Van achteren bekeken heeft de wagen veel weg van het hedendaagse gamma van Aston Martin, misschien zelfs iets teveel om zijn eigen identiteit te behouden. Gelukkig tonen het logo en de uitgestreken benaming op de kofferklep dat het wel degelijk om een Renault Laguna gaat. Die kofferklep laat overigens een grote laadopening vermoeden. Om structurele redenen werd er echter voor gekozen om de achterruit niet mee open te laten klappen. Jammer, want daardoor blijkt de laadopening vrij klein, en kan je geen grote dozen inladen. Voor een grote laadopening koop je natuurlijk wel de GrandTour. De Laguna Coupé koop je omwille van de knappe lijn en het fijn afgewerkte interieur. Al tipt dit interieur nog niet helemaal aan dat van de Duitse concurrenten, toch is het er aangenaam vertoeven.
Het navigatiesysteem zelf zagen we ook al in de Infiniti’s, en was snel en nauwkeurig. In tegenstelling tot de systemen bij de Duitse tegenstanders, corrigeerde het systeem zeer alert de te volgen route bij het verkeerd rijden. Melden we ook nog de afwezigheid van het soft-touch pinker, waarbij de richtingaanwijzer X aantal aanslaat als je de hendel aanraakt. DHierdoor moet de bestuurder zelf de richtingaanwijzer weer afzetten na een inhaalmanoeuvre. Achteraan is maar net voldoende plaats om twee volwassen personen te laten zitten, op voorwaarde dat ze maximaal 1m75 groot zijn en dat de reizen niet al te lang duren. De hoge gordellijn en de aflopende daklijn beperken namelijk de beweeglijkheid en het zicht van de achterpassagiers. Instappen naar achteren lukt wel, met dank aan de elektrisch schuivende voorzetels, uitstappen vergt wat meer lenigheid.
De automaat was een afknapper bij de wagen. Hoewel hij geruisloos en nagenoeg onvoelbaar zijn werk doet, werd hij vooral gekenmerkt door zijn late reactie. Zodanig zelfs, dat je weinig vertrouwen hebt om de wagen voor je op de snelweg “nog snel even in te halen”. De bak weet niet goed in welke versnelling hij moet reageren. Reageert hij dan toch, dan gaat hij ver boven de powerband het vermogen zoeken. Handmatig schakelen brengt al helemaal geen soelaas, de bak reageert zo langzaam dat je je afvraagt of je de pook wel hard genoeg hebt aangepord. De geluidsisolatie van het interieur kon ook iets beter, al werd dit door ons niet als hinderlijk ervaren. En hoewel 150pk behoorlijk wat is, toch miste de wagen wat de pit die je verwacht in een coupé van dat soort. De duw in de rug, die je verwacht bij optrekken, blijft uit. Vergeet niet dat er 1587kg verplaatst moet worden. De wagen heeft gedurende onze testperiode zowat 7,8l/100km verstookt. Je merkt dat hij zich beter thuisvoelt op de snelweg (7 tot 7,3l) dan in stadsverkeer, in het laatste geval klimt hij al snel naar 8,5l/100 km. Een betere keuze is volgens Autofans de 2.0 dCi met 180pk en liefst met manuele bak.
Met een basisprijs van € 30.950 toont de Laguna Coupé zich een waardige concurrent voor de Peugeot 407 Coupé(€ 30.880). Hou er rekening mee dat de Leeuw slechts 136 pk in het vooronder heeft. De Audi A5 (€ 36.315), ligt iets hoger in prijs, maar de zopas gelanceerde 2.0 TDI 163pk legt de lat weer hoog en de afwerkingskwaliteit ligt bij Audi nog steeds een trapje hoger. De BMW 320d Coupé krijgt met € 36.450 een gelijkaardig prijskaartje als de Audi. Voor beide Duitsers mag je wel nog een optielijst verwachten die de prijs er niet minder op maakt. De Dynamique -ersie waar wij mee reden begint op een € 33.650. Standaard krijgt deze het Arkamys audiosysteem mee. Voor € 800 extra verwen je je oren met een Bose Surround system, tel je nog 400 euro neer, dan krijg je 18” velgen, in plaats van de standaard 17-duimers. Beide opties waren voorzien op onze testwagen. Renault werkt voor de optiebeleid met Packs. Het luxepack (€ 1.500 op onze testwagen) bevat het parkeerhulpsysteem vooraan, de passagierszetel vooraan met tafelfunctie, verwarmde voorzetels, buitenspiegels met geheugen en meesturende bi-Xenon koplampen.
Een coupérijder betaalt natuurlijk meer geld voor minder mogelijkheden en wil dat deze bewuste keuze bevestigd wordt in coupé-specifieke interieurdetails. Jammer genoeg nam Renault zowel de rij-eigenschappen als het interieur over van de GT-versies van berline en Grandtour, hoewel deze op zich lekker rijden. Het maakt dat de Coupé een beetje een eigen identiteit mist op vlak van rijden. Tot slot nog een bedenking: Audi stelt één dezer dagen een A5 Cabrio voor. Komt daarvoor concurrentie uit de stal van Renault?
Klik HIER voor de technische details van de Renault Laguna Coupé
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Thomas Anthoni
met dank aan Renault België-Luxemburg
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen