als geen ander weet te communiceren richting de chauffeur. De extra oomph uit die bochten zorgt er alleen voor dat je sneller bij de volgende bochtsectie bent om het plezier weer helemaal opnieuw te beleven. Dit is puur rijgenot, zoals enkelingen het nog maar weten te bieden. En al zeker niet voor de prijs van een MX-5.

Mazda MX-5 184 pk 2.0 rijtest 2019

Daarenboven is het niet onbelangrijk dat ook het stuur voortaan in de diepte instelbaar is bij deze MX-5. Pure verademing, dat weet iedereen die ooit plaats nam in een MX-5. Het maakt dat je geen water bij de wijn meer hoeft te doen. Voortaan zit je gewoon perfect in deze MX-5, punt. Of toch eerder "puntkomma", want als je groter dan een 1.90 bent, dan is deze MX-5 nog steeds niet comfortabel om te zitten. Nu goed, dat is een Lotus Elise uiteindelijk ook niet.

Interne concurrentie

Toch is er een grote "maar" aan deze MX-5 SKYACTIV-G 184pk en dat is namelijk dat hij serieuze concurrentie moet duchten. Nee, we hebben het niet over die eerder genoemde Lotus Elise en ook niet over een Porsche Boxster of zelfs Alpine A110. We hebben het over de MX-5 SKYACTIV-G 132pk. Je weet wel, de MX-5 met de 1.5. In ons Belgenland is dat eigenlijk de MX-5 om te hebben. Trager, dat wel maar nog lichter op zijn voeten, en vooral in de neus.

Mazda MX-5 184 pk 2.0 rijtest 2019

Daarenboven is die MX-5 met 1.5 te krijgen vanaf 23.490 euro. Een compleet kale versie, dat geven we toe. Echter, voor een pure sportwagen zoals deze MX-5 valt daar nog iets voor te zeggen. Laten we dus na wat opties de prijs stijgen naar 25.000 euro, dat is nog steeds stukken goedkoper dan de zowat 29.000 euro kostende MX-5 2.0. 4.000 euro verschil? Daarmee heb je meteen de inschrijving, verzekering en serieus wat benzine betaald voor de 1.5. En o ja, ook op de 1.5 kan het stuurtje voortaan in de diepte!

Conclusie

De Mazda MX-5 met 184 pk is eigenlijk één grote passief-agressieve middenvinger naar Italië. Van Fiat tot Ferrari. De Italianen moesten even op hun plaats worden gezet en kijk, dat is nu gebeurd. Want de MX-5 SKYACTIV-G 184pk maakt de Abarth 124 Spider compleet overbodig. Wij houden het echter liever bij de kleine motor in de MX-5.

Mazda MX-5 184 pk 2.0 rijtest 2019

Specificaties

Motor

2.0 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

184pk

Koppel

205 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 005 kg

Topsnelheid

219 km/u

0 tot 100 km/u

6.50 sec

CO2-uitstoot

156 g/km

Tijdstip: 11:30
Auteur: Yves
Fotograaf:
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Guillaume 12:19
afbeelding van Guillaume

Is de 2.0 niet de enige die een sperdifferentieel krijgt? Lijkt me een belangrijke reden waarom je de 2.0 zou nemen ipv de 1.5

Yvesw 13:19
afbeelding van Yvesw

Klopt inderdaad. Maar je kan discussiëren of de MX-5 1.5 echt veel baat heeft bij zo'n sper. Mijn ervaring heeft me geleerd dat een sperdifferentieel pas echt nuttig is bij FWD-auto's met +200 pk en bij RWD-auto's met +250 pk. Alles daaronder is overkill (omdat ophanging en banden (!) veel op kunnen vangen).

De 1.5 met sper lijkt me dan ook wat overdreven, gezien zijn 131 pk. Je moet al de chief engineer van MX-5 zijn om dat verschil op te merken. :-p

Jelledr 12:47
afbeelding van Jelledr

Eindelijk. Begon wanhopig te worden.
Wat betreft de kleine 1.5, idd mss de betere keus voor het merendeel van de bevolking maar vrees toch dat je snel spijt zal hebben dat je niet koos voor de 184 pk sterke 2.0.

Heb de 1.5 gereden en dat was fijn maar je raakt hem te snel gewoon. Ik vermoed dat de 2.0 toch langer dat gevoel kan weghouden. Het lijkt na een tijdje precies of er mocht iets meer inzitten. Dan stappen sommigen alsnog over naar de 2.0. Dus 2 keer kosten.

Frank 16:03
afbeelding van Frank

Het is net zoals bij een 600cc motor en een 1000cc.Het is de kunst bij sportieve rijstijl de juiste Vitesse er in te houden.Vooral in bergachtige streken zal je dit voelen als je de verkeerde Vitesse hanteerd.Zelf heb ik reeds mijn tweede 1.5ND.

KRISTOF 17:23
afbeelding van KRISTOF

Schitterende & eerlijke rijtest. Volmondig mee akkoord.
Één week gereden met de 2.0 184 maar toch geopteerd voor aankoop 1.5 omwille van de in test aangehaalde redenen.
De 1.5 is pure fun, continu revven zonder onmiddellijk aan illegale snelheden te zitten.
En door de lage zit gaat het gevoelsmatig sneller dan in realiteit.
Wat een pretmachine die Jap. Hartje.

BART PJ 03:10
afbeelding van BART  PJ

merci voor jullie rijtest met ook mijn conclusie : minder is meer...
('k ga morgen naar ééntje kijken, sorry rijden...)

JanMijnBotte 14:35
afbeelding van JanMijnBotte

Na wat rond surfen vind je dat de ND oorspronkelijk alleen met een 1.5 voorzien was, want het idee was om letterlijk een nieuwe NA te maken met dezelfde gewicht/pk verhouding.
Alleen was dat niet gerekend op de Amerikaanse markt waar men een grotere motor eisten, dus hebben ze last minute een bestaande 2.0 uit de rekken gehaald en erin gestopt.
De 2.0's waren een succes maar in Japan waren ze toch niet echt tevreden met het resultaat dus hebben ze een 2.0 ontworpen speciaal voor de MX5 :)

JanMijnBotte 14:37
afbeelding van JanMijnBotte

Ivm het Fiat en Abarth verhaal, ik denk dat de markt strategie van zowel Mazda als Fiat op voorhand perfect werd uitgetekend anders zou dit tot een juristisch slagveld leiden.

4g63 23:22
afbeelding van 4g63

Turbo of niet blijft persoonlijk uiteraard, zelf liever eentje die schakellui kan cruisen en als je dan het varken uithangt je dat ook kan horen inclusief op z'n staart tot 5500, 6500 toeren en dan stilaan schakelen. En daar haal je voor een deel een 2 liter voor in huis en zeker een mx5, om te cruisen of soms z'n keel is open te zetten.
En ook hier t voordeel: blokje kan gerust kleine automotor meer vermogen draaien dus niet kapot te krijgen.

Patrick 22:09
afbeelding van Patrick

Erg blij met deze rijtest. Heb sinds een april een mx-5 Gion 1.5 en wat een auto. Elk ritje weer een plezier;vaak doe ik ‘s avonds gewoon zomaar een ritje zonder ergens naartoe te moeten. Heb net dezelfde vraag gehad rond de 2.0; heb enkel met de 2.0 160pk,geredem en dat was niks. Vaak gedacht of ik nu de juiste keuze heb gemaakt want de 2.0 184pk heb ik niet geprobeerd. Maar dit wagentje is zo fijn en snel genoeg. Komt na 5k ook eat meer los. Lichtvoetig en speels. Je moet er amee leren rijden, toerental rond de 4000 houden en dan heb je altijd koppel genoeg. Terugschakelen is ook fijn met dit pookje en het geluid vd uitlaat is zo mooi. Dit een auto voor levensgenieters en fijnproevers. Je voelt je de koning te rijk voor de prijs van een Golfje.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws