Rijtest: Renault Laguna Coupé 2.0 dCi

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi 2008

Voor alles een eerste keer. Tot op vandaag had Autofans nog geen Franse wagen in het testarchief zitten. Met de nieuwe Renault Laguna Coupé brengen we daar verandering in. De Laguna Coupé is gloednieuw; hij werd voorgesteld aan het grote publiek op het Salon van Parijs, en stond pas nog als blikvanger op het voorbije Salon van Brussel. De wagen werd ontworpen op basis van de berline en krijgt als concurrenten onder meer de duurdere BMW 3 coupé, de Audi A5 Coupé en de Peugeot 407 Coupé, die stilaan aan het eind van zijn carrière is.

We wisten niet goed wat te denken van het design van de Renault Laguna Coupé. Bij de eerste aanblik word je verliefd op zijn ronde vormen in combinatie met zijn ranke lijnen. Vanuit welke hoek je ook kijkt, je raakt er niet op uitgekeken. Of toch? Het vooraanzicht is niet de mooiste kant van de wagen en vraagt wat gewenning.

Van achteren bekeken heeft de wagen veel weg van het hedendaagse gamma van Aston Martin, misschien zelfs iets teveel om zijn eigen identiteit te behouden. Gelukkig tonen het logo en de uitgestreken benaming op de kofferklep dat het wel degelijk om een Renault Laguna gaat. Die kofferklep laat overigens een grote laadopening vermoeden. Om structurele redenen werd er echter voor gekozen om de achterruit niet mee open te laten klappen. Jammer, want daardoor blijkt de laadopening vrij klein, en kan je geen grote dozen inladen. Voor een grote laadopening koop je natuurlijk wel de GrandTour. De Laguna Coupé koop je omwille van de knappe lijn en het fijn afgewerkte interieur. Al tipt dit interieur nog niet helemaal aan dat van de Duitse concurrenten, toch is het er aangenaam vertoeven.

Sommige zaken doen echter nogal goedkoop aan; denken we aan de alu-look afdekking van de versnellingsbak. Renault heeft zijn les geleerd bij de vorige Laguna en laat de technologische snufjes slechts met mondjesmaat toe in het interieur. Opmerkelijk is de indeling van de middenconsole. We onderscheidden drie aparte eilandjes; radiobediening, verluchtingsaansturing en navigatieknoppen. De verluchting met automatische airco bevat een “soft”- en een “fast”-functie. Deze laatste om ervoor te zorgen dat de passagiers snel van een aangename temperatuur kunnen genieten. De bediening van de navigatie staat nogal ongelukkig dicht bij de middenarmsteun waardoor intuïtief bedienen knap lastig wordt.

Het navigatiesysteem zelf zagen we ook al in de Infiniti’s, en was snel en nauwkeurig. In tegenstelling tot de systemen bij de Duitse tegenstanders, corrigeerde het systeem zeer alert de te volgen route bij het verkeerd rijden. Melden we ook nog de afwezigheid van het soft-touch pinker, waarbij de richtingaanwijzer X aantal aanslaat als je de hendel aanraakt. DHierdoor moet de bestuurder zelf de richtingaanwijzer weer afzetten na een inhaalmanoeuvre. Achteraan is maar net voldoende plaats om twee volwassen personen te laten zitten, op voorwaarde dat ze maximaal 1m75 groot zijn en dat de reizen niet al te lang duren. De hoge gordellijn en de aflopende daklijn beperken namelijk de beweeglijkheid en het zicht van de achterpassagiers. Instappen naar achteren lukt wel, met dank aan de elektrisch schuivende voorzetels, uitstappen vergt wat meer lenigheid.

De automaat was een afknapper bij de wagen. Hoewel hij geruisloos en nagenoeg onvoelbaar zijn werk doet, werd hij vooral gekenmerkt door zijn late reactie. Zodanig zelfs, dat je weinig vertrouwen hebt om de wagen voor je op de snelweg “nog snel even in te halen”. De bak weet niet goed in welke versnelling hij moet reageren. Reageert hij dan toch, dan gaat hij ver boven de powerband het vermogen zoeken. Handmatig schakelen brengt al helemaal geen soelaas, de bak reageert zo langzaam dat je je afvraagt of je de pook wel hard genoeg hebt aangepord. De geluidsisolatie van het interieur kon ook iets beter, al werd dit door ons niet als hinderlijk ervaren. En hoewel 150pk behoorlijk wat is, toch miste de wagen wat de pit die je verwacht in een coupé van dat soort. De duw in de rug, die je verwacht bij optrekken, blijft uit. Vergeet niet dat er 1587kg verplaatst moet worden. De wagen heeft gedurende onze testperiode zowat 7,8l/100km verstookt. Je merkt dat hij zich beter thuisvoelt op de snelweg (7 tot 7,3l) dan in stadsverkeer, in het laatste geval klimt hij al snel naar 8,5l/100 km. Een betere keuze is volgens Autofans de 2.0 dCi met 180pk en liefst met manuele bak.

Over de sturing dan weer niets dan goeds. Hoewel de wagen niet uitgerust was met het innoverende 4Control (beschikbaar vanaf de 2.0dCi 180pk), stuurt de wagen heel vlot. We zijn onder de indruk van de beweeglijkheid en precisie die deze Renault ten toon spreidde. Korte bochten eindigen nooit met een eindeloze kwelling vol onderstuur maar met een licht kreunend paar voorwielen dat bijgestaan werd door het ESP om de juiste baan te houden. Dat de Laguna Coupé geen GT pur sang is, merk je ook aan de afwezigheid van instellingen voor ophanging en rijhulp (‘ESP OFF’ en dergelijke meer). De ophanging is thans wel wat hard afgesteld om te dienen in een comfortabele coupé.

Met een basisprijs van € 30.950 toont de Laguna Coupé zich een waardige concurrent voor de Peugeot 407 Coupé(€ 30.880). Hou er rekening mee dat de Leeuw slechts 136 pk in het vooronder heeft. De Audi A5 (€ 36.315), ligt iets hoger in prijs, maar de zopas gelanceerde 2.0 TDI 163pk legt de lat weer hoog en de afwerkingskwaliteit ligt bij Audi nog steeds een trapje hoger. De BMW 320d Coupé krijgt met € 36.450 een gelijkaardig prijskaartje als de Audi. Voor beide Duitsers mag je wel nog een optielijst verwachten die de prijs er niet minder op maakt. De Dynamique -ersie waar wij mee reden begint op een € 33.650. Standaard krijgt deze het Arkamys audiosysteem mee. Voor € 800 extra verwen je je oren met een Bose Surround system, tel je nog 400 euro neer, dan krijg je 18” velgen, in plaats van de standaard 17-duimers. Beide opties waren voorzien op onze testwagen. Renault werkt voor de optiebeleid met Packs. Het luxepack (€ 1.500 op onze testwagen) bevat het parkeerhulpsysteem vooraan, de passagierszetel vooraan met tafelfunctie, verwarmde voorzetels, buitenspiegels met geheugen en meesturende bi-Xenon koplampen.

Een coupérijder betaalt natuurlijk meer geld voor minder mogelijkheden en wil dat deze bewuste keuze bevestigd wordt in coupé-specifieke interieurdetails. Jammer genoeg nam Renault zowel de rij-eigenschappen als het interieur over van de GT-versies van berline en Grandtour, hoewel deze op zich lekker rijden. Het maakt dat de Coupé een beetje een eigen identiteit mist op vlak van rijden. Tot slot nog een bedenking: Audi stelt één dezer dagen een A5 Cabrio voor. Komt daarvoor concurrentie uit de stal van Renault?

Klik HIER voor de technische details van de Renault Laguna Coupé

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Thomas Anthoni
met dank aan Renault België-Luxemburg

Auteur: Wim
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Sven 11:02
afbeelding van Sven

knappe auto, mijn stiefvader werkt bij van trier (renault in kalmthout) en die
eigenaar heeft ook een laguna coupe maar dan de zwaarste versie met een sport pack op
en die ziet er gelijk een groot pak knapper uit! jammer dat je die niet kon testen!
mooi verslag!!

Hannes 14:15
afbeelding van Hannes

Alweer mooie foto's. keep up the work.

Jeroen K. 17:55
afbeelding van Jeroen K.

Na lange tijd nog eens een Renault die het waard is om nagestaard te worden om zen mooie design... . Hopelijk volgt er nog meer van dit!

Anonieme gebruiker 01:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

vind het een van de mooiste coupés op de markt,heb een monaco gp versie besteld en denk dat ik nog een week moet wachten.eindelijk na ongeveer 3 maanden

Alex 11:16
afbeelding van Alex

@ anonieme gebruiker : laat het ons zeker weten wat je ervaringen zijn met de laguna coupé. laat een foto van je nieuwe aanwinst achter op redactie@autofans.be !

Basseng 17:03
afbeelding van Basseng

Ik heb een zwarte 2.0 diesel met 150pk (manueel). Niet de meest dynamische motor voor het gewicht van de auto, maar aanvaardbaar. De wagen voelt heel robuust aan en rijdt als een Audi of een BMW (echter niet als een Mercedes, blijft klasse apart).
De 4-wielsturing is absoluut top en maakt dit een van de prettigste wagens waarmee ik gereden heb. Als andere wagens op de rem gaan, kan je met deze nog gas bijgeven en als een trein door de bocht lopen.
Ook leuk: je trekt veel bekijks omdat de auto zo zeldzaam is. Renault geeft grote korting op dit model, dus aarzel niet als je een klasse-coupé zoekt !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws