Rijtest: Mini Cooper S Coupé

Rijtest: Mini Cooper S Coupé

Eén van de meest besproken Mini-modelletjes moet toch wel deze Mini Coupé zijn. Sinds de voorstelling in juni 2011 hebben we op een productiemodel gewacht en met resultaat. Het uiteindelijke product wijkt zo goed als niet af van het concept model. Maar er is meer te vertellen over dit niche product...

De Mini Coupé is net zoals de Roadster gebaseerd op het onderstel van de Mini Cabrio. Dat wil zeggen dezelfde wielbasis maar daarboven is alles net dat ietsje anders. Zo is de voorruit in een 13 graden kleinere hoek geplaatst. Dit geeft hem een lichte chopshop-look en met zijn coupé dakje lijkt hij toevallig ook op het VW E-Bugster concept. Als we hem eens goed bekijken langst de zijkant is de verwijzing naar "de Mini met het petje" duidelijk te begrijpen. Het dakje is altijd contrasterend uitgevoerd en lijkt los te staan van de rest. Vrijwel in elke uitvoering oogt hij sportief. Althans tot je de uber-uitvoering -die wij kennen als de JCW- ernaast zetten. Het witte monster in de foto’s is het extreemste wat je van de Mini Coupé kan maken en laat duidelijk het personaliseringspotentieel zien. Over de kostprijs gaan we het nog niet hebben. Het moet nog leuk blijven, niet?

Rijtest: Mini Cooper S Coupé

Wat ook gepromoot wordt bij de Coupé is het grote koffer. Voor het eerst hebben we een Mini met een bruikbare kofferruimte van 280 liter. Die ruimte is mogelijk gemaakt doordat er geen achterbank in de weg zit. Moest je het nog niet weten, deze Mini is een tweezitter. Een achterbank had wel écht de grap van de eeuw geweest in een auto met deze daklijn. De kofferruimte is te bereiken vanaf de cockpit via een afsluitbaar doorgeefluik. Een groot minpunt is het ontbreken van verankeringen of span-netjes voor je bagage. Zo is er in de cockpit een redelijke ruimte beschikbaar waar je met gemak een grote handtas op kwijt kan maar je kan deze niet zekeren. In de koffer net hetzelfde. Veel ruimte zonder een verankering. Je boodschappen zullen onvermijdelijk over de hele laadvloer verspreid liggen. We zullen het maar steken op een vergetelheid van het designteam...

Rijtest: Mini Cooper S Coupé

Deze Cooper S is zoals altijd voorzien van de 1.6 Turbo benzine motor met 184 pk en 240 Nm koppel (260 Nm bij overboost). Indien gewenst kan er ook voor het gereduceerde vermogen gekozen worden. De aanschafprijs is hetzelfde en voor de kostprijs van de 22 pk meer kan je beter langs de lokale chiptuner gaan en enkele keren tanken voor het geld. Of mochten we dat niet zeggen, vadertje staat? De eerste vraag die je je natuurlijk stelt is of de 163 pk niet genoeg is. Om daar eerlijk op te antwoorden. JA! In elke versnelling heb je genoeg kracht en zelfs bij inhalen op de autostrade is terugschakelen naar 5de geen vereiste. Meer dan vlot is dan ook een goede beschrijving. Tegenover de 211 pk sterke JCW Coupé is er niet veel verschil te merken. Dit doet ons dan ook denken of de 163 pk niet alleen op papier is. 184 pk geloven we even goed, kijkende naar het vermogen. Onze rijtest vond plaats tijdens het warmste weekend van het jaar. Zoals je weet is warme lucht is niet bevorderlijk voor de prestaties. Hoe dan ook, de motor stelde ons niet teleur. Het gemiddelde verbruik tijdens onze testrit schommelde rond 7,4 l/100km. Lager is mogelijk maar een Mini Cooper S, eender welke Cooper S daagt uit zijn leuke vier cilindertje te laten horen. Rustig rijden hou je dan ook maar even vol en het verbruik neem je’r met plezier bij.

Rijtest: Mini Cooper S Coupé

De motor hebben we net goedgekeurd en ook de manuele versnellingsbak is één van de betere in zijn soort. Het belangrijkste punt dat hierna kan volgen is de rijkwaliteit en baanligging. Als je ooit in een moderne Mini hebt gereden weet je wat we bedoelen met volgende beschrijving: hard. Zoals elke Mini is ook de Coupé weer hard op zijn poten gezet. Een adaptieve ophanging is bij dit toch wel duurdere model een optie die er had mogen zijn. Resultaat? Bij lagere snelheden zoals als dorpsverkeer is de rit minder aangenaam. Alle putjes, bultjes en verkeersdrempels zijn voelbaar en hoorbaar. Gezellig cruisen is iets wat we nog altijd niet linken aan Mini Coopers wegens te veel storende elementen. Ben je iemand die zijn interne Sportknop altijd heeft aanstaan dan ga je je wél amuseren in deze Mini. De harde baanligging en kort aangrijpend stuurgevoel is perfect voor de vinnigere momenten en dan komt deze Cooper S tot zijn recht. De uitschuivende achterspoiler komt piepen vanaf 80 km/u en oefent ongeveer 40 kg extra druk op de achterwielen. Voor de posers onder ons is het ook mogelijk de spoiler manueel te bedienen zodat je ook geparkeerd kan pronken met je vleugeltje.

Rijtest: Mini Cooper S Coupé

Het interieur vraagt niet veel uitleg. Typisch Mini: zitmeubilair dat er aardig uitziet. Misschien een tikkeltje te wijde zijsteunen en beperkte aanpassingsmogelijkheden. Het dashboard is dringend aan vernieuwing toe. De grote kilometerteller zijn we ondertussen beu gezien en geeft aan dat Mini weinig geeft om de binnenkant. Een wow-gevoel hadden we vijf jaar geleden bij dit interieur. Nu mag er wel wat nieuws komen...

Rijtest: Mini Cooper S Coupé

De Mini Cooper S Coupé is verkrijgbaar vanaf 26.566 euro. Onze testwagen heeft natuurlijk weer een waslijst aan opties waardoor de prijs stijgt tot 32.145 euro. De meerprijs zit hem dan vooral in het Red Hot pakket (1.231 euro), Wired pakket (1.599 euro) en de lederen zetelbekleding (1.066 euro). Resultaat is dan ook dat de Mini Coupé een echt niche product is. De stereotype eigenaars zijn dan ook de vrouwen en kinderen van vaders die met hun BMW X6 gaan werken. Beste wagen voor het geld? Helemaal niet. Daarvoor vergeet je de Clio RS, Megane RS en zowat elke andere hot hatch die in de meeste gevallen in de directe prijsklasse zit. Bij de grootste concurrent, Abarth staat er een directe Mini Coupé/Roadster Cooper S-concurrent klaar. Hopelijk laat die niet te lang meer op zich wachten! Van insiders weten we dat de Coupé het minder goed doet dan verwacht qua verkoopsaantallen. De meeste potentiele kopers haken dan ook af bij het zien van de prijs voor hun uiteindelijke configuratie. (De goedkoopste Mini Coupé is de Cooper 115, die heb je vanaf 21.300 euro.)

Het witte monster dat ons vergezelde is 100% JCW uitgevoerd. De vanaf prijs is een enorme 32.100 euro. De vele extra’s zoals een vijfpuntsgordel, diffusor om u tegen te zeggen en een custom in koetswerk kleur gespoten dak laten de prijs nog vlijtig doorstijgen. Heb je geld genoeg dan is the sky the limit bij Mini...

Met dank aan Mini BeLux

Specificaties

Motor

1.6 twinscroll turbo

Vermogen

163pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 165 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 32 145.00

Prijs basismodel

€ 26 566.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

CO2-uitstoot

136 g/km

BIV

€ 1 239.00

Rijtaks

€ 248.00

Auteur: Yannick
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
fantaflesdopke 15:15
afbeelding van fantaflesdopke

Edit: fixed

Waxweazel 15:53
afbeelding van Waxweazel

Veel te duur voor wat het waard is !

Je kan dan wel afkomen met dat het wel een "Mini" Cooper S is, maar het totaalpakket is gewoon ondermaats voor zo een hoge prijs.
Leuk voor eens een weekendje fun te hebben, maar op termijn zal de te kleine binnenruimte toch wel parten spelen.
Zoals al aangegeven in het artikel, bijna elke andere hothatch biedt zeker op dat vlak toch veel meer voor z'n prijs.

aandachtige lezer 16:12
afbeelding van aandachtige lezer

edit: fixed

Quin 20:20
afbeelding van Quin

Wat een belachelijke prijs, zeg. Een leuk wagentje om mee te rijden, ongetwijfeld, ondanks de harde ophanging, maar voor een basismodel meer dan een miljoen oude Belgische frank vragen, is er wel dik over.

Uiterlijk vind ik het ook maar mottig, eerlijk gezegd, nogal gekunstelde achterkant.

yoran 10:20
afbeelding van yoran

Ideaal om te gebruiken als funwagen, me dunkt.

Maar geen enkele MINI heeft binnenruimte die naam waardig.

ThV 11:21
afbeelding van ThV

waanzinnig duur, onpraktisch, niet echt mooi... : not my cup of tea !

Yvesw 18:13
afbeelding van Yvesw

Ik wil de mensen hier niet teleurstellen, maar de Toyobaru kost ook €31.000... Dan krijg je bij deze mini toch net iets meer terug voor die prijs. En op papier staat hij er mss slechter voor -FWD VS RWD, 180pk VS 200pk- in de praktijk zullen beide wagens best wel aan elkaar gewaagd zijn. Neemt niet weg dat het een dure wagen is, maar in sé is de BRZ/GT86 ook een dure wagen.... Dus zeggen dat de prijs belachelijk is, dat lijkt me ook een brug te ver. Mini is nu eenmaal een merk voor de "hippe, uptown hipsters", je kan onmogelijk verwachten dat ze de deur uitgaan voor een prijs van pakweg een Opel Corsa.

PBH 18:40
afbeelding van PBH

wa is da??? JEZUS

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws