Rijtest: Chevrolet Trax vs. Peugeot 2008

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

Wie in de autowereld later binnenkomt, moet groots uitpakken om de nodige zieltjes voor zich te winnen. De Chevrolet Trax en Peugeot 2008 waren geen pioniers maar dat maakt hen geen kneusjes tussen de B-klasse crossovers.

Chevrolet wachtte met de introductie van de Trax tot de Mokka van zustermerk Opel goed en wel gelanceerd was. Beide samen lanceren zou kannibalisme betekenen, want de Trax wordt nog steeds als budget-Mokka gepresenteerd. Bij Peugeot was het verhaal ietwat anders, van de voorlopers van de 208 werden telkens breakversies (door Peugeot SW genoemd) gebouwd. Bij de 208 ligt dat anders. Een 2008 - met 2 nullen ter aanduiding van een speciaal model - is veel hipper dan een break, net omdat hij zich onderscheidt door de grotere hoogte. Toch is het geen terreinrakker, want vierwielaandrijving kent hij niet. Zowel de Trax (Corsa/Aveo) als de 2008 (208) kiezen de basis van een B-klassemodel, zodat daar niet van nul werd begonnen. Behalve dat zijn er natuurlijk nog andere dingen die beide wagens aan hun kleinere broertjes linken.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

bruut versus verfijnd

Toen we beide testwagens naast elkaar parkeerden, leek het alsof we geen grotere tegenpolen konden vinden binnen dat segment. De Chevrolet Trax oogt bruut vanwege zijn gapende muil en grote frontpartij, ook de zijkanten krijgen een stoere look met een hoge gordellijn. Bij de 2008 daarentegen, zien we her en der chroom weerkeren en er wordt veel meer van designelementen gebruik gemaakt. Wat dacht je van het lipje boven de grille waarop de merknaam wordt getoond, een vorm die ook terugkomt in de motorkap en de voorruit. Of kijk even naar de daklijn, die vanaf de b-stijl wat omhoog lijkt te gaan. Extra ruimte krijg je er niet door maar het is wel een knipoog naar oer-offroaders als de Matra Rancho.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

nog meer bekend terrein

Het valt op dat het portier van de Peugeot vrij licht aanvoelt, terwijl het toch met een vol geluis sluit. Chevrolet laat de deuren van de Trax iets zwaarder doorwegen en ze klinken ook iets minder goed als je ze dichtgooit. Het is misschien een detail maar typeert maar weer dat beide modellen zich anders roeren in het segment. Bij beide modellen zijn de familiebanden duidelijk wanneer we een blik op het dashboard werpen. Peugeot zorgt voor de lage tellers en het even lage stuur, dat bij kleinere personen misschien voor wat wrevel zorgt omdat een deel van de info achter het stuur verstopt zit.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

Bij Chevrolet zien we het stuur zoals we ook bij zowat andere modellen al zagen en ook de teller doet vertrouwd aan. Verder ziet het dashboard er wat sober en kaal uit, al brengt het MyLink systeem wat soelaas. Dat systeem herbergt radio, communicatie en navigatie. Het systeem kan echter enkel gebruikt worden met behulp van een smartphone en - betalende - app. Daarbovenop komt nog eens dat het MyLink systeem best wat energie vraagt van die smartphone en we ons afvroegen of een apart navigatiesysteem niet beter geweest zou zijn. Zetten we beide interieurs naast elkaar dan onderscheidt dat van de Peugeot zich door alweer wat meer details te vervatten. Daardoor creeert hij een meer high end gevoel dan de Trax.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

diesels die je kent

Ook motorisch kunnen beide wagens bekoren. Bij Chevrolet is dat met de potente 1.7 dieselmotor, bij Peugeot met de 1.6 HDi. De eerste gaat alweer een tijdje mee en klinkt dan misschien wel wat luidruchtig, hij heeft met 130 pk en 300 Nm genoeg pit om je vooruit te branden op eender welke weg. Peugeot kiest met de 1.6 HDi voor iets minder kracht (115 pk en 230 Nm) maar dat deert de wagen niet. De Chevrolet gaat een kleine seconde sneller van de 0 naar 100 km/u, de Peugeot doet het iets stiller. Qua verbruik zijn beide wagens aan elkaar gewaagd, met een gemiddelde van 4,6 l/100 km voor de Pug en 5,0 l/100 km voor de Chevy, al heeft die laatste wel vierwielaandrijving mee te dragen.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

en naast de weg?

Die vierwielaandrijving is misschien wat overbodig voor een stadswagen met de vormen van een terreinwagen, AWD zorgt er toch voor dat je een groter gevoel van veiligheid op de weg hebt. Vanwege de lage overhang vooraan raden we niet aan om ruig terrein op te gaan zoeken, al heeft de vierwielaangedreven Trax weinig moeite om zich ook daar een weg te banen. AWD instellen gaat niet, de wagen kiest zelf wanneer en hoeveel vermogen naar de achterwielen wordt gestuurd. De tweewielaangedreven 2008 heeft misschien niet de AWD van de Trax, hij lost het subtieler op. Zo bevindt zich in de middenconsole, tussen de zetels in, een draaiknop waarop de gevoeligheid van het ESP kan worden ingesteld. En zo simpel als het lijkt, zo goed werkt het. Want op verschillende ondergronden raakt de Peugeot 2008 van zijn plaats, zonder dat je hulp moet inroepen van potentere terreinwagens.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

hier met die centen!

Op vlak van prijzen zitten de Peugeot en de Chevrolet wat verder uit elkaar, al ligt dat vooral aan de gebruikte motorenpolitiek. De motoren in de Peugeot zijn iets lichter dan bij de Chevrolet. De Trax 1.7D ligt middenin het aanbod van Chevrolet, terwijl de 1.6 HDi van de 2008 de topversie is. Beide wagens raken elkaar wel qua prijzen (23.399 euro voor de Trax, 22.350 euro voor de 2008) en dan is het misschien wat vreemd dat de Trax de duurdere van de twee is. We steken daarvoor een vermanend vingertje op naar de vierwielaandrijving. Wie zonder kan, betaalt nog 21.399 euro.

peugeot-2008-vs-chevrolet-trax-rijtest-autofans

Conclusie

Uit onze test blijkt de voorkeur voor de Peugeot 2008. Die voorkeur is er omdat de 2008 correcter is afgewerkt en beschikt over een discrete motor. Toch sabelen we daarmee de Trax niet neer, al weten we niet of de AWD een meerwaarde is in dit segment. Doe daar nog de luidruchtige - maar gewillige - motor en nogal sobere uitwerking van het interieur bovenop en je begrijpt waarom de 2008 deze duotest op zijn naam mag schrijven.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
PoePoe 15:03
afbeelding van PoePoe

Nuteloze test , Chevrolet vertrekt (eindelijk) uit Europa ...

Pieter A. 15:17
afbeelding van Pieter A.

Ondertussen wel. Toen we de test deden, enkele weken geleden, was er nog geen sprake van een vertrek. Hoe dan ook, geen zinloze test. Tot 2015 kan je nog Chevrolet bestellen, onderhoud wordt uiteraard nadien ook behouden.

mario 19:38
afbeelding van mario

hallo,
juist gebeld naar een garage en die zeiden me dat er geen chevrolet kan worden besteld?? Blijkbaar toch niet waar!!!!
Thx
Marre

Yvesw 19:43
afbeelding van Yvesw

Dat zou me ten stelligste verbazen. Misschien heeft de garage in kwestie al opgegeven en kijkt het uit naar een ander merk... (wat ook begrijpbaar is). Heb je al een andere dealer geprobeerd?

Yannick 15:04
afbeelding van Yannick

Voor de mensen die op de tweedehandsmarkt naar een wagen zoeken komt een rijtest als deze ook van pas hoor Poepoe

Peter 10:00
afbeelding van Peter

Als ex-Chevrolet rijder is dit uiteraard een leuke rijtest.
Na mijn 3de Chevrolet ben ik en was ik zeer content van mijn Daewoo/Chevrolet's!!!
Nooit maar dan nooit problemen mee gehad!
Zelf een Frans merk gehad en nee nooit meer! Wat een brol!!!
Van Nexia, Nubira naar Captiva 2x4 full option.
Dus Poepoe ik weet niet wat je tegen Chevrolet hebt maar sorry is echt een top merk. Natuurlijk mag je dit merk niet vergelijken met bv de Duitse merken.

rudy2008 15:49
afbeelding van rudy2008

heb 5 jaar geleden een captiva chevrolet gekocht en na 6 maand moeten weg doen van mizerie . echt dikken brol. heb nu peugeot 2008 . dag en nacht verschil.topwagen

Dick 11:39
afbeelding van Dick

Een journa
Ik de "problemen" met het stuur van de Peugeot 208/2008 niet.
Je moet gewoon even je eigen vooroordelen over waar jijzelf vindt dat het stuurwiel moet staan even aan de kant zetten. Plaats het stuur gewoonweg zò laag dat je de volledige instrumentencluster er over kan zien
en na een kilometer (laat me niet overdrijven- na 300m) voelt alles al instinctief goed aan.
Ikzelf ben net géén 1.70m, maar ik zie alle instrumenten over het stuur.
Veel overzichtelijker dan het klassieke "tussen de spaken door kijken" vind ik persoonlijk
en ik hoop eigenlijk stiekem dat ook andere merken deze aanpak gaan overnemen...

krol 17:08
afbeelding van krol

Uw reactie
Ik kan Rudy8000 geen ongelijk geven - dikke brol die trax en nen hoop mizerie - ik heb hem terug ( al menig maal) een dikke week moeten missen wegens een "niet te vinden probleem" - nieuw gekocht in September 2013 en ik wil er tevens zo spoedig mogelijk van af - verkocht is verkocht hee - zoiets van " trekt uwe plan" - computer doet raar - geeft foute meldingen en dan werkt er een hoop electrische brol niet en de boite kraakt als verrekt - is met deze duidelijke merkbare problemen reeds binnen geweest doch nu moeten ze opeens zelf kunnen vaststellen (lieg ik of wat ??) wat er verkeerd is als de wagen zijn kuren krijgt - na een week - resultaat - niets gevonden - en ik zit verder mee de gebakken peren - aan iedereen...koop geen trax !!!!!!

johan 18:52
afbeelding van johan

ik rij met een 1.6 chevrolet trax ik ben daar heel tevreden van niet van aan te merken

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws