Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De eerste van onze kerst-special-reeks kregen jullie vorige week. De tweede wagen die we u willen voorstellen is de Porsche 911 Turbo Targa.
Op 12 september 1963 werd door Porsche het model 901 voor het eerst getoond aan het publiek op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Er werd toen gekozen voor 911. Een naam die legendarisch zou worden in de autowereld. De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin was geplaatst en 130 pk leverde.
Doorheen de jaren werd het koetswerk en motor aangepast maar de algemene vorm bleef hetzelfde. Porsche begon echter vanaf 1975 zijn snelste modellen 930 (uitgesproken negen dertig) te noemen. De 930 was bij zijn introductie in 1975 de snelste productiewagen in de wereld. Tot en met 1977 werd hij aangedreven door een luchtgekoelde 3.0 liter flat six met turbo, daarna werd zijn longinhoud vergroot naar 3.3 liter. Porsche noemde dit model simpelweg Turbo. Een naam die de volgende decennia garant zou staan voor sommige van de snelste auto's in de wereld.
Wij vonden een 930 Turbo Targa uit 1989, het laatst jaar dat deze legendarische auto werd gebouwd. Het was de eerste Porsche die volledig asbestos vrij werd gemaakt. De auto ziet er breed en imposant uit, met zijn brede sloffen en zijn grote vleugel achteraan. Dit was en is eigenlijk nog steeds een verschrikkelijk snelle auto die vandaag de dag nog vele sportauto's het nakijken zou geven. Deze Turbo is een semi-cabrio: de zogenaamde Targa. Het is een erg mooi exemplaar dat er extra stoer uit ziet met zijn mooi zwarte verf en bijhorende velgen. Dit exemplaar is een vrij uniek doordat hij een G5 5-bak heeft in de Turbo Targa uitvoering. Er zijn slechts 115 exemplaren van dit type auto gebouwd wat hem ongetwijfeld erg exclusief maakt. Een leuk weetje is nog dat de achtervleugel volledig uit rubber is omdat men bezorgd was dat bij een ongeval een volledig metalen vleugel iemand zou kunnen halveren.
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Specificaties
3.3 flat 6 met turbo
300pk
430 Nm
5-bak manueel
achterwiel
1 485 kg
260 km/u
€ 0.00
€ 0.00
5.10 sec
0.00 L/100km
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 16 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden